ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σακούλες σκουπιδιών αντί πρασίνου

Χαρτιά, πλαστικά, κουτιά από αναψυκτικά, αποτσίγαρα. Κομμάτια από φανάρια, προφυλακτήρες και λάστιχα αυτοκινήτων, μπάζα, κουφάρια ζώων, ακαθαρσίες. Περισσότερες από 30.000 σακούλες σκουπιδιών έχουν γεμίσει τον τελευταίο μήνα από τα διαζώματα των κεντρικών δρόμων της Αθήνας οι εταιρείες που ανέλαβαν τον καθαρισμό τους. Αιτία η μεγάλη καθυστέρηση του ΥΠΕΧΩΔΕ να πραγματοποιήσει το σχετικό διαγωνισμό και φυσικά, η ανεύθυνη συμπεριφορά όλων μας…

Στην πρωτεύουσα, το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει την ευθύνη 61 λεωφόρων και οδών. Ανάμεσα σε αυτές βρίσκονται σχεδόν όλοι οι κεντρικοί άξονες (λ.χ. λεωφόροι Κηφισού, Κηφισίας, Μεσογείων) αλλά και πολλές μικρές οδοί του κέντρου της Αθήνας και άλλων περιοχών. Τη φροντίδα του πρασίνου που βρίσκεται στα διαζώματα και στις πλευρές αυτών των δρόμων αναλαμβάνουν κάθε έτος εταιρείες, μετά από διαγωνισμό.

Φέτος όμως η διενέργεια του διαγωνισμού καθυστέρησε, με αποτέλεσμα το πράσινο να μείνει χωρίς φροντίδα από τον περασμένο Σεπτέμβριο έως… τις αρχές Ιουλίου! «Για να μην υπάρξει κενό ανάμεσα στις εργολαβίες θα έπρεπε ο διαγωνισμός να έχει γίνει ήδη από την περασμένη άνοιξη», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Εργοληπτών Γεωπόνων Εργων Πρασίνου (ΠΕΕΓΕΠ) κ. Μιχ. Στογιάννος. «Αντίθετα το ΥΠΕΧΩΔΕ ενέκρινε τις σχετικές δαπάνες το Νοέμβριο, δύο μήνες αφότου έληξαν οι συμβάσεις! Δυστυχώς υπάρχει μια κακή νοοτροπία, ότι θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν χρήματα, αφήνοντας χωρίς φροντίδα το πράσινο το χειμώνα, επειδή… βρέχει! Ομως το πράσινο θέλει συνεχή φροντίδα, αλλιώς καταντά όπως βλέπουμε σήμερα».

Γενικά, η ΠΕΕΓΕΠ θεωρεί ότι το πράσινο των οδικών αξόνων είναι πολύ υποτιμημένο ενώ θα μπορούσε να συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση των συνθηκών ζωής στην πόλη. «Για παράδειγμα, δεν θα ήταν πιο δροσερή η Συγγρού αν είχε πλατάνια που έχουν πλούσιο φύλλωμα, αντί για φοίνικες; Δυστυχώς η επιλογή των φυτών τις προηγούμενες δεκαετίες ήταν συνήθως κακή είτε λόγω ασχετοσύνης των ιθυνόντων είτε λόγω μεγαλομανίας. Για μια πόλη με τόσο σοβαρή έλλειψη πρασίνου όπως η Αθήνα, το πράσινο των δρόμων πρέπει να επιλέγεται κυρίως με βάση τα περιβαλλοντικά οφέλη και όχι τόσο την αισθητική». Οπως εκτιμούν οι γεωπόνοι που κατασκευάζουν έργα πρασίνου, η πολιτεία εξακολουθεί να διαπράττει σημαντικά λάθη από άγνοια. «Για παράδειγμα, αν αφαιρέσεις τα σκουπίδια που συλλέγουμε, αυτό που απομένει -κλαδιά και χόρτα- είναι ένα θαυμάσιο υλικό που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για τεχνητή χουμοποίηση, σε αναπλάσεις λατομείων κ.λπ. αντί να πετιέται στις χωματερές. Επίσης θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το νερό των βιολογικών καθαρισμών της Μεταμόρφωσης και της Ψυττάλειας για πότισμα, αντί να σπαταλάται πόσιμο νερό. Ολα αυτά δεν είναι… επιστημονική φαντασία, αλλά ρεαλιστικές προτάσεις», τονίζει.