Οι «αλήθειες των άλλων» και η μαντίλα της Ελενας

Οι «αλήθειες των άλλων» και η μαντίλα της Ελενας

3' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Μήπως να μη γράψω το όνομά σου;» «Οχι, γράψτο». «Και οι γονείς σου;» «Κάποια στιγμή θα το μάθουν και οι γονείς μου. Δεν έπεσα δα και στα ναρκωτικά!».

Η Ελενα Πουλιάση, στα 23 της σήμερα, είναι μια νέα και όμορφη κοπέλα -αυτό μπορείς να το διακρίνεις ακόμα και κάτω από τη μαντίλα που φορά. Εχει περάσει λιγότερο από ένας χρόνος από τότε που έλαβε την απόφαση να ασπαστεί το Ισλάμ, απόφαση που της στοίχισε αρκετούς φίλους και που εγκυμονεί τον κίνδυνο ρήξης με την οικογένειά της. «Αυτή είναι όμως η αλήθεια μου», λέει στην «Κ».

Τα τελευταία τρία χρόνια, η Ελενα βρίσκεται στην Αγγλία για σπουδές. Στη γειτονιά και το πανεπιστήμιό της, οι μουσουλμάνοι υπερτερούν σε αριθμό. «Οπως κι οι περισσότεροι Ελληνες, έτσι κι εγώ είχα μεγαλώσει με τη νοοτροπία ότι οι μουσουλμάνοι είναι αυστηρός λαός, καταπιεσμένος. Εβλεπα γυναίκες με μαντίλα και σκεφτόμουν ότι δεν έχουν ζωή. Οι άνθρωποι που γνώρισα όμως εκεί ήταν τελείως διαφορετικοί». Οι δύο καλύτερές της φίλες στο Λονδίνο ήταν από τη Σαουδική Αραβία -τις περιγράφει «απίστευτα έξυπνες και ταλαντούχες». Φορούσαν φυσικά μαντίλα. Η Ελενα δεν μπορούσε να το καταλάβει κι ούτε ήθελε να τις προσβάλει για τη θρησκεία τους. Η ίδια από μικρή πίστευε στο Θεό. «Ξεκίνησα να διαβάζω για το Ισλάμ, για να τις πείσω, να τους αποδείξω ότι στο θέμα της θρησκείας τους είναι παραπλανημένες».

Ξεκίνησε να διαβάζει το Κοράνι στην ελληνική του μετάφραση. «Αρχισα να συνειδητοποιώ ότι εγώ τα είχα μάθει… αλλιώς. Είδα, για παράδειγμα, αγάπη και σεβασμό για τη γυναίκα και τη μητέρα. Σχεδόν ασυναίσθητα σταμάτησα να πίνω και να τρώω χοιρινό. Δεν ήξερα ποια είναι η αλήθεια και μέχρι να τη βρω, αποφάσισα να παραμείνω ανοικτή σε όλα». Η διαδικασία αυτή διήρκεσε περίπου 8 μήνες. «Ζούσα σαν μουσουλμάνα. Πρόσεχα πού έβγαινα, πρόσεχα τα ρούχα που φόραγα, σταμάτησα να βρίζω, έγινα πιο ευγενική».

Στις 15 Μαΐου έγινε και επίσημα μουσουλμάνα. Το θέμα της μαντίλας την απασχόλησε. Στην αρχή, τη φόραγε έξω, αλλά την έβγαζε όταν έμπαινε στο γραφείο (σ.σ. παράλληλα με τις σπουδές της στις Διεθνείς Επιχειρήσεις, διατηρεί και ένα μεταφραστικό γραφείο). «Δεν ήθελα να αλλάξει η συμπεριφορά των συναδέλφων μου απέναντί μου. Τώρα πια όμως, τη φοράω πάντα. Γιατί; Γιατί με κάνει να νιώθω καλύτερα. Νιώθω πιο ασφαλής».

Προσωπικό κόστος

Η απόφασή της δεν ήρθε χωρίς προσωπικό κόστος. «Ηταν κάτι που επηρέασε πολύ την οικογένειά μου. Μπορεί να μην τους το έχω ανακοινώσει ακόμα, αλλά η μητέρα μου καταλαβαίνει ότι έχω αλλάξει. Εχασα και αρκετούς φίλους. Το μόνο που με παρηγορεί είναι ότι δεν ήταν πραγματικοί φίλοι, γιατί αλλιώς θα ήθελαν να είναι με την Ελενα όπως πραγματικά είναι και όχι μόνο με την Ελενα που μπορεί να βγαίνει τα βράδια Παρασκευής και να γίνεται λιώμα». Δεν είναι ότι δεν τους καταλαβαίνει. «Ο περισσότερος κόσμος έχει μια τάση να πιστεύει ότι για να γίνει κανείς μουσουλμάνος πρέπει να του έχουν κάνει πλύση εγκεφάλου. Κανείς όμως εμένα δεν μου έβαλε το Κοράνι στο χέρι. Μου λένε “μα γεννήθηκες Ελληνίδα!”. Τους λέω, “μα είμαι Ελληνίδα”. Το ότι έγινα μουσουλμάνα δεν σημαίνει πως τελείωσε η ζωή μου και πως πρέπει να αφοσιωθώ στο να διαβάζω το Κοράνι, να κάνω παιδιά και να γίνω φανατική. Αντίθετα, θυμώνω με τους μουσουλμάνους που φανατίζονται». Πριν κλείσουμε, επισημαίνει: «Θα σε ρωτήσουν σίγουρα, αν έγινα μουσουλμάνα επειδή ερωτεύτηκα. Απάντησέ τους πως όχι. Οι περισσότερες γυναίκες γίνονται μουσουλμάνες πριν βρουν τον πρίγκιπά τους».

Πολλοί βαπτίζονται χριστιανοί ορθόδοξοι

Στο www.greeksrethink.com, την παγκόσμια online κοινότητα των Ελλήνων μουσουλμάνων, βρίσκεις αρκετές μαρτυρίες ελληνορθόδοξων που κάποια στιγμή έκαναν τη συνειδητή επιλογή να «εξισλαμιστούν». Οι περισσότεροι είναι Ελληνες του εξωτερικού και, στις διηγήσεις τους, περιγράφουν μάλλον με μελανά χρώματα τον τρόπο που αντιμετωπίστηκαν από τους οικείους τους. «Πρόκειται για μια βιωματική, σκληρή πορεία η αλλαγή της πίστης και η οποία, σε κάθε περίπτωση, πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό», σχολιάζει στην «Κ» ο καθηγητής Συγκρητικής Φιλοσοφίας της Θρησκείας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Μάριος Μπέγζος. «Στην Ελλάδα όμως, είμαστε μόνο στα λόγια ανοικτοί, αντίθετα υπάρχει μεγάλη δυσκολία στην αφομοίωση του Αλλου. Ειδικά οι μουσουλμάνοι είναι στη συνείδησή μας ταυτισμένοι με τους Τούρκους, υπάρχουν αρνητικές εγγραφές δηλαδή στο υποσυνείδητό μας».

Οι διαδρομές φυσικά μεταξύ των δύο θρησκειών έχουν δύο κατευθύνσεις. Πολλοί είναι και οι μουσουλμάνοι που κάθε χρόνο βαφτίζονται χριστιανοί ορθόδοξοι σε κάποια εκκλησία της χώρας μας, αν και όπως τονίζει στην «Κ» ο πρόεδρος του Δ.Σ. της Κίνησης Πολιτών «Συνύπαρξη και Επικοινωνία στο Αιγαίο» κ. Στρατής Πόθας, στις περισσότερες περιπτώσεις η αιτία είναι ο γάμος. «Για τους μουσουλμάνους μάλιστα, αυτό είναι κάτι που δεν το αποκαλύπτουν εύκολα στους δικούς τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή