ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οσο πιο γρήγορα τόσο πιο οικονομικά

Το αναγνωρίζουν τα εξειδικευμένα sites και μας το «πασάρουν» αναλόγως. Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες το έλεγαν από πάντα. Το βλέπουμε αναρτημένο και στο facebook: «Οσο πιο νωρίς, τόσο πιο καλά… Να προλάβουμε τον Αύγουστο…». Βροχή τα like… Πριν από ένα μήνα, διαβάζαμε ότι 7 στους 10 Ελληνες, σύμφωνα με πρόσφατο Ευρωβαρόμετρο, θα επιλέξουν κάποιο προορισμό στην Ελλάδα για να περάσουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Εχουν προνοήσει όμως σωστά; Γιατί σε καιρούς κρίσης, απαιτείται και η ανάλογη στρατηγική, ακόμα κι αν αυτή αφορά σε λίγες μέρες ανάπαυλας.

«Η σωστή τακτική είναι όσο πιο έγκαιρος προγραμματισμός, τόσο καλύτερη οικονομική συμφωνία», συνόψιζε πρόσφατα στην «Κ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Ιωάννης Ρέτσος. Παράλληλα, σχετική έρευνα της «Κ» είχε πραγματοποιηθεί στις αρχές Μαΐου, μέσω Διαδικτύου, για τις τιμές σε τουριστικά καταλύματα την περίοδο από 13 έως 20 Ιουνίου. Η έρευνα έγινε μέσα από εξειδικευμένο site κρατήσεων για δέκα δημοφιλείς προορισμούς της χώρας και αφορούσε «για δύο άτομα» σε στούντιο. Τότε, ο προορισμός της Κέρκυρας κατέγραφε τη χαμηλότερη τιμή για τις 7 διανυκτερεύσεις (112 ευρώ) ενώ στον αντίποδα βρισκόταν το Πήλιο με τιμή από 245 ευρώ. Στις αρχές Ιουνίου η «Κ» επανέλαβε τη διαδικασία, χρησιμοποιώντας δύο ακόμα ιστοσελίδες κρατήσεων, για την καταγραφή μεγαλύτερου εύρους αποτελεσμάτων.

Το συμπέρασμα; Εκείνοι που προνόησαν και έκαναν τις κρατήσεις τους νωρίς για την εβδομάδα του Αγίου Πνεύματος, ξόδεψαν από 15% έως και 35% λιγότερα χρήματα από αυτά που θα ξοδέψουν εκείνοι που άφησαν τις κρατήσεις τους για την τελευταία στιγμή. Αυτό τουλάχιστον ίσχυε για προορισμούς, όπως η Κέρκυρα, το Ηράκλειο, η Κως, η Πάρος και η Σαντορίνη. Για τη Ρόδο, τη Ζάκυνθο, τη Χαλκιδική, τα Χανιά και το Πήλιο, οι τιμές παρέμειναν λίγο-πολύ οι ίδιες.

Για τον Δεκαπενταύγουστο, λοιπόν, σπεύσατε τώρα και… δεν θα χάσετε. Μπορεί ο τιμοκατάλογος των καταλυμάτων να αρχίσει να προσαρμόζεται στη «high season» του ελληνικού καλοκαιριού, αλλά η οικονομική λύση ενδέχεται να βρεθεί στις μετακινήσεις. Για τα ακτοπλοϊκά, τα πράγματα είναι λιγότερο ευέλικτα. Μέσω του e-booking, κάποιες εταιρείες προσφέρουν για απλές θέσεις έκπτωση της τάξεως του 15-20%. Καλές εκπτώσεις κάνουν οι εταιρείες με κύριο προορισμό την Κρήτη, με προσφορές «τύπου» δωρεάν εισιτήριο για το αυτοκίνητο για τα δρομολόγια. Οσο για τα αεροπορικά, ενδεικτική ήταν η προσφορά για τις εσωτερικές πτήσεις ελληνικής εταιρείας αερογραμμών: από 39 ευρώ προς Αθήνα και από 59 ευρώ από την πρωτεύουσα. Την περασμένη εβδομάδα, ο CEO της συγκεκριμένης εταιρείας δήλωνε: «Οπως πάντα, έγκαιρος προγραμματισμός, σημαίνει καλύτερη τιμή». Προσοχή βέβαια σε τέτοιου είδους προσφορές, προειδοποιούν κάποιοι ταξιδιωτικοί πράκτορες, γιατί συνήθως οι ακυρώσεις δεν επιτρέπονται, ενώ το κόστος των αλλαγών μπορεί να είναι από μόνο του απαγορευτικό.

Η δυνατότητα καλύτερων τιμών στις άμεσες κρατήσεις δεν είναι κάτι καινούργιο, δεν αποτελεί απαραίτητα μια απάντηση στην οικονομική κρίση, λένε στην «Κ» εκπρόσωποι ταξιδιωτικών γραφείων. Οι άμεσες κρατήσεις, κυρίως για τις μετακινήσεις, προσέφεραν ανέκαθεν χαμηλότερες τιμές στους ταξιδιώτες και διευκόλυναν τη δουλειά του ίδιου του πράκτορα.

Οταν λένε όμως νωρίς, το εννοούν σοβαρά. Τέσσερις και πέντε μήνες πριν από τις διακοπές του Αυγούστου, το κόστος της μετακίνησης σε μερικές περιπτώσεις αγγίζει το 50% της καλοκαιρινής εκδοχής. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που μια εταιρεία παρακινεί τους πελάτες της να «κλείσουν νωρίς» μέσω ενός ειδικά αφιερωμένου συνδέσμου στην ιστοσελίδα της που εξηγεί τα οφέλη μιας τέτοιας πρακτικής: «Είναι γνωστό πως οι Ελληνες στη μεγάλη τους πλειοψηφία αποφασίζουν […] την τελευταία στιγμή για τις διακοπές τους. Είναι επίσης γνωστό πως οι αεροπορικές εταιρείες έχουν αλλάξει σύστημα κρατήσεων, δίνοντας παραπάνω από μία τιμή στους ναύλους της οικονομικής θέσης. Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως όσο πιο γρήγορα προνοήσει κανείς να προγραμματίσει το ταξίδι του, τόσο πιο εύκολα θα εξασφαλίσει διαθέσιμες θέσεις – στη χαμηλότερη δυνατή τιμή».

Κουπόνια και διαγωνισμοί

Δεκαπέντε ώρες, τρία λεπτά και οκτώ δεύτερα έγραφε η αντίστροφη μέτρηση για την «τρέχουσα προσφορά» του goldendeals.gr πριν από λίγες μέρες. Η προσφορά αφορούσε μια διανυκτέρευση «για δύο» σε ξενοδοχειακό συγκρότημα στην Ανάβυσσο, «με πρωινό, καφέδες, ξαπλώστρες, ομπρέλα και cocktails το απόγευμα στο trendy beach bar»… Για εκείνους που θα το «έκλειναν» τις επόμενες 15 ώρες, το κουπόνι των 69 ευρώ (50% κάτω της πραγματικής αξίας) θα ίσχυε από 4/6 έως 31/8 του 2011, με κάποιους επιπλέον όρους. «166 αγορές ήδη» έγραφε κάτω από το ρολόι που μετρούσε τα δευτερόλεπτα, κάτι που δεν ξαφνιάζει αφού το goldendeals.gr, που δεν αφορά μόνο ταξίδια, έχει πάνω από 27.000 φίλους στο facebook.

Προσφορές με άμεση ημερομηνία λήξης εμφανίζονται σε πολλά άλλα sites, όπως για παράδειγμα το weekdeals.gr. Λίγο πριν από την έκδοση της εφημερίδας, η ιστοσελίδα προσέφερε κουπόνι των 5 ευρώ για 50% έκπτωση για ένα ακτοπλοϊκό εισιτήριο με τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ τεσσάρων διαφορετικών εταιρειών. «Απέραντο γαλάζιο… Επιλέξτε προορισμό!».

Το travelplanet24.com προσφέρει χαμηλότερες εκπτώσεις, αλλά και πάλι με το ρολόι να τρέχει αντίστροφα, παρακινώντας τους πελάτες τους να προνοήσουν κερδίζοντας τουλάχιστον ένα 10% της αξίας του ταξιδιού τους. Στο ίδιο πνεύμα λειτουργεί και η πιο… «χαοτική» πλατφόρμα του greektouristguides.gr με προσφορές που αναβοσβήνουν σαν φωτεινές πινακίδες, οι οποίες «τρέχουν» με τη μορφή διαγωνισμών.