Αλληλεγγύη και ψυχή, παιδιά…

Αλληλεγγύη και ψυχή, παιδιά…

3' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην αξία της αλληλεγγύης προς τους συνανθρώπους αλλά και της ψυχικής δύναμης, που απαιτείται για να αντιμετωπισθούν οι δυσκολίες της ζωής, εκλήθησαν να εστιάσουν χθες οι 98.140 υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. H αυλαία των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων άνοιξε -χωρίς κάποιο πρόβλημα στη διαδικασία- με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας, στο οποίο περιλαμβάνεται η Εκθεση.

Το θέμα

Το θέμα της αφορούσε τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές συνδράμουν συνομηλίκους τους που έζησαν πρόσφατα μια φυσική καταστροφή. «Στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου σας πραγματοποιείται εκδήλωση για παιδιά που προέρχονται από περιοχή της χώρας, η οποία έχει πρόσφατα πληγεί από φυσική καταστροφή. Εκεί έχετε κληθεί ως εκπρόσωπος του σχολείου σας να απευθύνετε σύντομη ομιλία. Τι θα αναφέρατε σχετικά με την ψυχική δύναμη που απαιτείται για να αντιμετωπίσουν τα παιδιά αυτά με αισιοδοξία το μέλλον τους; Με ποιους τρόπους, κατά τη γνώμη σας, θα μπορούσε η Πολιτεία να συμβάλει στην ανακούφισή τους;» ήταν το θέμα της Εκθεσης.

Για την ανάπτυξη του θέματος δόθηκε στους υποψηφίους ένα κείμενο του Ευάγγελου. Π. Παπανούτσου (Πρακτική Φιλοσοφία, β΄ έκδοση, Αθήνα 1980, σελ. 320, 321-322, 323). Και είναι ενδεικτικό ότι σε άλλη ερώτηση οι υποψήφιοι εκλήθησαν να αναπτύξουν σε 70-80 λέξεις το περιεχόμενο του αποσπάσματος «O άνθρωπος που αγαπάει και πιστεύει αυτό που κάνει, ζει όρθιος με την ψυχή του» από το κείμενο του Παπανούτσου. Οι πρώτες αντιδράσεις των μαθητών ήταν θετικές. «Δεν είχε μεγάλο βαθμό δυσκολίας, παρότι δεν είχε σχέση με τις θεματικές ενότητες της ύλης» ανέφερε στην «K» ο Αλέξανδρος Λαδάς. «Ηταν σχετικά απλό και δεν πειράζει που δεν είχε σχέση με τις θεματικές ενότητες. Πιο πολύ έπρεπε να μπούμε στην ψυχολογία των μαθητών» πρόσθεσε η Αννα Μερκούρη. «Οταν το διάβασα, δεν το περίμενα. Ξαφνιάστηκα με την ευκολία του» συμπλήρωσε η Ηρώ Σταυροπούλου, που φέτος για δεύτερη φορά δοκιμάζει στις πανελλήνιες. Μάλιστα, σε μία χώρα που έχει πληγεί από σεισμούς, η έννοια της φυσικής καταστροφής παρέπεμψε τους περισσότερους υποψηφίους στον σεισμό.

Πάντως, διατυπώθηκαν ενστάσεις για τα θέματα. Χαρακτηριστικά η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων ανέφερε ότι «ανταποκρίνονται μεν στις δυνατότητες των μαθητών, κρίνονται όμως κοινότυπα και τυποποιημένα, όπως αντίστοιχα θέματα των προηγούμενων χρόνων.

Ιδιαίτερα επισημαίνουμε την αποσπασματικότητα του αρχικού κειμένου και την πολύ μακρινή σχέση ανάμεσα στο περιεχόμενό του και την παραγωγή λόγου. Αναλυτικότερα, δεν παρέχεται η δυνατότητα κριτικής ανάγνωσης του αρχικού κειμένου τόσο μέσα από την παραγωγή λόγου όσο και από τις μηχανιστικές ερωτήσεις επεξεργασίας του».

Από την πλευρά της, η καθηγήτρια του εκπαιδευτικού ομίλου OPION κ. Φανή Σταθοπούλου σχολίασε στην «K»  τα θέματα, τονίζοντας ότι «ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες ελλιπώς προετοιμασμένων μαθητών, αλλά διέψευσαν μαθητές που είχαν εντρυφήσει σε σύνθετα θέματα σύγχρονου κοινωνικού προβληματισμού, που το σχολικό εγχειρίδιο περιλαμβάνει.

Τα ζητούμενα που αφορούσαν στο κείμενο, οι ασκήσεις στρατηγικών πειθούς και ελέγχου της γλωσσικής παιδείας των μαθητών, μπορούν να θεωρηθούν απλά». Και κατέληξε: «Για το θέμα της έκθεσης οφείλουμε να επισημάνουμε πως ήταν εκφρασμένο με σαφήνεια και καθαρότητα, ωστόσο, δεν άφηνε πολλά περιθώρια για πρωτοτυπία στοχασμού, ανάπτυξη διερευνητικής σκέψης και πολυδιάστατη προσέγγιση». Αύριο οι εξετάσεις συνεχίζονται με το δεύτερο μάθημα Γενικής Παιδείας, το οποίο οι υποψήφιοι έχουν επιλέξει μεταξύ Φυσικής, Μαθηματικών, Ιστορίας και Βιολογίας.

Γιαννάκου: μεγάλη υπόθεση η ποιότητα

«Τα παιδιά ξέρουν τους κανόνες και τις αρχές, και νομίζω ότι όλοι ενστερνίζονται την άποψη ότι η διασφάλιση της ποιότητας στην εκπαίδευση είναι πολύ μεγάλη υπόθεση, όχι μόνο για το σύνολο της κοινωνίας, αλλά και για το κάθε παιδί χωριστά. Για όσα επιθυμεί το ίδιο και για όσα μπορεί να δώσει στον εαυτό του και στο σύνολο». Αυτό δήλωσε χθες η υπουργός Παιδείας κ. Μαριέττα Γιαννάκου κατά τη διάρκεια επίσκεψής της στο 19ο Λύκειο Αθηνών, αναφερόμενη στη θεσμοθέτηση από φέτος βαθμολογικού ορίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Παιδείας κ. Γεώργιος Καλός διαβεβαίωσε ότι το υπουργείο, η Επιτροπή Εξετάσεων προετοίμασαν τον εξεταστικό κύκλο με τη δέουσα προσοχή. «Είμαστε αισιόδοξοι για τα αποτελέσματα της σκληρής προσπάθειας που κατέβαλαν οι μαθητές», πρόσθεσε. Τέλος, η γραμματέας του τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ κ. Συλβάνα Ράπτη, η οποία όπως πέρυσι επέλεξε να επισκεφθεί το ίδιο Λύκειο με την κ. Γιαννάκου, ανέφερε ότι «φέτος λόγω του 10 θα έχουμε λιγότερες θέσεις με λιγότερα προς εξέταση μαθήματα. Και λιγότερα μαθήματα σημαίνει αυξημένο ρόλο στον παράγοντα τύχη».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή