ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Ο φοιτητής βρίσκεται στο επίκεντρο»

Ανθή Ρεβυθιάδου, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Φιλολογίας ΑΠΘ. «Το Τμήμα Γλωσσολογίας και Φιλοσοφίας βρίσκεται στον 8ο όροφο του Stata Center, όπου φιλοξενούνται και διάφορα άλλα τμήματα του ΜΙΤ. Ο τρόπος με τον οποίο είναι διατακτικά οργανωμένο το Τμήμα μαρτυρά πολλά για την ακαδημαϊκή ζωή. Η είσοδος μοιάζει με λόμπι ξενοδοχείου, διαθέτει άνετους καναπέδες, κουζινάκι με τελευταίας τεχνολογίας ηλεκτρικές συσκευές (οι ερευνητές «ζουν» στα γραφεία τους). Οι περισσότεροι τοίχοι είναι γυάλινοι για να υπάρχει άπλετο φως ενώ οι υπόλοιποι είναι εξοπλισμένοι με ασπροπίνακες και σταθμούς υπολογιστών. Ο χώρος αποτελεί το σημείο συνάντησης μεταπτυχιακών φοιτητών, ερευνητών και επισκεπτών από γειτονικά πανεπιστήμια αλλά και ΑΕΙ του εξωτερικού. Αμέτρητες διαλέξεις, σεμινάρια και ημερίδες οργανώνονται καθημερινά. Δεν υπάρχει ώρα που να μη συναντά κανείς ομάδες ερευνητών και φοιτητών να συζητούν δεδομένα από διάφορες γλώσσες του κόσμου. Είναι μοναδική εμπειρία. Η φιλοσοφία του ΜΙΤ είναι ότι οι προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές αποτελούν την πιο εποικοδομητική περίοδο στη ζωή των φοιτητών, γι’ αυτό άλλωστε ο φοιτητής βρίσκεται στο επίκεντρό της. Συνάμα όμως αποτελεί και υποχρέωση τού κάθε φοιτητή να εργάζεται πολύ σκληρά και να είναι ενεργό μέλος της ακαδημαϊκής κοινότητας. Αν μου εντυπώθηκε κάτι από τη λειτουργία του ΜΙΤ είναι ότι η επιστημονική πρόοδος είναι αποτέλεσμα σωστού σχεδιασμού, σκληρής δουλειάς και της συλλογικής προσπάθειας ανθρώπων που μοιράζονται το ίδιο όραμα και μπορούν να επικοινωνήσουν με αμεσότητα και χωρίς προκαταλήψεις τις ιδέες τους».

Αντώνης Μπαρτζώκας, αναπληρωτής καθηγητής Παν. Αθηνών: «Η διεθνοποίηση της έρευνας αξιοποιείται από πολλές χώρες με στοχευμένες εθνικές και περιφερειακές πολιτικές που καλύπτουν το κόστος και πολλαπλασιάζουν την προστιθέμενη αξία της κινητικότητας των ερευνητών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα πολιτικής με ελάχιστο κόστος και υψηλή απόδοση είναι η διεθνοποίηση της διδασκαλίας προπτυχιακών και μεταπτυχιακών μαθημάτων. Ο καθένας αντιλαμβάνεται τα πλεονεκτήματα της αξιοποίησης των υποδομών πληροφορικής στα ελληνικά ΑΕΙ για την ενεργοποίηση και τη συμμετοχή Ελλήνων πανεπιστημιακών και ερευνητών του εξωτερικού στις διαλέξεις και τις εργαστηριακές εφαρμογές. Οι επικριτές της διεθνοποίησης της έρευνας επισημαίνουν ότι η έρευνα ως οργανωμένη οικονομική δραστηριότητα μεγάλης κλίμακος θέτει σε δεύτερη μοίρα την ατομική πρωτοβουλία, την πρωτότυπη σκέψη και την επιστημονική περιέργεια. Η κριτική είναι βάσιμη και μπορεί να αντιμετωπισθεί με προγράμματα πολιτικής μικρής κλίμακος που χρηματοδοτούν τις εξατομικευμένες ανάγκες των ερευνητών, όπως το πρόγραμμα του Ιδρύματος Fulbright».