Οι φοιτητές δείχνουν μεγάλη αυτοπεποίθηση όταν καλούνται να αξιολογήσουν τον εαυτό τους. Ομως, ακόμη και έτσι, από τις απαντήσεις τους αναδεικνύονται οι αδυναμίες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Ειδικότερα, σχεδόν η συντριπτική πλειοψηφία θεωρεί ότι τα πηγαίνει πολύ καλά στην εξήγηση μιας ιδέας ή τη σύγκριση διαφορετικών ιδεών. Λιγότερο καλά δηλώνουν ότι τα πηγαίνουν στην περιγραφή των ιδεών. Ενδεικτικά, το 94% των φοιτητών θεωρεί ότι μπορούν να εξηγήσει μια ιδέα πολύ καλά ή άριστα. Το ίδιο ποσοστό πιστεύει ότι μπορεί να συγκρίνει διαφορετικές ιδέες πολύ καλά ή άριστα (και στις δύο περιπτώσεις το 6% απάντησε «καλά»).
Ομως, στην περιγραφή κάποιου θέματος η κατάσταση αλλάζει, προκαλώντας εντύπωση. Παρατηρούμε ότι ουδείς φοιτητής δήλωσε ότι μπορεί να περιγράψει κάποιο θέμα άριστα. Το 93% απάντησε «πολύ καλά» και το 7% «καλά». Από την άλλη, το 87% δήλωσε ότι μπορεί να περιγράψει ένα γεγονός πολύ καλά (74%) ή άριστα (13%). Μάλιστα, το 56% των φοιτητών έκρινε ότι η σημαντικότερη δεξιότητα στον γραπτό λόγο είναι η εξήγηση προσωπικών ιδεών, και το 38% η σύγκριση διαφορετικών ιδεών/υποθέσεων. Αντίθετα, μόλις το 4% απάντησε ότι είναι πιο επιδέξιο στην περιγραφή κάποιου θέματος, ενώ κανείς δεν πιστεύει ότι τα καταφέρνει καλύτερα στην περιγραφή των γεγονότων.
Η διαφοροποίηση των απαντήσεων στις δύο βασικές κατηγορίες ερωτήσεων (ικανότητα σε περιγραφή ιδεών και περιγραφή γεγονότων) υποδηλώνει ότι οι φοιτητές πιστεύουν ότι θα τα πάνε καλά στις ιδέες -δηλαδή στο θεωρητικό επίπεδο- όμως, θα κολλήσουν όταν κληθούν να περιγράψουν ένα γεγονός. Στοιχείο που αποτυπώνει τη διάσταση θεωρίας και πράξης που διατρέχει όλη την ελληνική εκπαίδευση.