Μεγάλες δαπάνες, πενιχρά εκπαιδευτικά αποτελέσματα

Μεγάλες δαπάνες, πενιχρά εκπαιδευτικά αποτελέσματα

2' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την ίδια στιγμή που η μαθητική διαρροή παραμένει μεγάλη, το 15,1% των μαθητών φεύγει από το σχολείο κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή 28.137 μαθητές – το ελληνικό σύστημα πάσχει από διασπάθιση πόρων και στεβλή οργάνωση του προσωπικού. Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του ερευνητή της ΓΣΕΕ κ. Νικόλαου Παΐζη, στην Ελλάδα οι δημόσιες και ιδιωτικές δαπάνες φθάνουν τα 13,5 δισ. ευρώ, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 5,9% του ΑΕΠ. Εξ αυτών, περί τα 4,4 δισ. ευρώ είναι ιδιωτικές δαπάνες. Παρά τις μεγάλες δαπάνες, τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα είναι πενιχρά. Από την άλλη, περί το 10% των εκπαιδευτικών απουσιάζουν αδικαιολόγητα από τη θέση τους στα σχολεία, ενώ αρκετοί άλλοι έχουν μειωμένο ωράριο. Το αίτημα που ανακύπτει εύλογα είναι για σωστότερη διαχείριση του προσωπικού, ώστε να μην υπάρχουν τα γνωστά ετήσια κενά. Αυτά προκύπτουν από την έρευνα της ΓΣΕΕ, η οποία στηρίχθηκε σε στοιχεία του 2007 και δημοσιοποιήθηκε χθες, δίνοντας ισχυρή βάση επιχειρημάτων στην υπουργό Παιδείας, κ. Αννα Διαμαντοπούλου, να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις ξεκινώντας από τις αλλαγές στο σύστημα προσλήψεων, μεταθέσεων, αποσπάσεων. «Η Παιδεία χρειάζεται βαθιές τομές που δεν μπορεί να είναι επικοινωνιακές», τόνισε η υπ. Παιδείας, η οποία παραβρέθηκε στην ημερίδα. Η ίδια ανέφερε ότι οι αλλαγές θα δρομολογηθούν σε ορίζοντα τετραετίας και αφού υπάρξει αρχικά πιλοτική εφαρμογή των νέων μέτρων.

Πρόσβαση στα ΑΕΙ

Για τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης, η κ. Διαμαντοπούλου άφησε να εννοηθεί ότι δεν είναι προτεραιότητα τονίζοντας ότι «δεν γίνεται κάθε υπουργός να έχει ένα παιχνίδι που λέγεται σύστημα πρόσβασης, και όλη η συζήτηση να περιστρέφεται γύρω απ’ αυτό». Στην ημερίδα συμμετείχε και ο πρόεδρος του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης, ο οποίος δήλωσε ότι «είναι ώρα για αποφάσεις και όχι για ατέρμονες συζητήσεις».

Ειδικότερα, από τα στοιχεία της έρευνας της ΓΣΕΕ για τη μαθητική διαρροή και την οργάνωση των ελληνικών σχολείων, προκύπτουν τα ακόλουθα:

– Η ετήσια συνολική σχολική διαρροή έφθασε το 15,1%. Κατά τη διάρκεια της τριετίας 2005 – 2007, 118.346 μαθητές διέκοψαν τη φοίτησή τους σε δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια και ΤΕΕ, ενώ άλλοι 85.368 απορρίφθηκαν και επανέλαβαν την τάξη.

– Η μικρότερη αποτυχία και διαρροή (11.253 μαθητές) παρουσιάζεται στα Γενικά Λύκεια. Από αυτούς οι 5.907 δεν προβιβάστηκαν και οι 5.346 διέκοψαν τη φοίτησή τους.

– Το 82,1% ολοκληρώνουν το λύκειο, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 78,1%. Ο στόχος για την Ευρώπη είναι ο μέσος όρος έως το 2010 να φθάσει το 85%.

– Με «Αριστα» προήχθη το 33,8% των μαθητών Δημοτικού, το 21,5% των μαθητών Γυμνασίου και το 14,6% των μαθητών Λυκείου.

– Σημαντικές διαφοροποιήσεις στις επιδόσεις των μαθητών καταγράφονται από νομό σε νομό. Στην Κέρκυρα, το 47,1% των μαθητών Λυκείου προήχθησαν με μέτριο βαθμό ή χρειάστηκε να επαναλάβουν την τάξη. Ακολουθεί η Ευρυτανία με 45,4% και η Ξάνθη με 44,4%. Στον αντίποδα τα χαμηλότερα ποσοστά μέτριων βαθμολογιών και απορριφθέντων μαθητών, είχαν οι νομοί Καρδίτσας (22,3%), Λαρίσης (24,5%) και Χίου (24,8%).

– Ως προς την οργάνωση του προσωπικού, το 6,2% των δασκάλων απουσίαζαν από τις θέσεις τους για διάφορους λόγους, ενώ μόλις το 0,4% είχε μη πλήρες ωράριο. Αντίθετα, το 6,5% των καθηγητών Γυμνασίου είχε μειωμένο ωράριο, ενώ οι απόντες αποτελούσαν το 11,7% του προσωπικού. Από τους καθηγητές Λυκείου το 9,7% ήταν απόντες και το 4,9% είχε μειωμένο ωράριο.

Σύμφωνα με την ΓΣΕΕ, το επιπλέον ένα δισ. ευρώ που θα δοθεί φέτος για την παιδεία αποτελεί θετική ένδειξη για την ενίσχυση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, ενώ οι προτάσεις της συνομοσπονδίας συμπίπτουν με την πρόθεση της νέας ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ για θέσπιση ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας και αντίστοιχη κατανομή των πόρων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή