Ποιοι ευθύνονται για την έκρηξη στο Πέραμα

Ποιοι ευθύνονται για την έκρηξη στο Πέραμα

2' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα πλημμελή μέτρα ασφαλείας, η μαύρη εργασία από ανειδίκευτους εργάτες, οι πλημμελείς έλεγχοι, αλλά και η… αναρμοδιότητα όλων των εμπλεκομένων φορέων φαίνεται να είναι οι κύριοι λόγοι για τα συχνά ατυχήματα κατά την επισκευή πλοίων στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος. Για κάθε ένα θανατηφόρο δυστύχημα, όπως αναφέρουν συνδικαλιστές στον τομέα μετάλλων, αντιστοιχούν δεκάδες ακόμα, με τραυματίες και βαριές σωματικές βλάβες. Ατυχήματα, που όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, έχουν εξαλειφθεί σε άλλες ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες, όπως του Σκαραμαγκά.

«Μπαλάκι» μεταξύ τριών υπουργείων (Εμπορικής Ναυτιλίας, Ανάπτυξης, Εργασίας) έγινε το ζήτημα της ασφάλειας στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, που επανέρχεται στην επικαιρότητα έπειτα από κάθε σοβαρό ατύχημα. Το υπουργείο Ανάπτυξης ευθύνεται για τις άδειες που δίνονται στους εργολάβους, το Εργασίας για τα θέματα υγιεινής και ασφάλειας, το Ναυτιλίας για τις άδειες αστυνομικής φύσεως κ.ο.κ. Την περασμένη Παρασκευή εξερχόμενος από το προεδρικό μέγαρο ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας ξεκαθάρισε στους δημοσιογράφους ότι οι αρμοδιότητες του υπουργείου του είναι περιορισμένες στο Πέραμα.

Βαριές παραλείψεις

Τα περισσότερα δυστυχήματα όπως αυτό του FRIENDSHIP GAS προκαλούνται από βαριές παραλείψεις των συνεργείων εργασίας. «Τα μέσα ασφαλείας είναι συνήθως πλημμελή. Ακόμα και από τους εργαζομένους, οι οποίοι δεν τηρούν τα μέτρα πυρασφάλειας» αναφέρει στην «Κ» ο πρόεδρος των Χημικών Ναυτιλίας κ. Παύλος Ευαγγελίδης. Ο ίδιος περιγράφει ότι για να δέσει ένα πλοίο στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη (όταν πρόκειται για υγραεριαγωγό) θα πρέπει να είναι άδειο από φορτίο, να επιθεωρηθεί και πριν μπει μέσα το συνεργείο πρέπει να εκδοθεί άδεια εργασιών και ξεχωριστό πιστοποιητικό Gas free για εργασίες με χρήση φλόγας.

Οπως περιγράφει ο κ. Ευαγγελίδης, ατυχήματα συμβαίνουν συνήθως όταν υπάρχει διαρροή αερίων κατά την αποσυναρμολόγηση σωληνώσεων ή από τα εργαλεία που χρησιμοποιεί το συνεργείο. Πυρκαγιά συνήθως εκδηλώνεται όταν αρπάζουν φωτιά -όπως πιθανολογείται ότι συνέβη και στην περίπτωση του FRIENDSHIP GAS- οι εύφλεκτες μονώσεις των κυλίνδρων (που μεταφέρουν το υγραέριο) κατά τη χρήση φλόγας, κάτι που απαγορεύεται ρητά από τον κανονισμό (σε περίπτωση χρήσης φλόγας οι μονώσεις ξηλώνονται).

Πέρυσι, μετά το ατύχημα με δύο νεκρούς στο «Αλίσα Κράιγκ», με πρωτοβουλία του ΥΕΝ συστάθηκε 5μελής επιτροπή (επιθεωρητής εργασίας, εκπρόσωπος τεχνικού επιμελητηρίου, δύο εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων στη ζώνη και ένας αξιωματικός του λιμενικού). Σύμφωνα με συνδικαλιστές του κλάδου, η συγκεκριμένη επιτροπή δεν έχει τις επαρκείς δυνάμεις ώστε να ασκήσει τις αρμοδιότητες που τις αναλογούν.

«Μαύρη» εργασία

Παράλληλα, στο Πέραμα παρατηρείται, πολύ πιο έντονα από τις άλλες ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες, το φαινόμενο της μαύρης εργασίας. Αυτός ήταν και ο λόγος που μέχρι αργά το βράδυ της Παρασκευής κανείς δεν ήταν σίγουρος αν υπήρχε άλλος νεκρός στο μοιραίο πλοίο, καθώς ήταν ανοιχτό το ενδεχόμενο να εργαζόταν κάποιος υπάλληλος μη καταχωρημένος στα επίσημα έγγραφα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργατοϋπαλλήλων Μετάλλου κ. Γιάννη Στεφανόπουλο, εξαιτίας του γεγονότος ότι τον τελευταίο καιρό υπάρχει αυξημένη δουλειά στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, ακούνταν πλημμελώς ο απαραίτητος έλεγχος. Τον χώρο άλλωστε λυμαίνονται, όπως καταγγέλλει, εργολάβοι που κάνουν εκπτώσεις στην ασφάλεια.

Ο δήμαρχος Περάματος κ. Γιάννης Γλύκας ανέφερε στην «Κ» πως τα αίτια της τραγωδίας είναι γνωστά και άλυτα επί χρόνια. Ο ίδιος ζήτησε να υπάρχει μόνιμα τεχνικός ασφαλείας σε κάθε πλοίο που μπαίνει για επισκευή, να υπάρχει μητρώο ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων και να ιδρυθεί σχολή ναυπηγοεπισκευής, επειδή οι περισσότεροι εργαζόμενοι γνωρίζουν τη δουλειά εμπειρικά ή και καθόλου. Επιπλέον, όπως αναφέρει, το Πέραμα, σε αντίθεση με άλλους ναυπηγοεπισκευαστικούς σταθμούς, δεν διαθέτει επαρκές πυροσβεστικό σταθμό και σταθμό Α΄ βοηθειών.

Ο δήμαρχος, όπως και οι συνδικαλιστές του κλάδου, αποδίδουν ευθύνες στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Από την πλευρά τους, στελέχη του ΥΕΝ απαντούν πως στην 5μελή επιτροπή που ελέγχει το Πέραμα υπάρχουν δύο συνδικαλιστές, που είναι συνυπεύθυνοι. Παράλληλα, και οι εργαζόμενοι θα πρέπει να καταγγέλλουν τις παρατυπίες και όχι μονάχα να επιδίδονται σε καταλογισμό ευθυνών σε τρίτους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή