ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ματαντός: Μίζες και σε αντίπαλες εταιρείες

matantos-mizes-kai-se-antipales-etaireies-2003034

Το οργανωμένο δίκτυο διακίνησης χρημάτων από τη γερμανική εταιρεία Ferrostaal προς τους Ελληνες αξιωματούχους περιέγραψε στην απολογία και στο απολογητικό του υπόμνημα ο επιχειρηματίας Μιχάλης Ματαντός, άνθρωπος-κλειδί για τη διερεύνηση της υπόθεσης με τις μίζες που δόθηκαν για την υπογραφή εξοπλιστικών συμβάσεων και δη για τα υποβρύχια. Ο κ. Ματαντός ήταν εκπρόσωπος της Ferrostaal στην Ελλάδα και φέρεται να διακίνησε 84 εκατομμύρια ευρώ μέσω της εταιρείας του ΜΙΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν οι δικαστικές αρχές, όπως αναφέρει το κατηγορητήριο, τουλάχιστον 55 εκατομμύρια ευρώ από αυτά τα χρήματα δόθηκαν ως μίζες σε Ελληνες αξιωματούχους, μεγάλο μέρος των οποίων φαίνεται να κατέληξε στον πρώην υπουργό Αμυνας Ακη Τσοχατζόπουλο.

Στην απολογία του ο Μ. Ματαντός έδωσε σημαντικά στοιχεία για τον τρόπο που γινόταν η διακίνηση των χρημάτων, υποστηρίζοντας, ωστόσο, ότι έπεσε θύμα εξαπάτησης από Γερμανούς-στελέχη της εταιρείας και ότι υπήρξε «αφελής και καλόπιστος», καθώς δεν γνώριζε ότι τα χρήματα που μετέφερε κατ’ εντολήν τους προορίζονταν για μίζες. «Διαπιστώνω μετά λύπης μου ότι ήμουν έρμαιο των κ. Haun και Mühlenbeck, οι οποίοι αποφάσιζαν τι θα πουν και σε ποιον, εξαπατώντας με κατά τις εκάστοτε περιστάσεις. Με χρησιμοποίησαν και λυπάμαι που δεν αντελήφθην εγκαίρως τον στόχο τους», είπε μεταξύ άλλων στο απολογητικό του υπόμνημα.

Οι συμβάσεις των υποβρυχίων, που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ, κόστισαν στο ελληνικό Δημόσιο περισσότερο από 2,5 δισ. ευρώ.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Οπως αποκάλυψε ο Μ. Ματαντός, εκτός από τις δωροδοκίες Ελλήνων σε σχέση με τις συγκεκριμένες συμβάσεις, οι Γερμανοί συνεργάτες του έκαναν ανάλογες «παρεμβάσεις» και σε άλλες υποθέσεις που αφορούσαν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Συγκεκριμένα, όπως υποστήριξε ο Μ. Ματαντός ενώπιον του ανακριτή Γαβριήλ Μαλλή, ο ίδιος έδωσε 945.700 δολάρια στον -προφυλακισμένο για την ίδια υπόθεση- πρώην επικεφαλής των Ναυπηγείων, Σωτήρη Εμμανουήλ, στο πλαίσιο της υπονόμευσης σύμβασης που είχαν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (που εξαγοράσθηκαν από τη HDW). «Αφορούσε (σ.σ.: το συγκεκριμένο ποσό), καθ’ υπόδειξιν του Γερμανού Χανς Σμιτ, το 1/3 της αμοιβής που έλαβα από τη F/S HDW για την επιτυχία της ακυρώσεως της κατασκευής των 2+1 option πλοίων πορθμείων που είχαν παραγγελθεί στα ΕΝΑΕ από την εταιρεία Στρίντζη, την οποία εν τω μεταξύ είχε αγοράσει ο εφοπλιστής κ. Παναγόπουλος και κατά τους Γερμανούς θα ήταν καταστροφικώς ασύμφορη», ανέφερε ο Μ. Ματαντός.

Πάντα όσον αφορά τις συμβάσεις για τα υποβρύχια, ο κατηγορούμενος περιέγραψε μια οργανωμένη επιχείρηση που -σύμφωνα με τον ίδιο- στήθηκε από τους Γερμανούς, η οποία περιείχε ακόμα και δωροδοκίες αντίπαλων εταιρειών οι οποίες θα μπορούσαν να διεκδικήσουν το έργο. Ο Ματαντός είπε ότι «η εταιρεία KESREL αντιπροσώπευε πέραν της δεκαετίας το σουηδικό ναυπηγείο Kockums, το οποίο ήταν μαζί με τους Γάλλους ο σοβαρότερος ανταγωνιστής των Γερμανών στο πρόγραμμα των ελληνικών υποβρυχίων. Περί τα μέσα του 1999 η Kockums εξαγοράστηκε από τη HDW. Οι Γερμανοί θεώρησαν ότι η Kestrel, την οποία αντιπροσώπευε ο Κομνόπουλος, έπρεπε να αμειφθεί από εμάς και μου υπέδειξαν να της καταβάλω το συνολικό ποσό των 2,5 εκατομμυρίων ευρώ. Ηταν ουσιαστικά το αντάλλαγμα για τη μη εχθρότητά της προς τη γερμανική κοινοπραξία και το πρόγραμμα εν γένει». Σε αυτό το σημείο, ο κ. Μαλλής του έκανε τη διευκρινιστική ερώτηση: «Εννοείτε δηλαδή για να μη διεκδικήσει σθεναρά την προμήθεια των υποβρυχίων έναντι της γερμανικής κοινοπραξίας;». Η απάντηση που έλαβε ήταν αφοπλιστική: «Αυτό ακριβώς εννοώ».

«Τελικά, μου καταβλήθηκε περίπου το 2,5% επί της γερμανικής προμήθειας, η οποία ανερχόταν σε 1,8 δισ. περίπου. Ετσι εγώ έλαβα με επιφύλαξη περί τα 28-29 εκατομμύρια ευρώ και έδωσα 51-52 εκατομμύρια σε τρίτους, σύμφωνα με τις εντολές τους. Σύνολο καταβολών 80 εκατομμύρια, όλα στη UBS Λουκέρνης», είπε ο επιχειρηματίας κλείνοντας την απολογία του.