Τι κι αν οι μέρες προστάζουν περισσή προσοχή σε οικονομικά θέματα… Από το ταμείο της 112 Πτέρυγας Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας έκαναν φτερά 683.000 ευρώ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ίσως υπόθεση υπεξαίρεσης στην αεροπορία. Το τεράστιο «κενό» έγινε αντιληπτό πριν από λίγες ημέρες στον τελευταίο τακτικό έλεγχο (ο προηγούμενος είχε γίνει τον περασμένο Ιούνιο). Η εσωτερική έρευνα δεν διήρκεσε πολύ, αφού ο ταμίας, αρχισμηνίας με 15 χρόνια υπηρεσία, ομολόγησε την πράξη του. Οπως προέκυψε, τα χρήματα είχαν αφαιρεθεί τμηματικά από τον Σεπτέμβριο μέχρι σήμερα, ενώ ο δράστης προφανώς λόγω της θέσης του γνώριζε ότι ενόψει του ελέγχου θα γινόταν αντιληπτή η «ατασθαλία».
Η υπόθεση βρίσκεται ήδη στον εισαγγελέα, ωστόσο είναι ενδεικτική των προβλημάτων που καταγράφονται στη λειτουργία της μονάδας, στη δύναμη της οποίας ανήκει και το Σμήνος Ελικοπτέρων Αμεσης Βοήθειας που εκτελεί αεροδιακομιδές ασθενών.
«Για πολύ καιρό το μήνυμα στην Πολεμική Αεροπορία ήταν «δουλεύουμε γιατί αγαπάμε τη δουλειά μας». Ομως όταν φτάνεις να μην μπορείς να επιβιώσεις, σταματάει να σου αρκεί αυτό» λέει στην «Κ» πηγή μέσα από την 112 ΠΜ. Οι αμοιβές έχουν πέσει κατά 40% και αναμένεται περαιτέρω μείωση της τάξης του 10 – 20% εάν ισχύσουν τα ειδικά μισθολόγια. Ενας έμπειρος ιπτάμενος με πολλές ώρες πτήσης το 2009 αμειβόταν με 42.000 ευρώ τον χρόνο έναντι 28.000 σήμερα (μαζί με το πτητικό επίδομα), ποσό που θα πέσει σύντομα στα 25.000 ευρώ. Την ίδια στιγμή, η κούραση συσσωρεύεται, με τις ώρες υπηρεσίας να αυξάνονται λόγω της μείωσης του προσωπικού. «Ανάμεσά μας υπάρχουν πολλοί που σκέφτονται κάθε μέρα πώς θα ζήσουν την οικογένειά τους. Τα προβλήματά τους όμως οι ιπτάμενοι τα παίρνουν στον αέρα».
Οι εκπαιδευτικές πτήσεις φυσικά έχουν περιοριστεί, ενώ έχουν διακοπεί και τα ταξίδια στην Ιταλία και το Βέλγιο για εκπαίδευση σε simulator (προσομοιωτές πτήσης – άλλες μονάδες έχουν δικούς τους και δεν χρειάζεται να ταξιδεύουν στο εξωτερικό).
Την ίδια ώρα, σε κακή κατάσταση βρίσκονται και τα αεροσκάφη, καθώς δεν υπάρχουν χρήματα για επισκευές ή ανταλλακτικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα οκτώ αεροσκάφη C 27 που έχουμε αγοράσει πετάει σήμερα μόνο το ένα, ενώ και από τα τρία ελικόπτερα A 109 πετάει επίσης μόνο το ένα. Καινούργιες φόρμες πτήσης έχουν να δοθούν στο προσωπικό πάνω από δύο χρόνια…
«Αμφίβολες κινήσεις»
«Υπάρχει απαξίωση του προσωπικού. Η υπόθεση της υπεξαίρεσης δεν είναι τυχαία. Θα υπάρξουν κι άλλα τέτοια φαινόμενα. Ενας πιλότος δεν μπορεί να αντέξει όλο αυτό το βάρος. Το ατύχημα είναι μπροστά μας. Προκειμένου να διαχειριστεί αυτή την κατάσταση, η διοίκηση προχωρεί σε αμφιβόλες κινήσεις. Μόνιμη επωδός είναι «κοίτα τι γίνεται έξω, εφόσον έχεις δουλειά να είσαι ευχαριστημένος». Και σωπαίνεις, ακόμα και αν έτσι παραβιάζεις σημαντικούς κανόνες ασφαλείας. Ως πότε;».