Μετά τις εκλογές, η Παιδεία αλλάζει

Μετά τις εκλογές, η Παιδεία αλλάζει

3' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Συναίνεση των δύο μεγάλων κομμάτων για διάλογο μετεκλογικά για το μείζον θέμα της Παιδείας αποτυπώνεται λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές. Χθες εγκαινιάστηκε μία νέα σχολική χρονιά, κατά τη διάρκεια της οποίας θα δρομολογηθεί -ούτως ή άλλως- νέο «πακέτο» αλλαγών. Η υπουργός Παιδείας κ. Μαριέττα Γιαννάκου έχει προαναγγείλει την έναρξη του διαλόγου για τις αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων. Ταυτόχρονα, εκκρεμεί το νομοσχέδιο για τις μεταπτυχιακές σπουδές και την έρευνα, για να κλείσει ο κύκλος των βασικών μεταρρυθμίσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Από την άλλη, ο υπεύθυνος του Τομέα Παιδείας στο Κοινοβουλευτικό Συμβούλιο του ΠΑΣΟΚ κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μιλώντας χθες στην «Κ», δήλωσε ότι θα γίνει διάλογος για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση και κατόπιν θα γίνει διάλογος για τη βασική εκπαίδευση, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο και το δημοτικό. «Αυτή τη στιγμή δεν εξετάζονται αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα» τόνισε ο κ. Χρυσοχοΐδης.

Βέβαια, εκτός από το «πακέτο» των θεσμικών αλλαγών που δηλώνουν ότι θα προωθήσουν μετεκλογικά τα δύο μεγάλα κόμματα, σοβαρά είναι τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν άμεσα, κατά τη διάρκεια των πρώτων ημερών του σχολικού έτους. Ειδικότερα:

– Η υποχρεωτική φοίτηση των πεντάχρονων στα νηπιαγωγεία δημιουργεί νέα δεδομένα στην προσχολική εκπαίδευση. Το ζήτημα είναι εάν τα δημόσια νηπιαγωγεία είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν τη δεδομένη αύξηση των μαθητών. Οπως ανέφερε χθες στην «Κ» ο πρόεδρος της ΔΟΕ κ. Δημήτρης Μπράτης, λόγω των ελλείψεων σε υποδομές στα δημόσια νηπιαγωγεία γίνονται υποχρεωτικά δεκτές οι εγγραφές μόνο των 5χρονων, όμως δεν γίνονται εγγραφές στα προνήπια των 4 ετών. «Ετσι θα αναγκασθούν πολλοί γονείς να στείλουν τα παιδιά στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία και τους ιδιωτικούς ή τους δημοτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς» τόνισε ο κ. Μπράτης.

– Στο δημοτικό σχολείο εισάγονται 42 νέα βιβλία, χωρίς σε αυτά να συμπεριλαμβάνεται το βιβλίο της Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού, το οποίο μετά τις αλλαγές που έγιναν φαντάζει… ολοκαίνουργιο. Στα 42 βιβλία η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θεωρήθηκε από εκπαιδευτικούς, που μίλησαν στην «Κ», «στοιχειώδης αλλά καλύτερη από πέρυσι».

– Σύμφωνα με τη ΔΟΕ, σε 4.000 ανέρχονται τα λειτουργικά κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση τα οποία επιμερίζονται σε 2.360 θέσεις δασκάλων, 729 θέσεις νηπιαγωγών, 348 θέσεις καθηγητών αγγλικών, 255 γυμναστών και 308 μουσικών. Τα περισσότερα κενά υπάρχουν στους νομούς Ηρακλείου (353), Δυτικής Αττικής (305), Δυτικής Θεσσαλονίκης (266), Ημαθίας (206). «Ζούμε την ίδια παράσταση κάθε χρόνο δήλωσε η κ. Γιαννάκου για τις διαμαρτυρίες της ΔΟΕ.

– Στο γυμνάσιο εισάγονται 49 νέα βιβλία. «Η επιμόρφωση έγινε τελευταία στιγμή, «στο πόδι». Σε πολλές περιπτώσεις έγιναν σεμινάρια χωρίς βιβλία» ανέφερε στην «Κ»  ο πρόεδρος του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ κ. Παύλος Χαραμής.

– Δύσκολη χρονιά αναμένεται για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ως προς την αξιολόγηση του έργου της. Μπορεί να μη γίνεται ουσιαστική αξιολόγηση του έργου, όμως ένα βασικό δείγμα θα προσφέρουν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA του ΟΟΣΑ, που έγινε το 2006 σε 15χρονους μαθητές των κρατών-μελών του οργανισμού. Τα αποτελέσματα θα δημοσιοποιηθούν τον Δεκέμβριο του 2007 και πληροφορίες της «Κ»  αναφέρουν ότι η εικόνα είναι εξίσου κακή με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού του 2003, όταν η Ελλάδα κατέλαβε την 32η θέση στα Μαθηματικά, την 30ή θέση στην αναγνωστική ικανότητα/κατανόηση κειμένου, την 30ή θέση στις φυσικές επιστήμες και την 32η θέση στην επίλυση προβλημάτων σε σύνολο 40 χωρών-μελών του ΟΟΣΑ.

– Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα κενά σε προσωπικό δεν είναι μεγάλα, όμως λόγω της προεκλογικής περιόδου έχει καθυστερήσει η χορήγηση των εκπαιδευτικών αδειών, προβλήματα με κενά θα ανακύψουν με την ανάδειξη των νέων διευθυντών, δεν έχουν γίνει οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών της ειδικής αγωγής, ενώ για μία ακόμη χρονιά θα καθυστερήσει η έναρξη των προγραμμάτων πρόσθετης διδακτικής στήριξης και ενισχυτικής διδασκαλίας (ένα είδος «κρατικών» φροντιστηρίων) με αποτέλεσμα να απαξιώνονται σε μαθητές και γονείς.

– Στο λύκειο το μεγάλο στοίχημα είναι η λειτουργία για πρώτη χρονιά των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) που μαζί με τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) αντικαθιστούν τα ΤΕΕ. Ηδη, τα ΕΠΑΛ λειτούργησαν πέρυσι για πρώτη χρονιά χωρίς τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που διέθεσε στην «Κ» το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΜΕ κ. Θέμης Κοτσυφάκης, οι εγγραφές πέρυσι στην Α΄ τάξη των ΕΠΑΛ έδειξαν δραματική μείωση του ενδιαφέροντος. Πέρυσι φοίτησαν στην Α΄ τάξη ΕΠΑΛ 21.622 μαθητές ενώ το 2005-2006 στην Α΄ ΤΕΕ φοίτησαν 30.753 μαθητές (-29,7%). Πέρυσι οι μαθητές στα ΕΠΑΛ αποτελούσαν το 22,4% του συνόλου των μαθητών σε ΕΠΑΛ και Γενικά Λύκεια – το χαμηλότερο ποσοστό της εικοσαετίας.

– Στα… τυφλά αρχίζει η λειτουργία των ΕΠΑΣ. «Δεν γνωρίζουμε ούτε το αναλυτικό πρόγραμμα ούτε τα βιβλία» λέει ο κ. Κοτσυφάκης.

Αποτελούν τα πρώτα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν. Η πράξη θα δείξει σε λίγες εβδομάδες τι πραγματικά θα αλλάξει…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή