Θα οπλοφορούν (και) οι σεκιουριτάδες!

Θα οπλοφορούν (και) οι σεκιουριτάδες!

5' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την παραχώρηση αδειών οπλοφορίας στις ιδιωτικές εταιρείες παροχής υπηρεσιών ασφαλείας εξετάζει το υπουργείο Δημόσιας Τάξης. Οπως αναφέρει, μιλώντας στην «Κ», ανώτατος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., που συμμετείχε στην επιτροπή η οποία εδώ και ένα χρόνο εργάσθηκε για την κατάρτιση συμπληρωματικού νομοθετικού πλαισίου για την ιδιωτική ασφάλεια, η σκέψη είναι να παραχωρηθούν εταιρικές άδειες οπλοφορίας, κυρίως για τις χρηματαποστολές, και στη συνέχεια να εκδίδονται άδειες οπλοχρησίας στο προσωπικό που θα φέρει τα όπλα. Πάντως, οι σχετικές εισηγήσεις για τη χορήγηση αδειών οπλοφορίας στις ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας έρχονται σε μια στιγμή που επικρατεί στους ανώτατους αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. έντονος προβληματισμός για την οπλοφορία στη χώρα μας. Η πενταπλή δολοφονία των κυνηγών στο Αγρίνιο προκάλεσε συζητήσεις για το καθεστώς χορήγησης αδειών οπλοφορίας σε κυνηγούς και σκέψεις για ενδεχόμενη αυστηροποίησή του. Σε εκκρεμότητα παραμένει ταυτόχρονα το θέμα των αδήλωτων όπλων που κυκλοφορούν σε ολόκληρη τη χώρα.

Σωρεία αυθαιρεσιών

Σύμφωνα με στελέχη της αστυνομίας, υπολογίζεται ότι τα νομίμως κατεχόμενα κυνηγετικά όπλα στη χώρα μας φθάνουν το ένα εκατομμύριο, ενώ εκτιμάται ότι 1,5 εκατ. όπλα, εκ των οποίων τα 800.000 κυνηγετικά, κυκλοφορούν παράνομα. Η κατάθεση του νέου νομοσχεδίου για την οπλοφορία διαρκώς μετατίθεται. Σε αυτό το πλαίσιο, εύλογα προβληματίζει το ενδεχόμενο να αρχίσουν να οπλοφορούν και υπάλληλοι ιδιωτικών εταιρειών ασφάλειας, με δεδομένο μάλιστα το σημαντικό έλλειμμα που καταγγέλλουν οι ίδιοι στην εκπαίδευσή τους.

Οπως τονίζει μιλώντας στην «Κ» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Προσωπικού Ασφαλείας Ελλάδος κ. Ευάγγελος Πάλλης, η ανυπαρξία σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου, που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της διαρκώς διαφοροποιούμενης αγοράς, επιτρέπει σωρεία αυθαιρεσιών, με αποτέλεσμα την παροχή κακής ποιότητας υπηρεσιών στους πολίτες από τις ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας. Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Πάλλης αναφέρει ότι με την ισχύουσα νομοθεσία, την ευθύνη εκπαίδευσης του προσωπικού των ιδιωτικών εταιρειών ασφαλείας έχουν οι ίδιες οι εταιρείες, χωρίς να καθορίζεται συγκεκριμένο πλαίσιο για το τι θα πρέπει η εκπαίδευση αυτή να περιλαμβάνει και χωρίς να υπάρχει έλεγχος εάν το προσωπικό εκπαιδεύεται. Οι εταιρείες από την πλευρά τους, προσπαθώντας να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση για τις υπηρεσίες τους και μη θέλοντας να χάσουν πελάτες, ουσιαστικά τοποθετούν σε υπηρεσία υπαλλήλους χωρίς καμία εκπαίδευση.

«Οι μόνοι που εκπαιδεύονται υποχρεωτικά, με βάση συγκεκριμένο πρόγραμμα και πάνω σε συγκεκριμένο εξοπλισμό, είναι το ιδιωτικό προσωπικό ασφαλείας που απασχολείται στο αεροδρόμιο. Εκεί, την ευθύνη εκπαίδευσης έχει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ το προσωπικό εξετάζεται για να διαπιστωθεί η ετοιμότητα ανταπόκρισης στις αυξημένες απαιτήσεις της συγκεκριμένης θέσης», επισημαίνει ο κ. Πάλλης. «Στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι υπόλοιποι εργαζόμενοι εκπαιδεύονται με βάση την εμπειρία παλαιότερων συναδέλφων τους, δίπλα στους οποίους τοποθετούνται για ένα χρονικό διάστημα», προσθέτει.

Πέραν αυτού, όπως αναφέρει, δεν υπάρχει καμιά διάκριση μεταξύ των εταιρειών, καμιά διαβάθμιση και μπορούν, θεωρητικά, όλες να προσφέρουν οποιαδήποτε υπηρεσία ασφαλείας ζητηθεί από τον πελάτη, ανεξαρτήτως μεγέθους ή προδιαγραφών. Ετσι, για παράδειγμα, για τις χρηματαποστολές δεν ορίζεται συγκεκριμένη διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθείται, με συνοδευτικά οχήματα ή άλλα επιπλέον μέτρα. Αναφέρεται απλώς ότι το όχημα θα πρέπει να είναι θωρακισμένο, χωρίς και πάλι να συγκεκριμενοποιείται το είδος θωράκισης.

Αξίζει να αναφερθεί βεβαίως ότι η αγορά ιδιωτικών υπηρεσιών ασφαλείας στη χώρα μας, που παρουσιάζει διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση, ουσιαστικά απασχολεί ανθρώπινο δυναμικό σχεδόν αντίστοιχο με το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας. Ετσι, ενώ στην Ελληνική Αστυνομία υπηρετούν περίπου 45.000 αστυνομικοί, με τον συνολικό αριθμό προσωπικού να ανεβαίνει περίπου στις 54.000, εάν συνυπολογιστούν οι ειδικοί φρουροί και οι συνοριοφύλακες, στις υπηρεσίες ιδιωτικής ασφάλειας απασχολούνται περίπου 40.000 εργαζόμενοι.

Αυξημένη ζήτηση

Στη χώρα μας δραστηριοποιούνται στον χώρο αυτό περισσότερες από 1.000 εταιρείες, με κύκλο εργασιών που εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 400 εκατομμύρια ευρώ. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδίας Προσωπικού Ασφαλείας Ελλάδος, η ζήτηση για ιδιωτικές υπηρεσίες ασφάλειας παρουσιάζει στην Ελλάδα αύξηση της τάξεως του 22%-25% σε ετήσια βάση. Ενώ παλαιότερα η ζήτηση για ανάλογες υπηρεσίες ήταν περιορισμένη και αφορούσε κυρίως μεγάλες εταιρείες και λίγους ιδιώτες, ο «χάρτης» έχει αλλάξει ριζικά. Πλέον, ακόμη και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις καταφεύγουν σε ιδιωτικές υπηρεσίες ασφαλείας. Εμπορικά καταστήματα αγοράζουν επιπλέον ασφάλεια, είτε μεμονωμένα είτε σε ομάδες, με συμβόλαια που καλύπτουν ολόκληρους εμπορικούς δρόμους και υπηρεσίες που κυμαίνονται από απασχόληση ενός φύλακα τις ώρες που το κατάστημα λειτουργεί, μέχρι και επιτήρηση ευρύτερης περιοχής, με περιπολίες ολόκληρο το 24ωρο.

Η αυξημένη ζήτηση για υπηρεσίες ασφαλείας καταγράφεται και για οικιακή χρήση. Και σε αυτή την περίπτωση, τα μέτρα που λαμβάνουν οι ιδιώτες, καταφεύγοντας στις ιδιωτικές εταιρείες υπηρεσιών ασφάλειας κυμαίνονται από την τοποθέτηση συστήματος συναγερμού, μέχρι την ανάθεση της επιτήρησης ολόκληρης γειτονιάς σε κάποια εταιρεία, που οργανώνει τις απαιτούμενες περιπολίες.

Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου

Το νέο νομοσχέδιο που θα διέπει το πλαίσιο λειτουργίας των ιδιωτικών εταιρειών ασφάλειας στη χώρα μας, το οποίο είναι έτοιμο, ωστόσο δεν αναμένεται να προωθηθεί σύντομα στη Βουλή, εισάγει τις εξής διαφοροποιήσεις σε σχέση με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο:

– Διαχωρισμός μεταξύ των εταιρειών που ασχολούνται με την ιδιωτική ασφάλεια, ανάλογα με τις υπηρεσίες που παρέχουν (φύλαξη, χρηματαποστολές, τοποθετήσεις συναγερμών).

– Καθορισμός υποχρεωτικής εκπαίδευσης για τους εργαζόμενους. Για να εργαστεί κάποιος σε εταιρεία σεκιούριτι θα πρέπει να έχει αποφοιτήσει από σχολή τύπου ΙΕΚ. Το πρόγραμμα σπουδών των σχολών αυτών (θα πρέπει να έχει την έγκριση της ΕΛ.ΑΣ.), που θα μπορούν να είναι όχι μόνο δημόσιες, αλλά και ιδιωτικές, περιλαμβάνει όχι μόνο πρακτικές εκπαιδεύσεις, αλλά και θεωρητική κατάρτιση, κυρίως σε ζητήματα νομοθεσίας. Οι απόφοιτοι θα περνούν από εξετάσεις πιστοποίησης, από επιτροπή στην οποία θα συμμετέχουν και αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. Οι βασικές διαφορές με τα υπόλοιπα ΙΕΚ είναι δύο, σύμφωνα με αυτό το αρχικό σχέδιο: σε αυτά θα μπορούν να φοιτήσουν και απόφοιτοι Γυμνασίου (ενώ για τα υπόλοιπα ΙΕΚ απαιτείται απολυτήριο Λυκείου) και ο χρόνος σπουδών, που αναμένεται να καθοριστεί με διάρκεια μερικών μηνών. Οι ήδη εργαζόμενοι στον κλάδο δεν θα χρειαστεί να περάσουν από αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, θα κληθούν όμως να λάβουν επαγγελματική πιστοποίηση από αρμόδια επιτροπή.

– Ορισμός συγκεκριμένων προδιαγραφών για τα οχήματα που χρησιμοποιούνται. Οι προδιαγραφές αφορούν τα οχήματα περιπολίας, όπου «καθένας βάζει ένα φάρο σε ό,τι αυτοκίνητο θέλει και κάνει περιπολία», όπως αναφέρει ο ίδιος αξιωματικός. Αφορούν επίσης τη θωράκιση των οχημάτων χρηματαποστολών.

– Καθιέρωση ενιαίας στολής για όλους τους εργαζόμενους σε ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας, με διακριτικό σήμα της κάθε εταιρείας προσαρτημένο στη στολή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή