Πανεπιστημιακοί με λίγες ώρες διδασκαλίας

Πανεπιστημιακοί με λίγες ώρες διδασκαλίας

3' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πανεπιστημιακοί «λουφάρουν» στα ιδρύματά τους! Δεν ισχύει βέβαια αυτό για όλους. Οι περισσότεροι παρουσιάζονται συνεπείς στα ακαδημαϊκά τους καθήκοντα. Ομως, κάποιοι άλλοι έχουν ελάχιστες ώρες διδασκαλίας ή και καμία! Το παράδοξο αυτό αποδίδεται στην απλόχερη δημιουργία νέων θέσεων στο ίδιο αντικείμενο στα πανεπιστήμια τα προηγούμενα χρόνια. Ενδεικτικό είναι ότι σε μεγάλα ΑΕΙ υπάρχουν περιπτώσεις καθηγητών που είτε ύστερα από μία μακρά περίοδο αναστολής των καθηκόντων τους (λόγω ανάληψης άλλης θέσης) τώρα πλέον –καθώς η αναστολή έληξε– δεν έχουν αναλάβει διδακτικό έργο είτε κάνουν μάθημα μία φορά στις δέκα ημέρες!

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση που προώθησε το καλοκαίρι το υπουργείο Παιδείας για τα πανεπιστήμια, αυξήθηκαν κατά δύο –από έξι σε οκτώ– οι ελάχιστες εβδομαδιαίως ώρες διδασκαλίας των πανεπιστημιακών ανεξαρτήτως βαθμίδος. Συγκεκριμένα, «τα μέλη ΔΕΠ πλήρους απασχόλησης υποχρεούνται να παραδίδουν προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα, καθώς και να διδάσκουν σε φροντιστήρια ή σεμινάρια, σε εργαστήρια ή κλινικές, ενταγμένα σε προγράμματα σπουδών του πανεπιστημίου, κατ’ ελάχιστο όριο οκτώ ώρες εβδομαδιαίως», λέει η ρύθμιση. Επίσης, με βάση την ίδια ρύθμιση, «οι πανεπιστημιακοί οφείλουν να παρευρίσκονται στον χώρο του πανεπιστημίου 14 ώρες εβδομαδιαίως, κατ’ ελάχιστο όριο, πέραν των οκτώ ωρών διδασκαλίας και να παρέχουν κάθε μορφής διδακτικό, ερευνητικό και διοικητικό έργο». Αντίστοιχη ρύθμιση έγινε για τις ώρες διδασκαλίας του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΤΕΙ, δίνοντας όμως τη δυνατότητα στη γενική συνέλευση του τμήματος να προχωρήσει στην αύξηση εάν το κρίνει αναγκαίο.

Η αύξηση των ωρών έγινε για να καλυφθούν οι ελλείψεις προσωπικού, κυρίως στα περιφερειακά ιδρύματα όπου υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό. Βέβαια, στα κεντρικά ΑΕΙ η αύξηση των ελάχιστων ωρών διδασκαλίας δεν άλλαξε ιδιαίτερα την καθημερινότητα των περισσότερων πανεπιστημιακών, που έως και τώρα δίδασκαν πάνω από έξι ώρες την εβδομάδα. Ομως, η αλλαγή έφερε στο προσκήνιο την πληθώρα καθηγητών, που κάνουν μάθημα διότι υπάρχουν πολλοί διδάσκοντες στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πανεπιστημιακούς που μίλησαν στην «Κ», ρίζα του προβλήματος είναι ότι ακολουθείται ο ίδιος τρόπος για την προαγωγή ενός πανεπιστημιακού σε μεγαλύτερη βαθμίδα και για την πρόσληψη ενός πανεπιστημιακού. Δηλαδή, κάθε πανεπιστημιακός, μετά μία τριετία στην ίδια βαθμίδα (π.χ. του επίκουρου), έχει τη δυνατότητα να ζητήσει από το ΑΕΙ του να κριθεί για το έργο του και να προαχθεί στην επόμενη βαθμίδα (με βάση το προηγούμενο παράδειγμα, στη θέση του αναπληρωτή καθηγητή). Για τον λόγο αυτό προκηρύσσεται μία νέα θέση, αναπληρωτή καθηγητή στην περίπτωση του παραδείγματος. Μετά την προκήρυξη της θέσης, ο επίκουρος θα κριθεί από το σώμα των αξιολογητών και θα «κοπεί» ή θα ανέβει στην επόμενη βαθμίδα. Εάν «κοπεί», μπορεί να ξαναθέσει το αίτημα μετά μία διετία.

Ακολουθούμενη πρακτική

Ομως, τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς κάθε ΑΕΙ ήθελε να ανανεώνει το προσωπικό του με νέους επιστήμονες και υπήρχε πληθώρα κονδυλίων, καταχρηστικά είχε υιοθετηθεί η ακόλουθη πρακτική: ο πανεπιστημιακός που ζητούσε προαγωγή (στην περίπτωσή μας ο επίκουρος) δεχόταν να «κοπεί μετ’ επαίνων» την πρώτη φορά και στην προκηρυχθείσα θέση να προσληφθεί ένας νέος πανεπιστημιακός. Με βάση τη συμφωνία, έπειτα από δύο χρόνια ο «κομμένος» επίκουρος έβαζε εκ νέου υποψηφιότητα για προαγωγή σε θέση αναπληρωτή, την οποία και έπαιρνε. Ετσι, σε πολλά τμήματα υπάρχει μεγάλος αριθμός πανεπιστημιακών που διδάσκουν ίδια μαθήματα. «Τότε έβρεχε νέες θέσεις», σχολίασε στην «Κ» πανεπιστημιακός!

Εγκαταλείπεται η «λευκή εβδομάδα»

Εγκαταλείπεται η ιδέα της «λευκής εβδομάδας», που πρότεινε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ). Συγκεκριμένα, η ΠΟΞ πρότεινε τα σχολεία να παραμείνουν κλειστά για κάποιες ημέρες μετά την αργία της Καθαράς Δευτέρας ώστε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί να κάνουν χειμερινό τουρισμό. Χθες, η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη ανέφερε ότι «η πρόταση της ΠΟΞ για προγράμματα σχολικής ανάπαυλας κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου εξετάζεται από το υπουργείο Τουρισμού με ιδιαίτερη προσοχή και σοβαρότητα». Βέβαια, η υπουργός συμπλήρωσε ότι «για να υπάρξει όμως ολοκληρωμένη εφαρμογή του προτεινόμενου προγράμματος, απαιτείται η συνέργεια πολλών υπουργείων και φορέων και πρωτίστως η ενημέρωση και η συμμετοχή της ελληνικής κοινωνίας». Ουσιαστικά η υλοποίηση της πρότασης προσέκρουσε στην κριτική που της ασκήθηκε, με κυριότερο επιχείρημα ότι πιθανότατα η «λευκή εβδομάδα» θα αποτύγχανε, καθώς στις οικογένειες δεν λείπει ο ελεύθερος χρόνος για διακοπές αλλά τα χρήματα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή