ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Προβληματική ακτοπλοΐα σε πολλά νησιά

«Μαύρα» μάτια κάνουν οι κάτοικοι πολλών νησιών του Αιγαίου να αντικρίσουν πλοίο της γραμμής, αφού για άλλη μια χρονιά η ακτοπλοϊκή σύνδεσή τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα κρίνεται προβληματική. Με νοσταλγία θυμούνται οι κάτοικοι της Καλύμνου τις εποχές που το νησί τους συνδεόταν δύο φορές την ημέρα με τον Πειραιά. «Σήμερα, στην κορύφωση της θερινής σεζόν, πραγματοποιούνται μόνο τέσσερα δρομολόγια εβδομαδιαίως, τα δύο εκ των οποίων γίνονται με ένα ιδιαίτερα παλαιό πλοίο που χρειάζεται σχεδόν 15 ώρες για να φτάσει στον Πειραιά. Πάλι καλά, όμως, γιατί στις αρχές Ιουλίου το πλοίο από τον Πειραιά αγκυροβολούσε μόνο δύο φορές την εβδομάδα», λέει με πικρία στην «Κ» ο δήμαρχος του νησιού, κ. Αντώνης Ρούσσος. Η Κάλυμνος με 17.000 κατοίκους αποτελεί το δεύτερο νησί στην περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και είναι πρωτεύουσα περιφέρεια. «Είμαστε μια σφύζουσα κοινωνία, ο πρώτος δήμος στην Ευρώπη σε ποσοστά γεννήσεων με τέσσερις γεννήσεις ανά οικογένεια», υπογραμμίζει ο κ. Ρούσσος. Ωστόσο, τροχοπέδη στην ανάπτυξη του νησιού αποτελεί η δυσκολία μεταφορών και μετακινήσεων. «Η Κάλυμνος έχει εξελιχθεί στον τρίτο αναρριχητικό και καταδυτικό προορισμό πέρυσι υποδεχθήκαμε 1.000 με 1.500 τουρίστες, ενώ φέτος οι αφίξεις άγγιξαν μόλις τα 500 με 600 άτομα», επισημαίνει ο κ. Ρούσσος.

Η αιτιολογία που επικαλούνται οι πλοίαρχοι για να μην προσεγγίσουν στην Κάλυμνο πολλές φορές ακόμα και όταν το δρομολόγιο είναι καθορισμένο είναι ότι δεν μπορούν να μπουν στο λιμάνι, όταν επικρατεί κακοκαιρία. «Θεωρούμε ότι το επιχείρημα αυτό δεν ευσταθεί απόλυτα, ωστόσο έχουμε ξεκινήσει διαβουλεύσεις για την κατασκευή εξωτερικής αποβάθρας στο λιμάνι μας, κάτι όμως που θα κοστίσει πάνω από 10.000.000 ευρώ και απαιτεί τουλάχιστον τρία χρόνια», επισημαίνει ο κ. Ρούσσος. Οι Καλύμνιοι απογοητευμένοι από το υπάρχον ακτοπλοϊκό καθεστώς, συζητούν ακόμα και την αγορά κάποιου μεταχειρισμένου ταχύπλοου αξίας 6 – 7.000.000 ευρώ, προκειμένου να «βγουν» από την απομόνωση. «Με το τρόπο αυτό θα δοθεί μια οριστική λύση στο πρόβλημα», καταλήγει ο δήμαρχος «παράλληλα, όμως, καταδεικνύεται η αποτυχία του συστήματος».

Σε πείσμα των καιρών

Παρόμοιας φύσης δυσκολίες στη συγκοινωνία αντιμετωπίζουν και οι 18.000 μόνιμοι κάτοικοι της Λήμνου. «Παρ’ όλο που το νησί μας φιλοξενεί στρατιωτική μονάδα και τμήμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η συγκοινωνία διά θαλάσσης -ιδίως τον χειμώνα- είναι εξαιρετικά περιορισμένη με αποτέλεσμα να αναγκαζόμαστε να ταξιδεύουμε αεροπορικώς, κάτι που κοστίζει περίπου 230 ευρώ το άτομο», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Κώστας Αδαμίδης, δήμαρχος Μούδρου στη Λήμνο. «Ωστόσο, και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι εξίσου «τσιμπημένα», αφού καλούμαστε να πληρώσουμε και καμπίνα αφού η τρίτη θέση είναι πλήρης από τουρίστες άλλων νησιών». Φέτος, η Λήμνος συνδέεται, με δύο δρομολόγια με τη Θεσσαλονίκη, και τέσσερα με το Λαύριο, την εβδομάδα, τον χειμώνα, ωστόσο, η σύνδεση με Θεσσαλονίκη εκλείπει και τα δρομολόγια μειώνονται. «Ετησίως φιλοξενούμε 25.000 τουρίστες, ξένους, αλλά και μετανάστες Λημνίους από τις ΗΠΑ και την Αυστραλία», λέει με καμάρι ο κ. Αδαμίδης «φέτος, δε, σημειώθηκε αύξηση της τουριστικής κίνησης της τάξεως του 15%». Ο κ. Αδαμίδης κρίνει ότι η χρόνια ταλαιπωρία των δημοτών θα λήξει όταν θα εφαρμοστεί το «μεταφορικό ισοδύναμο», που θα εξισώσει τις τιμές των χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών προς όφελος των κατοίκων της νησιωτικής χώρας. «Οπως δηλαδή το εισιτήριο για Καλαμάτα είναι 10 ευρώ, τόσο να πληρώνουμε και εμείς για να έλθουμε στη Λήμνο», τονίζει.

Αν και το ταξίδι από το Λαύριο στα Ψαρά διαρκεί τεσσερισήμισι ώρες, το δρομολόγιο πραγματοποιείται άπαξ της εβδομάδας. «Για τέσσερις μήνες είχε κοπεί ακόμα και αυτή η επικοινωνία, οπότε ήμαστε αναγκασμένοι να μετακινούμαστε μέσω Χίου», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Εμμανουήλ Αγαπούσης, δήμαρχος του ιστορικού νησιού. Ωστόσο, τα πλοία που έχουν νηολογηθεί για τα δρομολόγια Ψαρών- Χίου είναι τόσο παλαιά, που το ταξίδι διαρκεί σχεδόν τον ίδιο χρόνο με το αντίστοιχο ταξίδι στο Λαύριο, τέσσερις δηλαδή ώρες! Οι Ψαριανοί έχουν προχωρήσει στην κατασκευή νέου λιμανιού, που αναμένεται να είναι έτοιμο το επόμενο καλοκαίρι, με την ελπίδα ότι έτσι θα προσελκύουν περισσότερα πλοία.