ΚΟΙΝΩΝΙΑ

3 σήραγγες θα μικρύνουν την Ελλάδα

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Τρεις δίδυμες σήραγγες, συνολικού μήκους 22 χλμ. (δύο λωρίδες κυκλοφορίας), η μια εκ των οποίων θα είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων, μήκους 12 χλμ., θα ξορκίσουν σε τέσσερα χρόνια τον «Μολώχ» των Τεμπών. Πρόκειται για το πιο δύσκολο, κατασκευαστικά, τμήμα της Εθνικής Οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης, στην κοιλάδα των Τεμπών και στη διάβαση του Πλαταμώνα, που θα περάσει κάτω από τα βουνά του Ολύμπου και του Κισσάβου.

Τα δύο βουνά που το γνωστό δημώδες άσμα τα θέλει να φιλονικούν, θα «συμφιλιωθούν» καθώς θα ενωθούν με διαδοχικές σήραγγες και γέφυρες που θα κάνουν χρονικά μικρότερη και κυρίως ασφαλέστερη τη μετάβαση από τη Βόρεια στη Νότια Ελλάδα και αντίστροφα.

Τα εργοτάξια έχουν ήδη στηθεί και πριν από λίγες ημέρες ξεκίνησαν οι εργασίες για τη διάτρηση, στο βόρειο μέτωπο της μεγαλύτερης σήραγγας, στη Ραψάνη Λάρισας. Οπως είπε μιλώντας στην «Κ» η υπεύθυνη επικοινωνίας της εταιρείας παραχώρησης «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» κ. Ειρήνη Ζαβρίδου, ο σχεδιασμός της κατασκευαστικής κοινοπραξίας (6 εταιρείες) προβλέπει ταυτόχρονη διάνοιξη των τριών σηράγγων και από τις δύο πλευρές με ειδικό εξοπλισμό και με εκπαιδευμένες ομάδες εκσκαφών που θα συναντηθούν στο μέσον.

Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ότι το 2012 τα Τέμπη, που θεωρούνται μαζί με το πέταλο Μαλιακού, τα πιο αιματοβαμμένα τμήματα στη διαδρομή Μαλιακός – Κλειδί, δεν θα αποτελούν πρόβλημα διέλευσης για χιλιάδες οδηγούς και η κατασκευή θα δώσει τέλος στην καλοκαιρινή ταλαιπωρία των κατοίκων της Θεσσαλίας που υποφέρουν μετακινούμενοι από και προς τις ακτές της Πιερίας και της Λάρισας.

Οι σήραγγες Τ1, Τ2 και Τ3 καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος του υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομου, από τον οικισμό του Ευαγγελισμού Λάρισας μέχρι τη Σκοτίνα της Πιερίας, μήκους 11 χλμ. Από τις τρεις σήραγγες η πρώτη Τ1, θα έχει μήκος 2 χλμ. και η Τ2 μήκος 6 χλμ. Θα διέρχονται από τον Κίσσαβο και θα ενώσουν το τμήμα Τεμπών – Ραψάνης ενώ η Τ3, από την πλευρά της Μακεδονίας και του Κάτω Ολύμπου, θα αναπτυχθεί στην περιοχή Πλαταμώνα – Σκοτίνα. Το μέγιστο βάθος της κατασκευής των σηράγγων από την επιφάνεια του εδάφους θα φτάσει τα 300 μ. Ειδικά η Τ2, όπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι της εταιρείας, όταν ολοκληρωθεί θα είναι η μεγαλύτερη σε μήκος σήραγγα των Βαλκανίων, ξεπερνώντας τουλάχιστον κατά 1.200 μ. τη δίδυμη σήραγγα της Εγνατίας Οδού, στο Δρίσκο Ιωαννίνων μήκους 4,8 χλμ. (κάτω από το βουνό Μιτσικέλι) που κατέχει σήμερα το ρεκόρ της μεγαλύτερης σήραγγας. Τα 11 χλμ αυτοκινητόδρομου των τριών σηράγγων μεταξύ Θεσσαλίας και Μακεδονίας, αντιστοιχούν στο 1/5 του συνολικού μήκους που καλύπτουν στην Εγνατία Οδό οι 76 μικρές και μεγάλες σήραγγές της, το κόστος των οποίων κυμαίνεται από 8.000 – 30.000 ευρώ ανά μέτρο μήκους. Το πλάτος της κάθε σήραγγας στα Τέμπη προβλέπεται ότι θα είναι 11 μ. (δύο λωρίδες κυκλοφορίας) ενώ η απόσταση μεταξύ των δίδυμων σηράγγων θα είναι περίπου 25 μ. Τα υλικά εκσκαφής θα χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή των δρόμων πριν και μετά τις σήραγγες, όπου απαιτούνται επιχωματώσεις. Στην ολοκλήρωσή τους θα διαθέτουν τα πλέον πρωτοποριακά συστήματα τηλεματικής, ειδικά συστήματα εξαερισμού και ασφάλειας. Η κάθε σήραγγα θα ενώνεται με τη δίδυμή της ανά 300 μέτρα και κάθε 900 μ. θα υπάρχει δυνατότητα ακόμη και εκτροπής της κυκλοφορίας από τη μία σήραγγα στην άλλη.