Πρεμιέρα Πανελλαδικών με βατό θέμα

Πρεμιέρα Πανελλαδικών με βατό θέμα

2' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Τη ζωή στη Γη ο άνθρωπος ελάχιστα τη σέβεται, η ζωή όμως σε άλλους κόσμους διεγείρει το ενδιαφέρον και τη φαντασία του. Είναι άραγε περιέργεια, κατακτητική διάθεση ή απλώς ένα διανοητικό παιχνίδι; Ισως όλα μαζί, ταυτόχρονα όμως κι ένα βαθύ αίσθημα μοναξιάς». Ετσι ξεκινάει το κείμενο του πανεπιστημιακού και συγγραφέα Γιώργου Γραμματικάκη, από το βιβλίο του «Ενας Αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής» (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης), το οποίο πήραν χθες στα χέρια τους οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ στην πρεμιέρα των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων. Οι υποψήφιοι άφησαν πίσω το δεκαήμερο σίριαλ λόγω της πρόθεσης των καθηγητών να απεργήσουν μέσα στις εξετάσεις και ξεκίνησαν τον εξαήμερο εξεταστικό «αγώνα». Αλλωστε, όλα χθες κύλησαν ομαλά, ενώ ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος θέλησε να… γυρίσει σελίδα. «Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις άρχισαν στην ώρα τους, όπως είχαμε δεσμευθεί εξαρχής και η πρώτη μέρα εξελίχθηκε ομαλά, χωρίς προβλήματα. Σε αυτό συνέβαλαν όλοι. Θέλω, όμως, να ευχαριστήσω ολόψυχα όλους τους εκπαιδευτικούς που άσκησαν τα καθήκοντά τους με υποδειγματικό τρόπο. Εύχομαι καλή συνέχεια σε όλους και στους μαθητές μας καλά αποτελέσματα».

Ειδικότερα, το απόσπασμα, που δόθηκε στους υποψηφίους στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας, στο οποίο περιλαμβάνεται και η Εκθεση, αφορά στην αποξένωση του ανθρώπου την εποχή του Διαδικτύου, αλλά και στις επιπτώσεις που έχει η ανθρώπινη συμπεριφορά στο περιβάλλον. Από τους μαθητές ζητήθηκε να αναπτύξουν σε μία παράγραφο 100 έως 120 λέξεων το περιεχόμενο του αποσπάσματος «όσο η επικοινωνία […] πυκνώνει με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το διαδίκτυο και τα κινητά τηλέφωνα, τόσο η μοναξιά μας, η ανθρώπινη, μεγαλώνει και η αποξένωση κυριαρχεί», ενώ για την Εκθεση τους ζητήθηκε σε 500-600 λέξεις να εκθέσουν τις απόψεις τους «σχετικά με τις επιπτώσεις που έχει προκαλέσει η έλλειψη σεβασμού του ανθρώπου προς το φυσικό περιβάλλον και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί ο άνθρωπος να αποκαταστήσει τη σχέση του με αυτό».

«Το κείμενο που δόθηκε εντάσσεται στην εξεταστέα ύλη και ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του μαθήματος. Εστιάζει στα μεγάλα προβλήματα που δημιούργησε ο άνθρωπος στη Γη με την αλόγιστη και υπερφίαλη συμπεριφορά του και τονίζει την ανάγκη της παιδείας και της ανθρώπινης επικοινωνίας για την επίλυση των προβλημάτων αυτών», ανέφερε η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων, εξηγώντας ότι τα δύο ζητούμενα του θέματος είναι σαφή και οι μαθητές μπορούν να αντλήσουν αρκετά στοιχεία από το κείμενο για την ανάπτυξή τους. Ενδεικτικά, στο πρώτο ζητούμενο πρέπει να γίνουν αναφορές στις καταστροφές που έχει υποστεί το περιβάλλον από την αλόγιστη και ανεύθυνη δραστηριότητα του ανθρώπου (π.χ. καταστροφή όζοντος, πυρηνικά απόβλητα, ρύπανση κ.ά.) και στο δεύτερο να προταθούν δράσεις, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, οι οποίες μπορούν να αποκαταστήσουν τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον (παιδεία, αποφυγή υπερκατανάλωσης, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, θέσπιση και αυστηρή εφαρμογή μέτρων προστασίας)».

Οπως ανέφερε στην «Κ» η φιλόλογος του φροντιστηρίου ΟΡΙΟΝ κ. Φανή Σταθοπούλου, «το κείμενο ήταν λεκτικά απλό, αλλά νοηματικά απαιτητικό, καθώς πραγματευόταν τις πολυπαραγοντικές σχέσεις του ανθρώπου με τον φυσικό χώρο. Οι ασκήσεις ήταν κατανοητές, ανάλογες των δυνατοτήτων των υποψηφίων και δεν άφηναν περιθώρια υποκειμενικών παρερμηνειών. Τα ζητούμενα αφορούσαν το πολυσυζητημένο θέμα της Οικολογίας που μπορεί κάθε υποψήφιος, αξιοποιώντας τα εμπειρικά του αποθέματα και το γνωστικό του υπόβαθρο, να προσεγγίσει με επιτυχία». Ως εκ τούτων, ο πρόεδρος του εκπαιδευτικού ομίλου IdEF Εμμανουήλ Αμαργιανάκης εκτίμησε ότι «με δεδομένο ότι το φετινό κείμενο είναι πιο απλό και κατανοητό από το περυσινό, θα αυξηθούν σε σχέση με πέρυσι τα γραπτά πάνω από τη βάση, ενώ τα γραπτά με βαθμό πάνω από 15 θα είναι ποσοστιαία στα ίδια επίπεδα με πέρυσι».

Οι εξετάσεις θα συνεχιστούν τη Δευτέρα, με το δεύτερο μάθημα Γενικής Παιδείας που έχουν επιλέξει οι υποψήφιοι (Βιολογία, Φυσική, Μαθηματικά, Ιστορία).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή