Οι καιροί αλλάζουν και η επικοινωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία αυξάνεται. Ετσι, οι υποδομές που μέχρι σήμερα την εξυπηρετούσαν σε πολλές περιπτώσεις είναι πλέον ανεπαρκείς. Με το σκεπτικό αυτό η Ελλάδα και η Τουρκία συμφώνησαν, έπειτα από σειρά επαφών, να κατασκευαστεί μια νέα, σύγχρονη γέφυρα στον μεθοριακό σταθμό των Κήπων Εβρου, την κύρια πύλη εισόδου από τη Θράκη στη γείτονα.
Η γέφυρα που ενώνει σήμερα τον μεθοριακό σταθμό των Κήπων με τα Υψαλα της Τουρκίας κατασκευάστηκε το 1956-1960. Πρόκειται για μια παλιά και καταπονημένη γέφυρα, με μήκος 800 μ. και πλάτος 7,5 μ. Στην περιοχή καταλήγει το ανατολικό άκρο της Εγνατίας Οδού, το οποίο έχει τη διπλάσια διατομή, δηλαδή δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, αντί μιας της γέφυρας.
Η κατασκευή νέας γέφυρας προς αντικατάσταση της παλαιάς συζητείται ανάμεσα στις δύο πλευρές ήδη από το 2004. Το τελευταίο έτος, όμως, υπήρξε ιδιαίτερη κινητικότητα γύρω από το θέμα, με σειρά συναντήσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές στις οποίες συμμετείχαν εκπρόσωποι των υπουργείων Εξωτερικών, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τεχνικών φορέων.
Εντέλει, οι συναντήσεις είχαν αίσια κατάληξη. Οπως ανακοίνωσε χθες η Εγνατία Οδός, στις 26 Ιουνίου υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στην εταιρεία και την τουρκική Αρχή Αυτοκινητοδρόμων. Οπως αποφασίστηκε, το συνολικό μήκος της χάραξης με τις απαιτούμενες προσβάσεις ανέρχεται σε 1.407 μ. Η γέφυρα θα έχει διατομή αυτοκινητοδρόμου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και πλευρικές διαμορφώσεις πεζοδρομίων σε κάθε κλάδο. Το συνολικό μήκος της θα είναι 811 μ., από τα οποία 344 μ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας.
«Η αναβάθμιση της συνοριακής σύνδεσης Κήπων – Υψάλων εξυπηρετεί τη λειτουργική σύνδεση της Τουρκίας μέσω της Εγνατίας Οδού με τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο και τις βαλκανικές χώρες, με άμεσα οικονομικά οφέλη για την Ελλάδα. Επίσης βελτιώνει τις συνθήκες οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής άνεσης, συμβάλλει στην εθνική πολιτική περιφερειακής ανάπτυξης και γενικότερα στην περαιτέρω ανάπτυξη των σχέσεων των δύο χωρών», αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Εγνατία Οδός.
Μισό μισό
Πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή της νέας γέφυρας; Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν μετά την εκπόνηση των οριστικών μελετών. Το ενδιαφέρον πάντως είναι ότι πιθανολογείται πως κάθε πλευρά θα κατασκευάσει το δικό της μισό της γέφυρας (με τα ίδια σχέδια, προφανώς) και η κατασκευή θα συναντηθεί στη μέση…