ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διακοπή εφοδιασμού βιοντίζελ στην αγορά

Εκκληση αγωνίας για το μέλλον των βιοκαυσίμων απευθύνει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Παραγωγών Βιοκαυσίμων (ΕΣΠΑΒ) καθώς από την 1η Οκτωβρίου σταματά ο εφοδιασμός της ελληνικής αγοράς με βιοντίζελ. «Κάθε χρόνο οι εταιρείες παραγωγής βιοκαυσίμων προμηθεύουν τα διυλιστήρια με βιοντίζελ και εκείνα με τη σειρά τους αναμειγνύουν το πετρέλαιο κίνησης με βιοντίζελ», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Γιάννης Κουρούκλης. Οπως εξηγεί «στο τελικό προϊόν που παρέχουν τα πρατήρια στους καταναλωτές, το ποσοστό της βιοντίζελ είναι 5%». Η τακτική αυτή ακολουθείται τα τελευταία χρόνια, προκειμένου η χώρα μας να συμμορφωθεί με την οδηγία 2003/30/EC της ΕΕ, η οποία επιβάλλει ότι τουλάχιστον το 5,75% (κ.β.) των καυσίμων τα οποία θα χρησιμοποιούνται θα πρέπει να είναι βιοκαύσιμα.

Γραφειοκρατία

Η κατανομή του βιοντίζελ στα διυλιστήρια κάθε χρόνο γίνεται βάσει απόφασης των συναρμόδιων υπουργείων (Ανάπτυξης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Οικονομικών). «Ωστόσο, από τον περασμένο Ιούνιο ο εφοδιασμός γίνεται με μια άτυπη προσωρινή κατανομή, η ισχύς της οποίας εκπνέει αύριο», επισημαίνει ο κ. Κουρούκλης. «Η διακοπή, όχι μόνο του εφοδιασμού αλλά και της παραγωγής βιοκαυσίμων, προβλέπεται πολύμηνη εξαιτίας των εκλογών και της εν γένει γραφειοκρατίας», καταλήγει ο κ. Κουρούκλης «με πολλαπλές επιπτώσεις: η χώρα μας θα εμφανιστεί ασυνεπής έναντι των υποχρεώσεών της στην Ε.Ε., η απορρόφηση των εγχώριων ενεργειακών καλλιεργειών θα είναι ανέφικτη, ενώ ο κλάδος παραγωγής βιοκαυσίμων αναμένεται να υποστεί σοβαρό οικονομικό πλήγμα».

Ορυκτά καύσιμα

Στη χώρα μας παράγεται μόνο βιοντίζελ κυρίως από ηλιέλαιο (καλλιεργείται ηλίανθος), ενώ μικρότερες ποσότητες βιοντίζελ παράγονται από φυτικά έλαια που βασικά εισάγονται όπως το σογιέλαιο, το κραμβέλαιο και το βαμβακέλαιο. Η ετήσια παραγωγή το 2008 και 2009 κυμάνθηκε σε 100.000 με 120.000 κυβικά μέτρα, δεδομένου ότι το ποσοστό που χρειαζόταν η αγορά ήταν σταθερό. Από τον Οκτώβριο, όμως, του 2009 η Ε.Ε. αυξάνει τις απαιτήσεις της στο 7%, κάτι που η ελληνική πολιτεία φαίνεται ότι δεν λαμβάνει σοβαρά υπόψη της. Αν δεν υπογραφεί άμεσα, έστω μια προσωρινή απόφαση κατανομής, από τις επόμενες ημέρες το πετρέλαιο κίνησης που θα αγοράζουμε θα προέρχεται αποκλειστικά από ορυκτά καύσιμα.

«Αν υπολογίσουμε ότι στη Βραζιλία το 80% των αυτοκινήτων από το 2000 κινείται με καύσιμα στα οποία έχει προστεθεί βιοαιθανόλη (προστίθεται στη βενζίνη), αντιλαμβανόμαστε ότι η εξέλιξη στον τομέα αυτό είναι εξαιρετικά αργή στην Ελλάδα» υπογραμμίζει ο επίκουρος καθηγητής Βιοτεχνολογίας Τροφίμων στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, κ. Σεραφείμ Παπανικολάου.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέρα από το λεγόμενο βιοντίζελ «πρώτης γενιάς» (το παραγόμενο από φυτικά – εδώδιμα έλαια), το οποίο έχει δεχθεί κατά καιρούς δριμεία κριτική καθώς ενοχοποιήθηκε για την αύξηση της τιμής των τροφίμων, η επιστήμη προσφέρει πλέον νέες δυνατότητες παραγωγής βιοκαυσίμων. «Μπορούμε πλέον να παράγουμε βιοντίζελ από επεξεργασία λιπαρών υλών – αποβλήτων, τηγανισμένα ή ψημένα λάδια, είτε λιπαρά απόβλητα σφαγείων. Περαιτέρω, υπάρχουν μικροοργανισμοί – παραγωγοί λίπους, οι οποίοι μπορούν να μετατρέψουν «σακχαρούχα» απόβλητα (π.χ. απόβλητα τυρογάλακτος) σε λίπος, από το οποίο παράγεται βιοντίζελ», λέει στην «Κ» ο κ. Παπανικολάου. «Το κέρδος για το φυσικό περιβάλλον θα ήταν τεράστιο, καθώς τα απόβλητα της βιομηχανίας τροφίμων ρυπαίνουν σοβαρά λίμνες και ποτάμια. Η παραπάνω επεξεργασία θα είχε αποτέλεσμα η λιπαρή βιομάζα να γίνει βιοντίζελ, η μη λιπαρή να χρησιμεύσει ως ζωοτροφή, ενώ παράλληλα τα απόβλητα θα είχαν σχεδόν πλήρως απορρυπανθεί». Ας σημειωθεί ότι αυτή η μέθοδος εφαρμόζεται από το 1995 στη Νέα Ζηλανδία προκειμένου να γίνει επεξεργασία των απόβλητων των τυροκομείων.