ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Καθηλωμένα 10 ελικόπτερα

Σε πρόβλημα διαρκείας αναδεικνύεται για το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη η διαχείριση των εναέριων μέσων Αστυνομίας και Πυροσβεστικής. Κι αυτό γιατί ακόμα μια φορά και τα δέκα ελικόπτερα των δύο σωμάτων βρίσκονται επί μήνες καθηλωμένα! Η αδυναμία να βρεθεί εταιρεία που θα αναλάβει τη συντήρηση και την υποστήριξη έχει οδηγήσει στην αναστολή λειτουργίας των διευθύνσεων Εναερίων Μέσων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις δυνατότητες των δύο Σωμάτων. Η τελευταία πτήση των ελικοπτέρων της ΕΛ.ΑΣ. έγινε στις 23 Απριλίου, ενώ στην περίπτωση της Πυροσβεστικής η κατάσταση είναι μάλλον τραγική.

Κι αυτό διότι οι κινητήρες των ιδιόκτητων ελικοπτέρων που χρησιμοποιούνται για τον συντονισμό των επιχειρήσεων πυρόσβεσης βρίσκονται στo εξωτερικό στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας Turbomeca στη Γαλλία, η οποία αξιώνει 1,5 εκατ. ευρώ για να τους επιστρέψει. Ενδεικτικά, ενημερωτικό σημείωμα της Διεύθυνσης Εναερίων Μέσων της Πυροσβεστικής αναφέρει για το ελικόπτερο «Φλόγα 3» ότι «δεν υπάρχουν καθόλου κινητήρες, καθώς και οι δύο βρίσκονται στην Turbomeca για επιθεώρηση βλαβών λόγω μακράς καθήλωσης».

Μετά την ακύρωση τις «αμαρτωλής» σύμβασης (1242/2010) της Πυροσβεστικής με την εταιρεία ICSS Α.Ε., το υπουργείο αναζήτησε λύση στο θέμα της τεχνικής υποστήριξης μέσω του Νατοϊκού Οργανισμού NAMSA, που ανέλαβε για λόγους διαφάνειας τη διενέργεια σχετικού διαγωνισμού. Από έγγραφα που έχει στη διάθεσή της η «Κ» προκύπτει ότι η πρώτη συνάντηση στελεχών ΕΛ.ΑΣ.-Πυροσβεστικής με αξιωματούχους της ΝΑΜSΑ πραγματοποιήθηκε στο Λουξεμβούργο στις 23 Ιανουαρίου. Δύο μήνες μετά, ο υφυπουργός κ. Μανώλης Οθωνας σε έγγραφό του στις 31 Μαρτίου ζητούσε «να παραδοθούν μέχρι τη Δευτέρα 4 Απριλίου οι επιχειρησιακές απαιτήσεις στη NAMSA για τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού» προειδοποιώντας ότι «οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση θέτει σε κίνδυνο το ενδεχόμενο πλοϊμότητας των πέντε ελικοπτέρων της ΕΛ.ΑΣ. μετά την 24η Απριλίου οπότε λήγει η σχετική σύμβαση». Μιλώντας στην «Κ» στελέχη του υπουργείου δήλωσαν ότι ο διαγωνισμός είναι έτοιμος να βγει στον «αέρα» σε 15 περίπου ημέρες, κάτι που σημαίνει ότι ο ανάδοχος θα προκύψει σε περίπου δύο μήνες! Στελέχη της Πυροσβεστικής, στο μεταξύ, εγείρουν ζήτημα νομιμότητας για τις συμβάσεις που υπεγράφησαν στις 16 Μαΐου και αφορούν τη προσωρινή στέγαση των ελικοπτέρων της Πυροσβεστικής έως ότου βρεθεί λύση στο θέμα της τεχνικής τους συντήρησης. Η σχετική σύμβαση κατατμήθηκε σε δύο «υποσυμβάσεις», η πρώτη ύψους 12.915 ευρώ για τα τρία ελικόπτερα και η δεύτερη ύψους 11.685 ευρώ για τη στέγαση ακόμα ενός, ενώ το πέμπτο ελικόπτερο δεν… χώρεσε στο υπόστεγο της αναδόχου εταιρείας!

Με το τέχνασμα της κατάτμησης καταγγέλλεται ότι το κόστος των συμβάσεων εμφανίστηκε μειωμένο και έτσι το υπουργείο προχώρησε σε απευθείας ανάθεση του έργου αντί να προκηρύξει διαγωνισμό. Σε ό,τι αφορά τέλος τη συμφωνία για μίσθωση 12 ιδιωτικών ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης, η απόφαση για παράταση της σύμβασης του 2010 υπεγράφη από την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη μόλις στην αρχή της εβδομάδας. Και σε αυτή την περίπτωση καταγγέλλεται ότι η σύμβαση περιέχει ζημιογόνους όρους. Στελέχη ωστόσο της Κατεχάκη απαντούν ότι πρόκειται για σύμβαση πανομοιότυπη με αυτή του 2010 η οποία ελέγχθηκε και ενεκρίθη από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Προσθέτουν ότι οι εταιρείες συμφώνησαν να μην κάνουν χρήση του όρου που προβλέπει αναπροσαρμογή του τιμήματος βάσει του πληθωρισμού, εξέλιξη που εξασφαλίζει εξοικονόμηση 1 εκατ. ευρώ. Το συνολικό κόστος του μισθώματος ανέρχεται στα 19,5 εκατ. ευρώ. Προβλέπει ότι τρία αμερικανικά ελικόπτερα Erickson S-64 και 9 ρώσικα Scorpion θα αναπτυχθούν σταδιακά στην ελληνική επικράτεια από τις 22 Ιουνίου. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου η υλοποίηση του χρονοδιαγράμματος εκτυλίσσεται ομαλά.