ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αυστηρά πρόστιμα για οδική ασφάλεια

Σάρκα και οστά φαίνεται να παίρνει, ύστερα από δυόμισι έτη κυοφορίας ο πολυσυζητημένος, αναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος έγινε αντικείμενο δημόσιας διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, στη συνέχεια εξετάστηκε ενδελεχώς από αρμοδίους επτά συναρμόδιων υπουργείων, ενώ τώρα αναμένεται η «διαπραγμάτευση» του τελικού ύψους των προστίμων σε κοινοβουλευτικό επίπεδο. Χθες, συζητήθηκε στην κυβερνητική επιτροπή το τελικό κείμενο του σχεδίου νόμου, που αναμένεται έως το τέλος του έτους να πάρει τον δρόμο προς τη Βουλή. Ο νέος ΚΟΚ έρχεται με σχετικά «υψηλά» πρόστιμα για παραβάσεις που μπορούν να αποτελέσουν κίνδυνο για την ανθρώπινη ζωή και πάντως σαφώς μικρότερα από αυτά που είχαν προαναγγελθεί. Η αλλαγή του ΚΟΚ κρίθηκε επιτακτική καθώς η τελευταία τροποποίηση πραγματοποιήθηκε το 1999, διάστημα κατά το οποίο οι ανάγκες αλλά και το οδικό περιβάλλον έχουν μεταβληθεί σημαντικά. Στόχος του υπουργείου Μεταφορών, με την επιβολή υψηλών προστίμων, είναι η λήψη μέτρων, που θα περιορίσουν κατά το ήμισυ τουλάχιστον τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα στα οποία η χώρα κατέχει θλιβερή πρωτιά μεταξύ της Ε.Ε. Τα πρόστιμα, όπως είχαν ανακοινωθεί αρχικώς, είχαν προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις, με αποτέλεσμα αυτά στη συνέχεια να μειωθούν – μόλις χθες «διευκρινίστηκε» ότι είναι μειωμένα κατά το ήμισυ. Το υπουργείο Μεταφορών επικαλούμενο ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα, στον παλαιό αλλά και στον νέο ΚΟΚ, έκπτωσης του προστίμου κατά 50%, εφόσον αυτό καταβληθεί εντός 10 ημερών, δημοσιοποίησε ποσά τα οποία αφορούσαν τα διπλάσια πρόστιμα, τα οποία φυσικά δεν ήταν συγκρίσιμα με αυτά τα οποία υπόκεινται στην έκπτωση.

– Αιχμές για διαφωνίες μεταξύ των μελών της κυβέρνησης άφησε ο υπεύθυνος του τομέα Μεταφορών και Επικοινωνιών του ΠΑΣΟΚ κ. Ντίνος Ρόβλιας, κάνοντας λόγο για «εγχείρημα της κυβέρνησης το οποίο αποτυγχάνει εν τη γενέσει του λόγω διαφωνιών των υπουργών». «Στόχος του ΚΟΚ θα πρέπει να είναι η αποτροπή της παραβατικότητας και όχι η επιβολή ποινής» δήλωσε στην «Κ» και επεσήμανε ότι «από τα μέχρι τώρα επίσημα στοιχεία φαίνεται ότι η κυβέρνηση στερείται ενιαίας άποψης για βασικά θέματα όπως το ύψος των προστίμων».

– Από την πλευρά τους και οι συγκοινωνιολόγοι υποστηρίζουν ότι ο φόβος των υψηλών προστίμων δεν θα φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα εάν δεν εξασφαλιστεί η επιβολή τους. Ενστάσεις είχαν εκφράσει και άνδρες της Τροχαίας που ισχυρίζονται ότι τα υψηλά πρόστιμα τοποθετούν τα αστυνομικά όργανα απέναντι στον πολίτη και όχι στο πλευρό του. Αντιδράσεις υπήρξαν ακόμη και από τον ΔΣΑ, ο οποίος είχε εκδώσει ανακοίνωση στην οποία έκανε λόγο για εξοντωτικά πρόστιμα, εισπρακτικού χαρακτήρα. Εξερχόμενος της συνεδρίασης της κυβερνητικής επιτροπής ο υπουργός Μεταφορών Μιχ. Λιάπης, αναφερόμενος στο ύψος των προστίμων, υποστήριξε ότι «χαράτσι» είναι όταν επιβάλλεται κάτι χωρίς τη θέλησή σου. Δεν είσαι υποχρεωμένος να περάσεις με κόκκινο». Παράλληλα τόνισε ότι το ύψος των προστίμων θα συζητηθεί και θα καθοριστεί στη Βουλή, καθώς είναι «ανοιχτός» σε παρεμβάσεις και τροποποιήσεις.

– Η ισχύς του αναθεωρημένου Κώδικα ορίζεται τέσσερις μήνες μετά την ψήφισή του στη Βουλή, διάστημα το οποίο θεωρείται απαραίτητο για την ενημέρωση και εξοικείωση του κοινού με τις αλλαγές, αλλά και τις υφιστάμενες διατάξεις που δεν είναι στο σύνολό τους γνωστές. Πρόκειται για μία μεταβατική περίοδο κατά τη διάρκεια της οποίας το υπουργείο Μεταφορών αναμένεται να προχωρήσει στην έκδοση και διανομή εικονογραφημένου, εκλαϊκευμένου εντύπου στο οποίο θα περιγράφονται απλοποιημένα οι διατάξεις του ΚΟΚ. Στις σκέψεις του υπουργείου ήταν αρχικώς η αποστολή του εντύπου μέσω λογαριασμών (της ΔΕΗ ή της ΕΥΔΑΠ) σε όσο το δυνατόν περισσότερα νοικοκυριά.

– Ο αναθεωρημένος ΚΟΚ προβλέπει, μεταξύ άλλων, την κατάργηση της δυνατότητας επιστροφής των πινακίδων κυκλοφορίας όταν καταβάλλεται το τριπλάσιο του προβλεπόμενου προστίμου, με στόχο ενδεχομένως να περιοριστούν οι αντιδράσεις που κάνουν λόγο για εισπρακτικού χαρακτήρα μέτρα.

– Στις προθέσεις του υπουργείου Μεταφορών περιλαμβάνεται και η οργάνωση σεμιναρίων για τους άνδρες της Τροχαίας. Θα ενημερωθούν για τον νέο ΚΟΚ αλλά και για κάποιες εξειδικευμένες διατάξεις που περιλαμβάνονται σε αυτόν και αφορούν ειδικές κατηγορίες οχημάτων, όπως είναι τα φορτηγά.

Παράλληλα προωθείται σειρά μέτρων που περιλαμβάνουν την αναδιάρθρωση του συστήματος εξέτασης των υποψηφίων οδηγών και την εντατικοποίηση των τεχνικών ελέγχων των οχημάτων.