ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Γιγαντώνεται το «κίνημα» των αντιρρησιών

Μια «ρωγμή» του συστήματος είναι αρκετή. Το νομικό κενό που -προφανέστατα- υπάρχει στο ζήτημα της επιβολής διοδίων στις εθνικές οδούς έχει επιτρέψει σε χιλιάδες αγανακτισμένους πολίτες να απαιτούν την ελεύθερη διέλευσή τους από τους σταθμούς λέγοντας απλά… «δεν πληρώνω».

Την αρχή -έχουν περάσει περίπου δύο χρόνια τώρα- έκαναν οι κάτοικοι των περιοχών οι οποίοι «από το πουθενά» αναγκάστηκαν να καταβάλλουν διόδια για τις καθημερινές τους διαδρομές. «Είμαστε κι εμείς κάτοικοι του νομού Αττικής», λέει στην «Κ» ο κ. Παντελής Κουκουδάκης, κάτοικος Πολυδενδρίου που καθημερινά περνάει από τα διόδια Αφιδνών. «Για να πάω να καταθέσω τη φορολογική μου δήλωση στον Αγιο Στέφανο πληρώνω λες και πάω… Πειραιά», λέει (σ. σ. το σύστημα χρέωσης στη Νέα Οδό είναι χιλιομετρικό). «Στον καλλικρατικό δήμο Ωρωπίων θα έχουμε συνολικά 8 σταθμούς διοδίων!».

Οπως ήταν αναμενόμενο, στα πρώτα κρούσματα «απείθειας» σημειώθηκαν συγκρούσεις. Οσο όμως το κίνημα άρχισε να γιγαντώνεται, με τη βουβή συναίνεση υπαλλήλων, αλλά και αρχών, οι μπάρες άρχισαν να… σηκώνονται από μόνες τους. Η μάχη δεν ήταν ιδιαίτερη σκληρή. Αρχισε να γίνεται φανερό πως οι εταιρείες δεν είχαν τρόπο διεκδίκησης του αντιτίμου. ΄Η τουλάχιστον ότι δεν μπαίνουν στον κόπο…

Ενα χρόνο… ελευθερίας

Ο χειρουργός οφθαλμίατρος κ. Βασίλης Παπαδόπουλος, κάτοικος Αφιδνών, έχει να πληρώσει διόδια από τον Οκτώβριο του 2009. Αυτές τις μέρες κλείνει ένα χρόνο ελεύθερων διελεύσεων. «Είμαστε μια τετραμελής οικογένεια που, ελλείψει συγκοινωνιών, κινούμαστε αποκλειστικά με Ι. Χ. Ο κάθε ένας χρειάζεται να καταβάλλει 1.500 – 2.000 ευρώ σε διόδια τον χρόνο. Είναι αστείο, αλλά αν τα βάλεις κάτω θα αγοράζαμε κάθε χρόνο νέο αυτοκίνητο», λέει στην «Κ». Σήμερα, ο κ. Παπαδόπουλος είναι ενεργό μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού των Επιτροπών Αγώνα Κατοίκων, Πολιτών και Εργαζομένων Ενάντια στα Διόδια (epitropesdiodiastop. blogspot. com), που καθημερινά εγγράφει δεκάδες νέα μέλη. «Οι υποστηρικτές μας είναι δεκάδες χιλιάδες. Δεχόμαστε 300 – 400 τηλέφωνα την ημέρα και η ιστοσελίδα μετράει 3.000 επισκέψεις καθημερινά».

Η πρακτική που ακολουθούν οι «αντιρρησίες οδηγοί» φτάνοντας σε κάποιο σταθμό διοδίων είναι η εξής: Ενημέρωση του υπαλλήλου ότι δεν προτίθενται να πληρώσουν το αντίτιμο (ορισμένοι προτρέπουν μάλιστα τον εργαζόμενο να σημειώσει τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου) και… αναμονή. Σε περίπτωση που η μπάρα καθυστερήσει να σηκωθεί, οι οδηγοί κατεβαίνουν από το ΙΧ και τη σπρώχνουν προς τα εμπρός (όχι προς τα πάνω). «Η μπάρα ούτε σπάει ούτε τίποτα, δεν προξενούμε κάποια φθορά δηλαδή. Εννιά στους δέκα υπαλλήλους μάλιστα είναι ευγενικοί. Με 680 τον μήνα και τρίμηνες συμβάσεις, ίσως είναι και αυτοί με έναν τρόπο στο πλευρό μας». Είναι όμως οι οδηγοί νομικά κατοχυρωμένοι; Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί, η εταιρεία για να διεκδικήσει το αντίτιμο θα πρέπει να φωτογραφίσει τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, διαδικασία που «κολλάει» στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Ακόμα και εάν η Αρχή δώσει τη σχετική άδεια, η διαδικασία που καλείται να ακολουθήσει η εταιρεία είναι χρονοβόρα και κοστίζει περισσότερο από το ίδιο το αντίτιμο. «Κυρίως όμως», υποστηρίζουν οι οργανώσεις, «οι εταιρείες αποφεύγουν να βρεθούν αντιμέτωπες με πολίτες στα δικαστήρια για να μην αποκαλυφθεί το πλήθος των παρανομιών των συμβάσεων». «Εμένα πάντως δεν μου έχει έρθει ποτέ κανένα χαρτί», καταλήγει ο κ. Παπαδόπουλος.

Στέλεχος της Νέας Οδού πάντως διευκρίνισε στην «Κ» ότι η σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει η εταιρεία είναι νόμος του ελληνικού κράτους, στον οποίο ξεκαθαρίζεται ότι η εταιρεία έχει δικαίωμα επιβολής και είσπραξης διοδίων από τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων. «Η ελληνική νομοθεσία είναι ξεκάθαρη. Σύμφωνα με τη σύμβαση, έχουμε το δικαίωμα να διεκδικήσουμε δικαστικά το οφειλόμενο ποσό και το 20πλάσιο ως αστική ποινή», ανέφερε σχετικά. Μέχρι στιγμής, πάντως, όπως παραδέχεται στην «Κ» ο εκπρόσωπος της Νέας Οδού, η εταιρεία δεν έχει κινηθεί δικαστικά. «Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν επιφυλασσόμαστε για κάτι τέτοιο στο μέλλον».