Διασκεύασαν τραγούδι στη Νοηματική

Διασκεύασαν τραγούδι στη Νοηματική

3' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κάτω από το βίντεο στο YouTube, πολλά θαυμαστικά συνοδεύουν τα περισσότερα σχόλια: «Δεν μπορείς να το δεις χωρίς ένα χαμόγελο στο πρόσωπο και συγκίνηση στα μάτια. Μπράβο στα παιδιά!». «Πολύ ωραίο βίντεο και πολύ ωραία ιδέα!». Η ιδέα ανήκει στην Αννα-Λου Αρχοντίδου που με την Αρτεμη Μποτέτσιου και την Εύα Νικολαΐδου, μαθήτριες της Σχολής Νοηματικής Κέρκυρας, διασκεύασαν στην ελληνική Νοηματική Γλώσσα το τραγούδι «Σφύριξε χαρούμενα, μπορείς» από τα «Μακρινά ξαδέλφια», που αποτελεί ελληνική διασκευή του «Always Look on the Bright Side of Life» (Πάντα να βλέπεις τη φωτεινή πλευρά της ζωής) των Monty Python από την ταινία «Ενας προφήτης, μα τι προφήτης».

Το διαφορετικό στην περίπτωση αυτή ήταν ότι με τη βοήθεια του κ. Χρήστου Γεωργοκωστόπουλου, δασκάλου στη Σχολή Νοηματικής στην Κέρκυρα και του σκηνοθέτη, κ. Δημήτρη Δεληνικόλα που έκανε και το μοντάζ, οπτικοποίησαν τους στίχους σε μικρές σκηνές, αντί να «στήσουν» έναν νοηματιστή σε ένα ουδέτερο φόντο, όπου θα «μετέφραζε» το τραγούδι στη Greek Sign Language. «Προκειμένου να «διαβάζεται» η Νοηματική σε ένα βίντεο κλιπ, χρειάζεται να βλέπουμε τον νοηματιστή από τη μέση και πάνω με στατική κάμερα, ώστε να μη χάνονται οι κινήσεις του» εξηγεί ο κ. Δεληνικόλας. «Εδώ, σκηνοθετήσαμε δράσεις που εκτυλίσσονταν στο φόντο του νοηματιστή, όλα »εικόνες» από τους στίχους, όπως το ξύπνημα στο παγκάκι, τον μαγκούφη εραστή με την ανθοδέσμη, τη φυλακή, κ.λπ. Στο βίντεο (www.vimeo.com/delinikolas/bright) συμμετέχουν επίσης οι Λ. Κούφαλης, Ιωάννα Κάμπη, Αναστασία Μαστρακούλη.

Πολύτιμη στη δημιουργία του στάθηκε η συνεισφορά του κ. Γεωργοκωστόπουλου. «Είναι μια προσπάθεια απόδοσης της Νοηματικής από ακούοντες μαθητές της, που απευθύνεται σε ακούοντες και μη» γράφει ο ίδιος μέσω email. «Ετσι, οι ακούοντες βλέπουν ότι μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν για διασκέδαση αλλά και επικοινωνία με τους κωφούς. Σε αυτό βοηθούν το Ιντερνετ και τα social media, συντελώντας ώστε οι ακούοντες να ενημερωθούν για την κοινότητά μας αλλά και οι κωφοί να γνωρίσουν μια μορφή Τέχνης άγνωστη σε εκείνους, όπως η μουσική», συνεχίζει.

Οι κωφοί και βαρήκοοι στην Ελλάδα υπολογίζονται σε περίπου 25.000 άτομα, «αν και δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία ούτε για το σύνολο, ούτε για τον αριθμό των παιδιών που λόγω κοινωνικοοικονομικών συνθηκών μένουν εκτός εκπαίδευσης». Η εκπαίδευση και η προσβασιμότητα είναι τα βασικότερα προβλήματα που επιδεινώνονται ελέω κρίσης. «Εξειδικευμένο προσωπικό και τεχνολογικός εξοπλισμός ολοένα και λιγοστεύουν, ενώ σε ό,τι αφορά την προσβασιμότητα, π.χ., οι υπηρεσίες του κράτους δεν είναι φτιαγμένες για κωφούς. Θα βοηθούσε πολύ αν υπήρχαν υπάλληλοι γνώστες ή διερμηνείς της νοηματικής», καταλήγει.

Η τεχνολογία

Τουλάχιστον, η τεχνολογία τούς έχει βοηθήσει σημαντικά. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη Νοηματική κάνοντας βιντεοκλήση από κινητό τηλέφωνο ή μέσω Skype (φθηνή μέσω Ιντερνετ κλήση, με εικόνα από κάμερα ενσωματωμένη στον υπολογιστή), καθώς επίσης, να παρακολουθήσουν όσα τηλεοπτικά προγράμματα υποτιτλίζονται. Ενθαρρυντικό είναι ωστόσο, ότι «η εικόνα των κωφών στην Ελλάδα έχει αλλάξει δραματικά. Σήμερα πολλοί περισσότεροι σπουδάζουν στα Πανεπιστήμια, ενώ τα τελευταία χρόνια ολοένα αυξάνεται το ενδιαφέρον ακουόντων να μάθουν τη Νοηματική», καταλήγει ο κ. Γεωργοκωστόπουλος.

Κάπως έτσι η Αννα-Λου Αρχοντίδου αποφάσισε να διδαχθεί τη Νοηματική. «Αντί να ξεκινήσω μια ξένη γλώσσα, έμαθα Νοηματική», εξηγεί. Τον περασμένο Ιούλιο πήρε έπειτα από εξετάσεις στην Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος, την επάρκεια γνώσης. «Αρχικά είχα σκεφθεί κινούμενο σχέδιο για παιδιά, στη νοηματική. Κατόπιν, εξετάσαμε την περίπτωση του βίντεο κλιπ. Ετσι, με την Αρτεμη και την Εύα συμφωνήσαμε στο τραγούδι, γιατί θέλαμε κάτι αισιόδοξο» λέει, ενώ ήδη σκέπτεται τα επόμενα βήματα. «Θα ήθελα να φέρω μια παράσταση του Θεάτρου Κωφών στην Κέρκυρα. Προς το τέλος Σεπτεμβρίου προγραμματίζουμε να φέρουμε γνώστη της Θείας Λειτουργίας στη Νοηματική».

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΙΕΚ ΕΚΑΒ του νησιού τούς ζήτησε να παραδώσουν μαθήματα στη νοηματική για παροχή Πρώτων Βοηθειών σε κωφούς και βαρήκοους, ενώ με πρωτοβουλία της νηπιαγωγού Αρτέμιδος Μποτέτσιου, διεξήχθησαν σχετικά σεμινάρια σε κάποια δημοτικά σχολεία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή