Με τραμ, λεωφορεία, μετρό…

3' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πριν από λίγες εβδομάδες, η Αδελφότης Τροχιοδρομικών Υπαλλήλων Πειραιά -όπως εξακολουθεί να ονομάζεται η Ενωση Υπαλλήλων ΗΛΠΑΠ- «έβγαλε» για μια βόλτα το πρώτο τρόλεϊ που κυκλοφόρησε ποτέ στην Ελλάδα. Το συγκεκριμένο όχημα, μάρκας FIAT, είχε πρωτοέρθει στη χώρα μας το 1938, ωστόσο βγήκε στους δρόμους ακριβώς 10 χρόνια αργότερα ξεκινώντας το δρομολόγιο Πειραιάς-Καστέλλα. Κανείς τότε δεν μπορούσε να φανταστεί ότι σε λίγες δεκαετίες το κυκλοφοριακό θα εξελισσόταν στο το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα της ελληνικής πρωτεύουσας…

Δυστυχώς, η κατασκευή του μετρό έδωσε μόνο μια μικρή «ανάσα» στην Αθήνα, καθώς δεν συνοδεύθηκε από συμπληρωματικά μέτρα στην «επιφάνεια» της πόλης, με αποτέλεσμα το κενό που άφησαν στους δρόμους όσοι άρχισαν να κινούνται με τον υπόγειο, να καλυφθεί γρήγορα από άλλους. Αντίστοιχα, μικρή είναι προς το παρόν η απόδοση και του τραμ όσον αφορά στην ανακούφιση του κυκλοφοριακού. Δύο εκατομμύρια I.X. εξακολουθούν να κινούνται καθημερινά στην Αθήνα (από τα οποία 40.000 σταθμεύουν παράνομα στο κέντρο), δημιουργώντας ασφυξία στους πολίτες.

Σημειώνεται μάλιστα ότι νέα έρευνα Ελλήνων επιστημόνων αποκάλυψε ότι στα σημεία αιχμής της Αθήνας, οι συγκεντρώσεις ρύπων είναι διπλάσιες από τα όρια που έχει θέσει η E.E. Ενώ για παράδειγμα ο μέσος όρος συγκεντρώσεων του διοξείδιου του αζώτου φαίνεται ότι δεν ξεπερνά τα 35 μg/m3 (όριο 40 μg/m3), στο κέντρο φθάνει μέχρι και τα 80 μg/m3.

Πρωταγωνιστικός ρόλος

Μάλλον λοιπόν δεν υπήρχε καλύτερη συγκυρία για τη δημιουργία ενός φορέα που θα στηρίζει τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τους χρήστες τους… O ΕΠΙΒΑΤΗΣ (Ενωση για την Προώθηση, Ισχυροποίηση, Βελτίωση, Αναβάθμιση Της Συγκοινωνίας) απαρτίζεται από συγκοινωνιολόγους και άλλους επιστήμονες, οι οποίοι φιλοδοξούν να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις εξελίξεις που αφορούν το κυκλοφοριακό. «Στην πραγματικότητα, η ιδέα είχε γεννηθεί πριν από 20 χρόνια», λέει στην «K» ο Γιώργος Νάθενας, συγκοινωνιολόγος στον Οργανισμό της Αθήνας. «Είχαμε διαπιστώσει ότι υπάρχουν σύλλογοι για οποιοδήποτε θέμα, αλλά όχι για το μόνο θέμα που μας αφορά όλους, τις μετακινήσεις μας». «Βλέπαμε να γίνονται συνεχώς έργα, χωρίς ποτέ να ζητείται η άποψη των ίδιων των χρηστών τους», συμπληρώνει ο Νάσος Κόκκινος, επίσης συγκοινωνιολόγος της ομάδας. «Με λίγα λόγια κανείς δεν έχει ρωτήσει ποτέ τη γριούλα που περιμένει στη στάση του λεωφορείου αν την εξυπηρετεί το ένα ή το άλλο μέτρο», εξηγεί.

Οπως λέει στην «K» ο κ. Θάνος Βλαστός, συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος, καθηγητής του ΕΜΠ, στόχος του «Επιβάτη» είναι η προώθηση μέτρων για τη δημιουργία μιας πόλης που θα έχει ως κέντρο τη δημόσια συγκοινωνία. «Μια πόλη για τον πεζό και τον ποδηλάτη. Αυτήν τη στιγμή η Αθήνα είναι κορεσμένη και μόνο με τη δημόσια συγκοινωνία σαν βάση μπορεί να λειτουργήσει. Αυτό όμως σημαίνει ότι πρέπει να ξανακοιτάξουμε τη δομή της πόλης. Οι χρήσεις γης, για παράδειγμα, που παράγουν μετακινήσεις θα πρέπει να συγκεντρωθούν κοντά σε σταθμούς, να τις εξαρτήσουμε από τα μέσα μαζικής μεταφοράς». «Επειδή συμβαίνει το αντίθετο, βλέπουμε σήμερα το παράδοξο, οι οδικές αρτηρίες να είναι φραγμένες και ο προαστιακός άδειος», επισημαίνει ο κ. Κόκκινος.

Υπάρχουν όμως και πιο «εύκολα» μέτρα. «Τι είναι να βάλεις πέντε υπόστεγα για ποδήλατα στο μετρό;» αναφέρει ενδεικτικά ο κ. Κόκκινος. «Εγώ μένω πολύ κοντά στον σταθμό της Εθνικής Αμυνας και ευχαρίστως θα έπαιρνα το ποδήλατο έως εκεί. Δεν έχω πού να το αφήσω όμως. Δεν υπάρχει πρόσβαση στη δημόσια συγκοινωνία. Το μετρό λέει στους πολίτες να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητό τους».

Στον τομέα των συγκοινωνιών, βρισκόμαστε σε τέλμα, τονίζουν οι «Επιβάτες». «H κατασκευή του μετρό ταυτίστηκε με την παραίτηση των αρμοδίων να κάνουν την πόλη ανθρώπινη. Μας είπαν «δεν γίνεται τίποτα, τουλάχιστον ας πηγαίνουμε υπογείως στις δουλειές μας»», επισημαίνει ο κ. Βλαστός. Την ίδια ώρα, πάρα πολλές μελέτες για δημιουργία ποδηλατοδρόμων παραμένουν στα συρτάρια των αρμοδίων. «Αυτό συμβαίνει γιατί για να κάνεις πράγματα σε αυτόν τον τομέα, χρειάζεται να τα βάλεις με την καθημερινότητα του πολίτη. Δεν γίνεται όμως να μη σπάσεις αβγά γι’ αυτήν την ομελέτα».

Ο δακτύλιος

Το τελευταίο μέτρο που έδωσε κυκλοφοριακή ανάσα στην πόλη ήταν αυτό του δακτυλίου. «Ο δακτύλιος ευνοεί τη δημόσια συγκοινωνία, αλλά αφέθηκε να πεθάνει. Δόθηκαν χιλιάδες άδειες, ενώ δεδομένου ότι όλοι μας έχουμε σήμερα πάνω από ένα αυτοκίνητα, ουσιαστικά κάθε μέρα μπορούμε να μπαίνουμε και να βγαίνουμε από το δακτύλιο», λέει ο κ. Κόκκινος. Υπάρχουν όμως τρόποι τόνωσης του συγκεκριμένου μέτρου. «Για παράδειγμα, αντί για τον αριθμό κυκλοφορίας, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ο αριθμός της ταυτότητας».

Για να πετύχει τους στόχους του όμως, ο «Επιβάτης» χρειάζεται τη στήριξη της κοινωνίας, γι’ αυτό απευθύνει ανοικτή πρόσκληση σε όλους μας -ειδικούς και μη- να γίνουμε μέλη του. «Πρέπει να καταλάβουμε πως η συγκοινωνία είναι αντικείμενο προς διεκδίκηση», τονίζει ο κ. Βλαστός. «Πώς μπορούμε να ζητήσουμε να έρχεται το λεωφορείο στην ώρα του και να έχουμε πρόσβαση σε αυτό». Και πολύ περισσότερο πως είναι δικαίωμά μας να μπορούμε να περπατήσουμε στην πόλη μας. «Γιατί όλοι είμαστε πρώτα πεζοί, μετά επιβάτες και έπειτα όλα τα άλλα». (Για πληροφορίες και εγγραφές μελών, 210-3316516).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή