Ναυτικές τραγωδίες …στα ρηχά

Ναυτικές τραγωδίες …στα ρηχά

4' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κυκλοφοριακό χάος και στη… θάλασσα; Πριν από λίγα χρόνια ίσως ακουγόταν σαν ψέμα. Και, όμως, είναι πραγματικότητα, με τα χιλιάδες ταχύπλοα σκάφη και θαλάσσια μέσα αναψυχής που πλέουν σε κάθε θαλάσσια γωνιά της χώρας μας. Και όπως στην ξηρά μιλάμε για τη «ζούγκλα της ασφάλτου» έτσι και στη θάλασσα οι αρχές άρχισαν να κάνουν λόγο για τους… «θαλάσσιους πειρατές» που ορισμένες φορές παραβιάζουν τους υπάρχοντες κανονισμούς ασφαλούς πλεύσης, βάζοντας σε κίνδυνο όχι μόνο τη ζωή τους αλλά και τη ζωή συνανθρώπων τους. Δυστυχώς, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που χάθηκαν και χάνονται ανθρώπινες ζωές στη θάλασσα από παραβιάσεις των κανόνων ασφαλείας. Πρόσφατο είναι το θανατηφόρο περιστατικό που σημειώθηκε το Σάββατο 24 Ιουνίου σε απόσταση μόλις 1,5 μιλίου από τις ακτές της Βούλας. Πρωταγωνιστής της συγκεκριμένης ναυτικής τραγωδίας ήταν ο Στέλιος Κολοβός, ο οποίος με το ταχύπλοο σκάφος του, μήκους 20 μέτρων, συγκρούστηκε με ιστιοπλοϊκό, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή της μια 25χρονη κοπέλα.

Κοντά στους λουομένους

«Η πιο συνηθισμένη μορφή παραβίασης των κανονισμών είναι όταν χειριστές φουσκωτών καταπλέουν σε παραλίες όπου βρίσκονται λουόμενοι, προκειμένου να αποβιβαστούν από αυτά, χωρίς να λαμβάνουν υπ’ όψιν τους ότι αυτό απαγορεύεται εφόσον δεν υπάρχει ειδική λωρίδα προσέγγισης», ανέφερε αξιωματικός του Λιμενικού και συμπλήρωσε: «Αλλες πάλι φορές χειριστές θαλάσσιων μέσων αναψυχής πλέουν με ταχύτητα κοντά σε χώρο λουομένων με κίνδυνο να προκαλέσουν ατύχημα ή δυστύχημα. Οταν τους εντοπίσουμε, παρεμβαίνουμε, τους συλλαμβάνουμε και οδηγούνται στον εισαγγελέα αλλά, δυστυχώς, δεν μπορούμε να βρισκόμαστε σε κάθε παραλία, πίσω από κάθε ασυνείδητο χειριστή».

Σύμφωνα με στοιχεία από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (YEN) από το 1997 έως και τα τέλη του 2005 από τη μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας για τα θαλάσσια μέσα αναψυχής έχουν καταγραφεί: 7 θάνατοι και 23 τραυματισμοί κολυμβητών, 16 θάνατοι και 8 τραυματισμοί ατόμων που έκαναν υποβρύχιες δραστηριότητες και 23 θάνατοι και 43 τραυματισμοί ατόμων που επέβαιναν στα θαλάσσια μέσα αναψυχής. Και το σημαντικότερο στοιχείο: όλα τα δυστυχήματα έγιναν σε μικρή απόσταση από τις ακτές!

Από την πλευρά τους οι Λιμενικές αρχές προσπαθούν, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους, να κάνουν αισθητή την παρουσία τους σε κάθε περιοχή όπου παρατηρείται «μεγάλη κίνηση ταχυπλόων», ελέγχοντας τους χειριστές των σκαφών, εάν έχουν τα απαιτούμενα πιστοποιητικά και άδειες, καθώς και τα σκάφη εάν είναι αξιόπλοα ή έχουν ελλείψεις, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται από τον Κανονισμό Λιμένα και για την ασφαλή πλεύση τους.

«Το 2005 από τις 13 Ιουνίου έως και τις 18 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκαν 30.702 έλεγχοι και καταγράφηκαν 2.257 παραβάσεις. Επίσης έγιναν 826 αλκοτέστ και εντοπίστηκαν μόνο δύο παραβάσεις. Φέτος, από τις 12 Ιουνίου έως και τη 18η του ίδιου μήνα είχαν γίνει 1.395 έλεγχοι, καταγράφηκαν 85 παραβάσεις, ενώ έγιναν και 26 αλκοτέστ χωρίς να εντοπισθούν παραβάτες», ανέφερε στην «K» αξιωματικός του Λιμενικού και συμπλήρωσε: «Εμείς είμαστε πάντοτε παρόντες και επιτηρούμε τις περιοχές, αλλά όπως καταλαβαίνετε χρειάζεται και οι ίδιοι οι χειριστές να είναι προσεκτικοί και να τηρούν όλα όσα προβλέπονται από τους Κανονισμούς για ασφαλή πλεύση».

Επίσης τονίστηκε ότι σε περίπτωση υποτροπής και συνεχών παραβιάσεων των Κανονισμών ασφαλούς πλεύσης από χειριστές ταχυπλόων και θαλάσσιων μέσων αναψυχής επιβάλλεται η ποινή της προσωρινής αφαίρεσης της άδειας χειριστή από ένα έως και δώδεκα μήνες και ανάλογα την παράβαση ο υπότροπος μπορεί να οδηγηθεί και στον αρμόδιο εισαγγελέα.

Απαγορεύσεις πλου θαλάσσιων μέσων αναψυχής

Η κυκλοφορία των ταχυπλόων σκαφών και των διαφόρων θαλάσσιων μέσων αναψυχής, όπως τα Jet sky κ.ά., υπόκειται σε συγκεκριμένους περιορισμούς, ακόμη και απαγορεύσεις. Ειδικότερα, απαγορεύεται η πλεύση σκαφών αναψυχής και θαλάσσιων μέσων αναψυχής σε: απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων από το εξωτερικό μέρος των πλωτών σημαντήρων, που επισημαίνουν τα όρια μέχρι τα οποία φθάνουν συνήθως κολυμπώντας οι λουόμενοι στις λουτρικές εγκαταστάσεις. Σε απόσταση μικρότερη των 200 μέτρων από το συνηθισμένο σημείο στο οποίο φθάνουν κολυμπώντας οι λουόμενοι σε περιοχές που δεν επισημαίνονται με πλωτούς σημαντήρες. Δεν πρέπει να αναπτύσσουν ταχύτητα μεγαλύτερη των 5 κόμβων όταν πλέουν σε απόσταση μικρότερη των 200 μέτρων από την παραλία.

Η κυκλοφορία των θαλάσσιων μέσων όπως jet ski, surf-jet, sea bike, sea beetle κ.ά. απαγορεύεται, όπως προκύπτει από τον σχετικό κανονισμό, όταν: επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, κοντά σε βραχώδεις θαλάσσιες περιοχές, πριν από την ανατολή του ηλίου και μετά τη δύση, όταν δεν διαθέτουν αυτόματο σύστημα ακινητοποίησης του κινητήρα σε περίπτωση που ο χειριστής πέσει στη θάλασσα, όταν φέρουν εξωτερικές έλικες, και κατά τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αυγουστο, μεταξύ των ωρών δύο και πέντε το μεσημέρι. Κατά τους λιμενικούς, οι χειριστές των ταχυπλόων όταν πλέουν κοντά σε ακτές, ακόμη και σε εκείνες όπου δεν υπάρχουν λουόμενοι, θα πρέπει να αναπτύσσουν ταχύτητα μέχρι 5 κόμβους. Να αποφεύγουν τα απόνερα των επιβατηγών πλοίων, να μην κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς και εφόσον ταξιδεύουν βράδυ να ανάβουν τους προβλεπόμενους φανούς.

«Σε περίπτωση που κάποιος βρεθεί σε κίνδυνο θα πρέπει να ειδοποιήσει με το VHF κάποιο παραπλέον σκάφος ή την πλησιέστερη Λιμενική Αρχή ή με το κινητό τηλέφωνο το Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας», ανέφερε στην «K» αξιωματικός του Λιμενικού και συμπλήρωσε: «Θα πρέπει να δώσει τα στοιχεία του και ένα κινητό για επικοινωνία, το όνομα του σκάφους ή το νηολόγιό του, το στίγμα του, τη φύση του προβλήματος και τον αριθμό των ατόμων που επιβαίνουν στο σκάφος. Σε περίπτωση που δεν έχει σήμα το κινητό, τότε θα πρέπει να πληκτρολογήσουν τον αριθμό 112, που είναι ο πανευρωπαϊκός αριθμός κλήσης εκτάκτου ανάγκης».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή