Αγορές στα «σούπερ μάρκετ των φτωχών»

Αγορές στα «σούπερ μάρκετ των φτωχών»

4' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Μαρία ψωνίζει πια από τα εκπτωτικά, τα «σούπερ μάρκετ των φτωχών», όπως τα λέει. Η Ειρήνη έβαλε στο πρόγραμμά της επίσκεψη στη λαϊκή μια φορά την εβδομάδα. Ο Μάνος σταμάτησε τις εξορμήσεις στα καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών πριν κάνει μια ενδελεχή έρευνα αγοράς στο Διαδίκτυο. Και η Σταυρούλα δίνει μια δεύτερη ευκαιρία στα «κινέζικα». «Το σκέφτηκα από εδώ, το σκέφτηκα από εκεί, στο τέλος είπα «γιατί να χαλάω τόσα λεφτά σε μπλουζάκια όταν μπορώ να βρω μια χαρά πράγματα και σε τόσο εξευτελιστικές τιμές;». Οχι, δεν το λέω παραέξω ούτε υπερηφανεύομαι γι’ αυτό ούτε βέβαια ήταν ό,τι ονειρευόμουν για μένα και την οικογένειά μου. Απλώς, αυτό με συμφέρει και αυτό κάνω», λέει η ίδια στην «Κ». «Τόσο απλά».

Πριν από κάποια χρόνια -λίγα, όχι πολλά- η Σταυρούλα δεν το πολυσκεφτόταν πριν ψωνίσει «το κατιτίς της». «Ιδιαίτερα αν ένιωθα «πεσμένη»; Του έδινα και καταλάβαινε! Ποτέ δεν είχα ιδιαίτερη άνεση με τα λεφτά, δασκάλα είμαι, το ίδιο και ο άντρας μου και εννοείται ότι περίμενα τις εκπτώσεις για τα «χοντρά» ψώνια, αλλά, πώς να το πω, είχα το περιθώριο για «ζαβολιές». Σήμερα; Ε, σήμερα, τα πράγματα είναι διαφορετικά».

Μετα-ευρώ εποχή

Ουδείς μπορεί να θυμηθεί με ακρίβεια πότε η… ακρίβεια χτύπησε την πόρτα του, προκαλώντας σοκ στην καθημερινότητα και τις συνήθειές του. Ηταν με την είσοδο του ευρώ; Το βέβαιο είναι πάντως ότι μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού αναφέρεται πια στη μετα-ευρώ εποχή, στην οποία οι ανατιμήσεις της τάξης του 20% και 30% αποτελούν συνηθισμένο φαινόμενο. Μόνο τον τελευταίο χρόνο στην Ελλάδα έγιναν ακριβότερα το αλεύρι (20,3%), το ψωμί (17,7%), οι φρυγανιές και τα παξιμάδια (11,9%), τα ζυμαρικά (25,9%), το ρύζι (11%), τα τυριά (15%), αλλά και το φυσικό αέριο (43,2%), τα καύσιμα (13,3%), τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών (19,2%).

Προσαρμοστικά όντα όμως όπως είμαστε οι Ελληνες και αφού πέρασαν τα πρώτα δύσκολα χρόνια, αρχίζουμε πια να ξαναβρίσκουμε τους ρυθμούς μας ή καλύτερα τρόπους να «παρακάμπτουμε» τον σκόπελο της ακρίβειας, να «ξεγελάμε» τη χαμηλή αγοραστική μας δύναμη. «Οι καταναλωτές έχουν όπλα να καταπολεμήσουν την ακρίβεια», ισχυρίζεται η Παναγιώτα Καλαποθαράκου, αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ. «Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα έχει δημιουργηθεί ένα κίνημα καταναλωτών που βρίσκουν λύσεις να αγοράζουν και φθηνά και καλά. Από το να επιλέγουν χύμα προϊόντα και όχι συσκευασμένα, αποφεύγοντας το κόστος της συσκευασίας, μέχρι να κάνουν εξαντλητικές έρευνες αγοράς πριν ψωνίσουν. Στο εξωτερικό αυτό συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια, με τη βοήθεια των καταναλωτικών οργανώσεων. Εδώ, τώρα αρχίζουμε».

«Τάσεις» της αγοράς

Η «Κ» καταγράφει σήμερα μερικές «τάσεις» της αγοράς που αποδεικνύουν του λόγου το αληθές: ότι οι Ελληνες καταναλωτές έχουν ανοίξει «μέτωπο» με την ακρίβεια.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Υπολογίζεται ότι ένα στα πέντε προϊόντα που ψωνίζουν σήμερα οι Ελληνες καταναλωτές είναι τα λεγόμενα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας», προϊόντα δηλαδή με τη φίρμα του σούπερ μάρκετ, τα οποία διατίθενται σε τιμές έως και 40% χαμηλότερες από τα επώνυμα. Σε διάστημα 5 ετών, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας πραγματοποίησε «άλμα» από 7% που ήταν το 2002 σε 17% σήμερα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο τζίρος τους προσεγγίζει πια το 1,5 δισ. ευρώ. Ερευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου το 2007 έδειξε ότι το 54,8% των καταναλωτών θεωρούν ότι πρόκειται για ποιοτικά προϊόντα (ποσοστό αυξημένο κατά 4% από το 2006).

Τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ. Ακολουθώντας την ευρωπαϊκή τάση, οι Ελληνες καταναλωτές αρχίζουν να εμπιστεύονται τις αλυσίδες «φθηνών» σούπερ μάρκετ, ιδιαίτερα για είδη σπιτιού, προϊόντα φροντίδας των παιδιών, σοκολατοειδή, χαρτικά, ποτά κ.λπ. Νέα καταστήματα προστίθενται συνεχώς στα περίπου 200 καταστήματα Lidl, 400 καταστήματα Dia και 40 Plus, ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται να εισέλθει δυναμικά στην αγορά και ο κολοσσός Aldi. Ο τζίρος του discount στην Ελλάδα αναμένεται φέτος να ξεπεράσει τα 1,7 δισ. ευρώ, ενώ ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του κλάδου είναι 20%. Ενδεικτικό της νέας τάσης, το γεγονός ότι σύντομα θα εγκαινιαστεί και το πρώτο εκπτωτικό κατάστημα της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Τα outlet. Αποτελούν την εξέλιξη των «στοκατζίδικων», των καταστημάτων που πωλούν επώνυμα είδη ένδυσης και υπόδησης, παλαιότερης σεζόν ή ελαφρώς ελαττωματικά. Στα μεγάλα εκπτωτικά εμπορικά κέντρα που ήδη φθάνουν τα 8 σε όλη τη χώρα, καταλαμβάνοντας έκταση 80.000 τ.μ. και φιλοξενώντας πάνω από 600 επιχειρήσεις, οι καταναλωτές μπορούν να ψωνίσουν επώνυμα ρούχα και παπούτσια σε τιμές έως και 70% χαμηλότερες. Ο συνολικός τζίρος των εκπτωτικών πολυκαταστημάτων ξεπερνάει τα 200 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με προβλέψεις, τα Factory Outlet στην Πειραιώς και στο αεροδρόμιο αναμένεται να παρουσιάσουν τζίρο 16 εκατ. ευρώ το 2009 που θα εκτιναχθεί έως τα 19 εκατ. ευρώ έως το 2012. Αναμένεται δε η δημιουργία και στη χώρα μας «εκπτωτικών χωριών μόδας» στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών κρατών.

Ψώνια στα «κινέζικα» ή σε καταστήματα με είδη από «δεύτερο χέρι». Παλιότερα ήταν «ταμπού». Σιγά σιγά ξεπερνιέται και αυτό. Και οι ιδιοκτήτες των «κινέζικων» τρίβουν τα χέρια τους με ικανοποίηση. Εκεί που παλιότερα οι βασικοί τους πελάτες ήταν οικονομικοί μετανάστες και οι υπόλοιποι περιορίζονταν στο να ρίχνουν «κλεφτές ματιές» από έξω, σήμερα στα καταστήματά τους μπορείς να δεις κάθε είδους ανθρώπους. «Μέσα σε ένα χρόνο, οι πωλήσεις μου αυξήθηκαν 20%», λέει χαρακτηριστικά στην «Κ» η ιδιοκτήτρια ενός τέτοιου καταστήματος στο κέντρο της Αθήνας. «Ερχονται πολύ νέες μητέρες και φοιτητές». Την ίδια ώρα, μια νέα αγορά ανοίγεται και στην Ελλάδα, αυτή των «μεταχειρισμένων». Καταστήματα με είδη από «δεύτερο χέρι» ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια σε όλη την Ελλάδα, προσφέροντας φθηνά, αλλά καλής ποιότητας προϊόντα.

Ερευνα αγοράς και… αγορές στο Διαδίκτυο. Περίπου 8 στους 10 Ελληνες (78%) που έχουν πρόσβαση στο Internet, το έχουν χρησιμοποιήσει για κάποια αγορά. Δεν είναι μόνο η ευκολία. Ιδιαίτερα σε ορισμένα είδη, όπως τα ηλεκτρονικά, τα online καταστήματα προσφέρουν πολύ χαμηλότερες τιμές από τα «συμβατικά», ακόμα και κατά 15 – 20%. Για τους Ελληνες πάντως η πολυτιμότερη λειτουργία του Διαδικτύου δεν είναι άλλη από τη δυνατότητα που προσφέρει στους καταναλωτές να κάνουν εύκολα και γρήγορα έρευνα αγοράς. Τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί δεκάδες ιστοσελίδες που διευκολύνουν τις συγκρίσεις τιμών μεταξύ των διαφόρων ηλεκτρονικών και μη καταστημάτων. Χαρακτηριστική είναι η επιτυχία του gasprice.gr, του σάιτ που συγκρίνει τις τιμές της βενζίνης!

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή