Πληρώνει το κράτος για να διασώσει έργα

Πληρώνει το κράτος για να διασώσει έργα

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πριν από μερικά χρόνια, δύσκολα θα πίστευε κανείς ότι το κράτος θα έφθανε στο σημείο να πληρώνει το ίδιο τους απλήρωτους εργαζομένους στα εργοτάξια, προκειμένου να διασώσει τα έργα. Σήμερα, δυστυχώς, το υπουργείο Υποδομών αναγκάζεται να το πράξει για τρίτη φορά σε διάστημα λίγων μηνών, αυτή τη φορά για να επανεκκινήσει την κατασκευή του άξονα Ακτίου-Αμβρακίας. Το ποσό (σχεδόν ένα εκατ. ευρώ) θα παρακρατηθεί από τις μελλοντικές πληρωμές του κράτους προς τους αναδόχους.

Τα 48,5 χλμ. του οδικού άξονα Ακτίου-Αμβρακίας θα συνδέσουν την Ιονία Οδό με τη Λευκάδα και την Πρέβεζα, αποτελώντας το πρώτο τμήμα του δυτικού άξονα μέχρι την Ηγουμενίτσα. Η κατασκευή τους όμως θυμίζει το… σχετικά γειτονικό στο έργο γεφύρι της Αρτας.

Το έργο «κόπηκε» σε τέσσερα τμήματα και δημοπρατήθηκε τον Ιούνιο του 2009· ωστόσο συνέπεσε με εκλογές και αλλαγή κυβέρνησης και η νέα ηγεσία του υπουργείου αποφάσισε ότι δεν είχε ωριμότητα καθώς δεν είχαν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις. Τελικά οι συμβάσεις με τους τέσσερις αναδόχους υπεγράφησαν τον Μάρτιο του 2010, με συνολικό προϋπολογισμό 219 εκατομμύρια ευρώ (χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).

Το μεγαλύτερο τμήμα (Ακτιο – Βόνιτσα, 22,5 χλμ.) αναλαμβάνει η ΑΕΓΕΚ, ενώ τα υπόλοιπα η Ιόνιος Α.Ε. (Βόνιτσα – Δρυμός, 4,4 χλμ.), η Μηχανική Α.Ε. (Δρυμός- Λουτράκι, 8,1 χλμ.) και Conzorzio Stabile Italimprese (13,5 χλμ.). Στην πορεία, ο ένας εργολάβος (Μηχανική) κηρύχθηκε έκπτωτος και αντικαταστάθηκε από την Ιόνιο Α.Ε. Οι αρχικές συμβάσεις προέβλεπαν την ολοκλήρωση όλου του άξονα τον Μάρτιο του 2013. Τα προβλήματα ξεκίνησαν όταν αρχικά η ΑΕΓΕΚ και κατόπιν και οι άλλοι δύο εργολάβοι σταμάτησαν να πληρώνουν τους 174 εργαζομένους στα εργοτάξια, οι οποίοι με τη σειρά τους προχώρησαν σε επίσχεση εργασίας. Τα έργα σταμάτησαν και υπήρχε σαφής κίνδυνος να χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση, με ολέθριες συνέπειες για την τύχη του άξονα. Με δεδομένο ότι τα έργα βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και οι εργολάβοι δεν μπορούν να πληρωθούν ήδη εκτελεσμένες εργασίες επειδή δεν διαθέτουν ασφαλιστική ενημερότητα, το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να παρέμβει… πυροσβεστικά. Η πρώτη απόφαση που υπέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός κ. Στ. Καλογιάννης στις 14 Αυγούστου αφορούσε την καταβολή 300.000 ευρώ στην ΑΕΓΕΚ για τα δεδουλευμένα των εργαζομένων. Ακολούθησε χθες δεύτερη απόφαση, για την καταβολή 947.000 ευρώ τα οποία θα κατανεμηθούν και στις τρεις κοινοπραξίες.

Υπενθυμίζεται ότι ανάλογη απόφαση (καταβολής δεδουλευμένων στους εργαζομένους) είχε ληφθεί τον Ιούνιο από την Αττικό Μετρό για το Μετρό Θεσσαλονίκης, έργο που επίσης έχει αναλάβει η ΑΕΓΕΚ και προχωρά με αργούς ρυθμούς λόγω οικονομικών προβλημάτων.

Ετριξε τα δόντια στους εργολάβους

Ταυτόχρονα το υπουργείο Υποδομών… έτριξε τα δόντια στους εργολάβους που διεκδικούσαν την αποπεράτωση του φράγματος Τριανταφυλλιάς στη Φλώρινα, ακυρώνοντας τον διαγωνισμό (29 εκατ. ευρώ). Σύμφωνα με χθεσινή απόφαση, που υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός κ. Σταύρος Καλογιάννης, το έργο δημοπρατήθηκε για πρώτη φορά το 2011, ωστόσο το αποτέλεσμά του ακυρώθηκε τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους έπειτα από προσφυγές των συμμετεχόντων. Το έργο επαναδημοπρατήθηκε τον Απρίλιο (αυτή τη φορά χωρίς να κατατεθούν προσφυγές), ωστόσο οι 3 από τις 5 εργοληπτικές οργανώσεις που συμμετείχαν και πάλι στον διαγωνισμό έδωσαν για το ίδιο έργο (ίδιο αντικείμενο, ίδιος προϋπολογισμός και ίδιοι όροι) πολύ μικρότερα ποσοστά έκπτωσης. «Η δε οικονομική προσφορά του τελικού μειοδότη με 8% διαφέρει κατά πολύ της έκπτωσης του 25% που έδωσε ο ίδιος στον πρώτο διαγωνισμό» (σ. σ. λιγότερο από μισό χρόνο νωρίτερα) αναφέρει η απόφαση. Επομένως ο διαγωνισμός ακυρώνεται «καθώς η οικονομική προσφορά του μειοδότη κρίθηκε μη ικανοποιητική». Το έργο θα επαναδημοπρατηθεί άμεσα, πιθανότατα μέσα στο επόμενο τρίμηνο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή