ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απώλειες 500 εκατ. ευρώ ετησίως

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Το φαινόμενο της λαθρεμπορίας καυσίμων είναι «10 φορές σκοτεινότερο σε σχέση με εκείνο των κρατικών προμηθειών» ανέφερε χαρακτηριστικά ο καθηγητής Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ κ. Δ. Μάρδας, μιλώντας σε ημερίδα που διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη για το λαθρεμπόριο καυσίμων, τη μείωση της κατανάλωσης ενεργειακών προϊόντων και τον καθορισμό συντελεστών ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης. Ο κ. Μάρδας έκανε λόγο «για βυτιοφόρα καυσίμων που χάνονται μυστηριωδώς» και παρουσίασε στοιχεία από τη βάση δεδομένων Comtrade του ΟΗΕ σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα έκανε εξαγωγή πετρελαιοειδών 55 εκατ. ευρώ στην ΠΓΔΜ, ενώ η ΠΓΔΜ εμφανίζει μηδενικές εισαγωγές. Οι εκπρόσωποι των τελωνειακών αλλά και άλλοι ομιλητές ειδικά για την ΠΓΔΜ ανέφεραν ότι πρόκειται για τις τράνζιτ ποσότητες προς το Κόσοβο.

Ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος κ. Α. Πετριανίδης σύμφωνα με όσα ανέφερε στην ημερίδα, εκτιμά ότι ο τζίρος της λαθρεμπορίας κυμαίνεται ετησίως από 300 έως 500 εκατ. ευρώ. Αίσθηση προκάλεσε επίσης η αναφορά του κ. Α. Πετριανίδη για το φαινόμενο της κλοπής στις αντλίες καυσίμων όταν εφοδιάζουν τα οχήματα καθώς είναι «εξοπλισμένες» με προηγμένο λογισμικό που δεν εντοπίζεται από τους ελέγχους.

Ταυτόχρονα, η πτώση στην κατανάλωση ενεργειακών προϊόντων λόγω της οικονομικής κρίσης είναι μεγάλη. «Συγκριτικά με το 2010, η μείωση στην κατανάλωση της βενζίνης είναι μεγαλύτερη του 30%. Ανάλογη είναι η μείωση και στο πετρέλαιο θέρμανσης και σε όλα τα ενεργειακά προϊόντα. Αυτό σημαίνει ότι οι Ελληνες στράφηκαν σε άλλες πηγές ενέργειας για να καλύψουν τις ανάγκες τους (π.χ. στη θέρμανση) ή απέχουν…», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Δημ. Τριμπόνιας.

Οι Ελληνες, λόγω της οικονομικής κρίσης εγκατέλειψαν την αγαπημένη συνήθεια του Ι.Χ. και περιόρισαν δραστικά τις μετακινήσεις τους. Εξαιτίας της πτώσης τζίρου στα καύσιμα, πάντως, 2.200 πρατήρια καυσίμων σε όλη τη χώρα (σε σύνολο 8.500) έχουν βάλει λουκέτο, ενώ περίπου άλλα 2.000 βρίσκονται κάτω από το όριο βιωσιμότητας, όπως αναφέρθηκε στην ημερίδα.

Οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Τελωνειακών εστίασαν τις παρεμβάσεις τους κατά του υψηλού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα και τις απώλειες που υπάρχουν για το Δημόσιο από τη μείωση της κατανάλωσης. Αναφέρθηκαν, μάλιστα, στην καθίζηση της αγοράς του αυτοκινήτου, λέγοντας ότι «η απόκτηση καινούργιου Ι.Χ. με τις παρούσες οικονομικές συνθήκες φαντάζει πλέον σενάριο επιστημονικής φαντασίας, με συνέπεια μια εξίσου μεγάλη καθίζηση στον σχετικό φόρο που εισέπραττε το κράτος». Το 2004 οι εισπράξεις από τα έσοδα (ΕΦΚ) για τα αυτοκίνητα ήταν 907,8 εκατ. ευρώ. Πέρυσι έπεσαν στα 100,9 εκατ. Φέτος η εικόνα είναι ακόμα χειρότερη, καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2012 τα έσοδα είναι μόλις 25 εκατ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προέδρου της Ομοσπονδίας, το Δημόσιο στερήθηκε έσοδα 1,5 δισ. ευρώ από τη μείωση κατανάλωσης βενζίνης, αλλά και την πτώση στην αγορά αυτοκινήτου.

Η Ομοσπονδία προτείνει, μεταξύ άλλων, τη θέσπιση τριών διαφορετικών συντελεστών, για τον ΕΦΚ Πετρελαίου: Μηδενικό συντελεστή για τη ναυτιλία -κατ’ εφαρμογήν των κοινοτικών διατάξεων- νέο, ενιαίο συντελεστή 60-100 ευρώ/χιλιόλιτρο σε συνάρτηση με τις διεθνείς τιμές πετρελαίου για τη θέρμανση κι όλες τις παραγωγικές χρήσεις (γεωργία, βιομηχανία, βιοτεχνία, λατομεία, νοσηλευτικά ιδρύματα, ξενοδοχεία κ.τ.λ.), υψηλό συντελεστή σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα για το πετρέλαιο κίνησης (ΕΙΧ και Δ.Χ., φορτηγά εμπορευμάτων, σκάφη αναψυχής).