ΚΟΙΝΩΝΙΑ

H Αθήνα επικίνδυνη πόλη για δικυκλιστές

Η υπερβολική ταχύτητα και η παραβίαση προτεραιότητας αναφέρονται ως δύο από τις βασικότερες αιτίες τροχαίων δυστυχημάτων με θύματα οδηγούς δικύκλων (μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων). Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας που έχει στη διάθεσή της η «Κ», από την αρχή του έτους μέχρι το τέλος Ιουλίου, 203 οδηγοί μοτοσικλετών τραυματίστηκαν θανάσιμα σε δυστυχήματα που συνέβησαν σε ολόκληρη την επικράτεια. Στο 22,6% των περιπτώσεων, τα δυστυχήματα αποδίδονται στις δύο αυτές αιτίες, δίχως ωστόσο να αποσαφηνίζεται εάν υπαίτιοι ήταν οι ίδιοι οι δικυκλιστές ή οδηγοί Ι. Χ. που τυχόν ενεπλάκησαν στα τροχαία δυστυχήματα. Στο 44% του συνόλου των περιπτώσεων, πάντως, ο οδηγός του δικύκλου φέρεται να τραυματίζεται θανάσιμα από σύγκρουσή του με άλλο όχημα, συχνότερα αυτοκίνητο. Το ποσοστό των θανάσιμα τραυματισθέντων δικυκλιστών αντιστοιχεί στο 35% του συνόλου των οδηγών που στο ίδιο διάστημα του 2011 έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο (ανέρχονται σε 587).

Υψηλό ποσοστό των θανάσιμα τραυματισθέντων οδηγών είναι νέοι, ηλικίας μέχρι 25 ετών. Συγκεκριμένα, το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου τα θύματα ηλικίας έως 25 ετών ανήλθαν σε 57, αριθμός που αντιστοιχεί στο 28% του συνόλου. Από τα θύματα, 16 ήταν παιδιά κάτω των 17 ετών. Τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα με θύματα οδηγούς μοτοσικλετών σημειώθηκαν σε κατοικημένες περιοχές και συγκεκριμένα στο Λεκανοπέδιο της Αττικής. Ειδικότερα, από το σύνολο των περιπτώσεων, 86 (ποσοστό 42,3%) καταγράφηκαν σε κατοικημένες περιοχές, ενώ στην Αττική καταγράφηκε το 32% των συμβάντων.

Από το σύνολο των 203 θανάσιμα τραυματισθέντων μοτοσικλετιστών, 13 έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία σε κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αθήνας, όπως οι λεωφόροι Βουλιαγμένης, Ποσειδώνος και Μεσογείων, η Ιερά Οδός ή η οδός Καλλιρρόης. Τα υπόλοιπα συμβάντα έγιναν σε μικρότερες οδικές αρτηρίες, όπως η λεωφόρος Λαυρίου, η οδός Λιοσίων, η λεωφόρος Αθηνών. Το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου, τρία θανατηφόρα ατυχήματα καταγράφηκαν και στο δίκτυο της Αττικής Οδού (συμπεριλαμβανομένης της Περιφερειακής Υμηττού), ενώ σε μία από τις πιο επικίνδυνες, για τους μοτοσικλετιστές, οδικές αρτηρίες του νομού Αττικής αναδεικνύεται η λεωφόρος Κηφισού, σε ολόκληρο το τμήμα από το Ν. Φάληρο έως τα βόρεια προάστια.

Συνολικά, σε τροχαία ατυχήματα στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας έχασαν τη ζωή τους το επτάμηνο 35 άτομα, ήτοι το 17,2% του συνόλου των θανάσιμα τραυματισθέντων μοτοσικλετιστών. Αντίστοιχα, ιδιαίτερα μεγάλος αριθμός δυστυχημάτων κατεγράφη το ίδιο διάστημα και στην περιφέρεια. Στα νησιά ενεπλάκησαν σε τροχαία και έχασαν τη ζωή τους 37 μοτοσικλετιστές. Μεγαλύτερος είναι ο φόρος αίματος σε Κρήτη, Κέρκυρα, Κω και Ρόδο, όπου κατά τους καλοκαιρινούς μήνες συγκεντρώνεται ιδιαίτερα μεγάλος αριθμός τουριστών, οι οποίοι διαχρονικά νοικιάζουν δίκυκλα δίχως καν να διαθέτουν την απαραίτητη άδεια οδήγησης. Από τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας προκύπτει συγκεκριμένα ότι στα Χανιά έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία 11 μοτοσικλετιστές. Στην Εύβοια αντίστοιχα ο αριθμός τους ανήλθε σε 10. Στην ηπειρωτική Ελλάδα, στους πλέον επικίνδυνους συγκαταλέγονται οι νομοί Ηλείας, Μεσσηνίας και Ξάνθης.

Οπως ήταν αναμενόμενο, «φονικότεροι» μήνες είναι οι καλοκαιρινοί, οπότε (και λόγω καιρού) αυξάνεται ο στόλος των δικύκλων που κινούνται στο οδικό δίκτυο της χώρας. Συγκεκριμένα, τον μήνα Μάιο σημειώθηκαν σε όλη τη χώρα 22 θανατηφόρα τροχαία, τον Ιούνιο 40 και τον Ιούλιο 37. Από την επεξεργασία των στοιχείων εξάγεται επίσης το συμπέρασμα ότι τα περισσότερα δυστυχήματα συμβαίνουν κατά τις νυχτερινές ώρες και συγκεκριμένα από τις 9 μ. μ. έως τις 7 π. μ. Το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουνίου, στο διάστημα από τα μεσάνυχτα έως τις 7 π. μ. της επομένης, 44 μοτοσικλετιστές άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, δηλαδή ποσοστό 21,6% του συνόλου.

Πάντως, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2010 η εικόνα φέτος είναι σχετικά βελτιωμένη, καθώς πέρυσι είχαν τραυματιστεί θανάσιμα σε 221 τροχαία ανά την επικράτεια συνολικά 236 οδηγοί έναντι 203 φέτος. Στην Αττική, μάλιστα, η μείωση είναι της τάξης του 23,8%.

Αλλη μια θλιβερή πανευρωπαϊκή πρωτιά

Ως η χώρα με τα περισσότερα δίκυκλα ανά οδηγό στην Ευρώπη, αλλά ταυτόχρονα χώρα με τη μεγαλύτερη αναλογία θανάσιμα τραυματισθέντων δικυκλιστών ανά κάτοικο, είναι η Ελλάδα. Αυτό προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έχει στη διάθεσή της η «Κ». Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα σε κάθε 1.000 κατοίκους αντιστοιχούν 100 μοτοσικλέτες, η μεγαλύτερη αναλογία εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ταυτόχρονα, όμως, οι στατιστικές καταγράφουν 39 νεκρούς οδηγούς διτρόχου ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους.

Ο αριθμός είναι σημαντικά μεγαλύτερος σε σχέση με την Ιταλία, όπου καταγράφονται 23 νεκροί δικυκλιστές ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, την Πορτογαλία (17), τη Γαλλία (17,3) και την Ισπανία (14,7). Η Ελλάδα κατέχει, μάλιστα, το θλιβερό προνόμιο της χώρας με τους περισσότερους νεκρούς μοτοσικλετιστές ηλικίας 18 – 24 ετών. Ο αριθμός τους το 2009 ανήλθε σε 275 και ακολουθούν η Πολωνία και η Ρουμανία.

Σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση, τα δυστυχήματα με θύματα μοτοσικλετιστές αντιστοιχούν στο 17,7% του συνόλου των θανατηφόρων τροχαίων. Στην Ελλάδα, αντίθετα, το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 40%, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα είναι η πιο «επικίνδυνη» για μοτοσικλετιστές χώρα στην Ευρώπη. Κατά τα λοιπά, τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβεβαιώνουν ότι τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία καταγράφονται τους καλοκαιρινούς μήνες (Ιούλιο και Αύγουστο) και μέσα σε κατοικημένες περιοχές, ενώ ως μία από τις βασικές αιτίες των θανατηφόρων τροχαίων αναφέρεται και η «απόσπαση της προσοχής του οδηγού».