ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Φωτιά για τα δάση μας η έλλειψη των μέσων

Μειωμένη στο 50% είναι φέτος η διαθεσιμότητα των πυροσβεστικών αεροσκαφών. Από το σύνολο των 21 Canadair που ανήκουν στον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας σχεδόν τα μισά βρίσκονται εκτός λειτουργίας λόγω βλαβών. Ενδεικτικά, νωρίς το πρωί της Πέμπτης, οπότε μαίνονταν ακόμα οι πυρκαγιές σε Χανιά και Αχαΐα, διαθέσιμα από την Πολεμική Αεροπορία ήταν μόλις τα 9 από τα 21 πυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου Canadair. Μερικές ώρες αργότερα, o αριθμός τους ανήλθε στα 13, ενώ τις απογευματινές ώρες, οπότε βρισκόταν σε εξέλιξη η πυρκαγιά στην Κερατέα, αξιόμαχα ήταν 14 αεροσκάφη, 8 παλαιού τύπου CL 215 και 6 νεότερα CL 415.

Παρόμοια ή και χειρότερη ήταν η εικόνα την Τετάρτη, οπότε μαίνονταν ανεξέλεγκτη η πυρκαγιά στην Πάτρα. Δεν είναι τυχαίο ότι υπεβλήθη αίτημα για ενεργοποίηση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης. Υπήρξαν, για παράδειγμα, διαστήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας που διαθέσιμα ήταν μόλις οκτώ πυροσβεστικά αεροσκάφη Canadair. Στην Πάτρα, συγκεκριμένα, νωρίς το απόγευμα και ενώ η φωτιά μαινόταν ανεξέλεγκτη, 6 από τα 8 αεροσκάφη που πραγματοποιούσαν ρίψεις νερού αποχώρησαν λόγω τεχνικών προβλημάτων και προσγειώθηκαν στην αεροπορική βάση του Αράξου. Από αυτά επανέκαμψαν τα τρία. Οχι τυχαία, και τα έξι αεροσκάφη που παρουσίασαν βλάβη ήταν CL 215, τα οποία λόγω παλαιότητας εμφανίζουν σοβαρά τεχνικά προβλήματα. Σημειώνεται ότι τα πρώτα αεροσκάφη τύπου CL 215 αγοράστηκαν από την Πολεμική Αεροπορία στα μέσα της δεκαετία του ’70 και πλέον έχουν συμπληρώσει πολλές χιλιάδες ώρες πτήσης.

Στο μεταξύ, από το σύνολο των 21 Canadair, τα πέντε είναι καθηλωμένα στο έδαφος από πέρυσι τον Οκτώβριο λόγω σοβαρών μηχανικών βλαβών. Η τεχνική συντήρησή τους, που ξεκίνησε μετά τη λήξη της προηγούμενης αντιπυρικής περιόδου δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, όπως σημειώνουν στην «Κ» πηγές του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας. Πάντως, εκφράζεται αισιοδοξία ότι μέχρι το τέλος Ιουλίου θα έχουν προστεθεί στον εθνικό εναέριο στόλο δύο ακόμα αεροσκάφη, ενώ τα υπόλοιπα θα είναι αξιόμαχα όχι πριν από τα τέλη Αυγούστου.

Πηγή του Επιτελείου απέδωσε το πρόβλημα σε «καθυστερήσεις στη ροή των ανταλλακτικών», καθώς, όπως παραδέχθηκε, «από τον Οκτώβριο του 2011 περιμένουμε να βρούμε ανταλλακτικά για την επισκευή των παλαιού τύπου Canadair». Εξήγησε ότι λόγω παλαιότητας κάποια εξαρτήματα των αεροσκαφών έχουν παρουσιάσει ρωγμές και άρα πρέπει να ολοκληρωθούν χρονοβόρες ελασματουργικές εργασίες. Λόγω παλαιότητας μάλιστα, η χρήση και συντήρηση των CL 215 είναι περισσότερο δαπανηρή από αυτή των πιο σύγχρονων CL 415. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας, η κάθε ώρα πτήσης ενός CL 415 ανέρχεται σε 9.500 ευρώ. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνονται λειτουργικές δαπάνες, έξοδα συντήρησης κ.ά. Το κόστος πτήσης ανά ώρα για τα CL 215 αντίστοιχα υπερβαίνει αυτό των πιο σύγχρονων πυροσβεστικών αεροσκαφών και διαμορφώνεται στις 9.800 ευρώ.

Τα Ρezetel

Πιο χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των 20 μικρών «ψεκαστικών» αεροπλάνων Pezetel (PZL), που είναι απαρχαιωμένα και έχουν, κατά γενική ομολογία, περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες. Ο ετήσιος προϋπολογισμός της Μονάδας Αεροπορικής Εξυπηρέτησης Δημόσιων Υπηρεσιών (ΜΑΕΔΥ) στην οποία υπάγονται τα 20 αεροσκάφη ανερχόταν το 2008 σε 37 (!) εκατ. ευρώ και σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αγγίζει φέτος τα 40 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το ΓΕΑ πάντως, το κόστος ανά ώρα πτήσης των PZL ανέρχεται σε 2.500 ευρώ.

Στο μεταξύ, την καυτή ανάσα των πυρκαγιών αντιμετώπισε και πάλι η χώρα, ενώ σε περιοχές όπως η Αχαΐα και η Ανατολική Αττική οι καταστροφές είναι μεγάλες. Ο καύσωνας που προηγήθηκε και οι ισχυροί άνεμοι που ακολούθησαν την προηγούμενη εβδομάδα, έστρωσαν το κατάλληλο έδαφος για να ενεργοποιηθούν οι εμπρηστές, την ίδια ώρα που ο κρατικός μηχανισμός αποδείκνυε -για μια ακόμα φορά- την τραγική του ανεπάρκεια. Σήμερα, Κυριακή θα αντιμετωπίσουμε συνθήκες καύσωνα, με το θερμόμετρο να πιάνει τους 39 βαθμούς (έως και 40 σε Λάρισα, Αγρίνιο), αλλά από αύριο η θερμοκρασία πέφτει.