ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς βρίσκουν χρηματοδότηση οι ιδέες

Συνήθως όλα ξεκινούν με μια χαρτοπετσέτα. Εκεί πρωτοαποτυπώνεται η επιχειρηματική ιδέα, σκόρπιες λέξεις που μετά βίας βγάζουν νόημα. Συνήθως πάλι, την επόμενη ημέρα η χαρτοπετσέτα, αυτό το πρωτόλειο business plan, πετιέται στα σκουπίδια ως «τρέλα της στιγμής». Οι δυσκολίες φαντάζουν ανυπέρβλητες. Πού θα βρω επενδυτές; Υπάρχει άραγε αγορά; Οι τράπεζες δεν χρηματοδοτούν νέους και παράτολμους επιχειρηματίες, όσο για τη γραφειοκρατία… κανονικός εφιάλτης.

Κι όμως, μολονότι αυτή την περίοδο, το επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα μας μοιάζει άγονο, οι ειδικοί καλούν όσους έχουμε μια «τρελή ιδέα», αντί να την πετάξουμε, να την καθαρογράψουμε. Σήμερα, οι νέοι επιχειρηματίες -τονίζουν- έχουν στη διάθεσή τους μια σειρά νέα εργαλεία που μπορούν να τους λύσουν τα χέρια.

Το υπ’ αριθμόν ένα εμπόδιο για την ανάπτυξη της νεανικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα σήμερα σχετίζεται με τη χρηματοδότηση. «Πράγματι», λέει στην «Κ» ο Ανδρέας Στεφανίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματιών, «έχουμε μηδέν κεφάλαια υψηλού κινδύνου, ενώ καμία τράπεζα δεν πρόκειται να χρηματοδοτήσει κάποιον επειδή ένα βράδυ τού ήρθε μια ιδέα». Είναι απλό, συνεχίζει ο ίδιος, «κάποιος που τελειώνει το πανεπιστήμιο και θέλει να φτιάξει μια εταιρεία, δεν πρόκειται να μπει σε κανένα ΕΣΠΑ. Ακόμα και να γίνει δεκτός, χρειάζεται να έχει από πριν όλο το κεφάλαιο ώστε αργότερα να λάβει το 50%».

Κάπως έτσι, πολλά εν δυνάμει προσοδοφόρα πρότζεκτ «παγώνουν» για πάντα ή ταξιδεύουν για το εξωτερικό. «Ενα τεράστιο κομμάτι πατεντών κατοχυρώνεται από Ελληνες στο εξωτερικό. Εάν μπορούσαμε να τους κρατήσουμε στη χώρα μας, θα κάναμε θαύματα. Σε αυτή τη συγκυρία είναι ανάγκη η πολιτεία να παρέχει στήριξη σε νέες, εξωστρεφείς επιχειρήσεις που έχουν σχέση με καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες».

Η τάση του crowdfunding αποτελεί μια καλή εναλλακτική για όσους βρίσκουν κλειστές τις πόρτες των επενδυτών. Επί της ουσίας πρόκειται για τη χρηματοδότηση νέων επιχειρήσεων από το κοινό.

Το Groopio.gr

Σε ειδικές πλατφόρμες που έχουν στηθεί για τον σκοπό αυτό, οι μεν επίδοξοι επιχειρηματίες καταθέτουν τις ιδέες τους, οι δε χρήστες «επενδύουν» τον οβολό τους σ’ αυτές που βρίσκουν ενδιαφέρουσες. Στην Ελλάδα έχει αναπτυχθεί και λειτουργεί το Groopio.gr, στο οποίο ανακοινώνεται εκ των προτέρων ο προϋπολογισμός του εκάστοτε πρότζεκτ και διασφαλίζεται ότι τα χρήματα των χρηστών δεσμεύονται μόνο όταν συμπληρωθεί το εν λόγω ποσό. Το τελευταίο διάστημα, επίσης, έχουν δημιουργηθεί σάιτ «γνωριμιών» για δημιουργούς και επενδυτές, τους δύο κύριους πρωταγωνιστές κάθε επιτυχίας.

Είδη εταιρειών

Ομως, και ο νόμος κρύβει ευκαιρίες. Οπως επισημαίνει ο κ. Στεφανίδης, για παράδειγμα, ο νόμος 4019/2011 για την Κοινωνική Οικονομία και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα, δίνει τη δυνατότητα σε ομάδες ανθρώπων να δημιουργήσουν μια Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση, μια αστική εταιρεία κοινωνικού σκοπού με περιορισμένη ευθύνη των μελών της, η οποία δεν υπόκειται σε φορολογία εισοδήματος. «Πρόκειται για ρύθμιση που μπορεί κάποιος να εκμεταλλευτεί για να ξεκινήσει γρήγορα και ανέξοδα μια επιχείρηση».

Ηδη, επίσης, μέσω του νόμου 4072/2012, ιδρύονται οι πρώτες Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες. Πρόκειται για επιχειρήσεις τύπου ΕΠΕ, βασικό χαρακτηριστικό των οποίων είναι ότι δεν απαιτείται παρά η συμμετοχή ενός τουλάχιστον εταίρου με τη λήψη τουλάχιστον ενός μεριδίου που αντιστοιχεί σε κεφαλαιακή εισφορά αξίας τουλάχιστον 1 ευρώ.

«Ερευνες έχουν δείξει ότι στα πρώτα πέντε χρόνια ζωής της μια επιχείρηση δημιουργεί το μέγιστο αριθμό νέων θέσεων εργασίας» επισημαίνει ο κ. Στεφανίδης. «Εκτός όμως από τη στήριξη των startup εταιρειών, πρέπει να στηρίξουμε και τις ήδη υπάρχουσες καλές ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες διανύουν περίοδο κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο το 3% των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων τυγχάνει επιτυχημένης διαδοχής. Τα επόμενα χρόνια περιμένουμε μαζικά λουκέτα σε παλιές τέτοιες επιχειρήσεις. Χρειάζεται προσοχή».