ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Προβληματισμοί εφήβων για το επαγγελματικό αύριο

Στις παιδικές κατασκηνώσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ στη Μαλακάσα συγκεντρώθηκαν χθες και προχθές είκοσι νέες και νέοι που απαρτίζουν την Ομάδα Εφήβων Συμβούλων του Συνηγόρου του Παιδιού, για να κάνουν απολογισμό των έως τώρα δράσεών τους. Μαζί με τον Συνήγορο του Παιδιού, κ. Γιώργο Μόσχο, ένδεκα κορίτσια και εννιά αγόρια από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, ηλικίας 13 έως 17 ετών, αποτελούν τη δεύτερη Ομάδα Εφήβων Συμβούλων που ξεκίνησε τη διετή θητεία της στις αρχές του 2011. Ως θεσμός ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2008, ενώ παρόμοιες ομάδες συμβούλων λειτουργούν αντίστοιχα στην Ευρώπη.

Η άγνοια πολλών συνομηλίκων τους για την ύπαρξη του Συνηγόρου του Παιδιού, απασχόλησε τα παιδιά, καθώς αποτυπώθηκε ανάγλυφα σε έρευνά τους με θέμα τα δικαιώματά τους μέσω Ιντερνετ. Ενα 36% των 1.165 μαθητών που ρωτήθηκαν, απάντησε ότι δεν θυμάται να έχει γίνει στο σχολείο κουβέντα για τα δικαιώματα των παιδιών, μόλις 18% έχει κάνει αρκετές συζητήσεις, 8 στα 10 δεν έχουν επισκεφθεί την ιστοσελίδα www. 0-18. gr και 1 στα 2 γνωρίζει λίγα πράγματα για τον Συνήγορο του Παιδιού. Οταν στη διάρκεια του σχολικού έτους ενημέρωναν τους συμμαθητές τους «ξαφνιαστήκαμε διαπιστώνοντας ότι κανείς δεν ήξερε για τον Συνήγορο και ήρθαμε κι εμείς σε δύσκολη θέση», λέει η Αγγελική από τη Θεσσαλονίκη, εκφράζοντας την κοινή διαπίστωση των υπολοίπων της ομάδας.

Η τωρινή κατάσταση της χώρας δεν θα μπορούσε να μη συμπεριληφθεί στην κουβέντα. Η εικόνα στα σχολεία ποικίλλει. «Στενοχωριόμαστε όταν ακούμε τους δασκάλους να μιλούν μόνο για τα αρνητικά», επεσήμανε η Φιλιώ, όμως στο σχολείο του Γιάννη «μας ενθαρρύνουν να διαβάζουμε, να κρατάμε και να μην εγκαταλείπουμε τα όνειρά μας». Ονειρα ζωής που δημιουργούνται στην κρίσιμη αυτή ηλικία για την επιλογή επαγγελματικής πορείας, και που κινδυνεύουν να παραμεριστούν, προκειμένου «να βρούμε δουλειά που θα μας αποκαταστήσει» παρατήρησε μια κοπέλα από την Αττική, που δηλώνει ωστόσο αποφασισμένη να γίνει βιολόγος.

Κάποιοι μαθητές, ήδη από φέτος έψαχναν για δουλειά σε καφετέριες προκειμένου να βγάλουν το χαρτζιλίκι που ελαττώθηκε από τους γονείς και «απογοητεύτηκαν πλήρως, αφού δεν βρήκαν τίποτα», πρόσθεσε ο Αρμάντο από τη Θεσσαλονίκη.

Περισσότερο οπτικοακουστικό υλικό για να «νοστιμίσει» η διδασκαλία στην τάξη, όπου υπάρχουν εκπαιδευτικοί που επιβάλλουν την ησυχία με… σφυρίχτρα (!), μείωση της ύλης και καινούρια βιβλία συμπεριλαμβάνονται στις προτάσεις τους «ώστε να βελτιώσουν την ποιότητα της καθημερινής εμπειρίας τους στο σχολείο και να δυναμώσουμε μια πολιτική φιλική για το παιδί. Δεν είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας», τόνισε ο κ. Γ. Μόσχος.