ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Την άνοιξη πετούν τα υδροπλάνα

25s12yd
hydro

Λίγο η καθυστέρηση στη θεσμοθέτηση του νομικού πλαισίου, λίγο η αλλαγή σχεδιασμού της ίδιας της εταιρείας, μεταθέτουν την έναρξη πτήσεων με υδροπλάνα για την άνοιξη του 2014, παρά το γεγονός ότι ο αρχικός σχεδιασμός ήθελε τις πρώτες πτήσεις να εκτελούνται στις αρχές του έτους.

Μόλις πριν από λίγες ημέρες εκδόθηκε η κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) που ορίζει τα τέλη προσθαλάσσωσης, παραμονής (ελλιμενισμού) και υπηρεσιών εξυπηρέτησης πτήσεων. Εκπρόσωποι του κλάδου επισημαίνουν ότι ο νόμος ψηφίστηκε τον περασμένο Απρίλιο και η έκδοση της συγκεκριμένης ΚΥΑ εκκρεμούσε. Η άγνοια των ενδιαφερόμενων εταιρειών για το ακριβές πλαίσιο τιμολόγησης (των τελών) δεν τους επέτρεπε να εκπονήσουν πλήρη επιχειρησιακά σχέδια. Στην απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 50/Β/15.1.2014) επισημαίνεται ότι ο φορέας λειτουργίας υδατοδρομίου, δηλαδή οι εταιρείες υδατοδρομίων, καθορίζουν τα τιμολόγια των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τις εταιρείες λειτουργίας (υδροπλάνων).

Ωστόσο τα τέλη που ορίζονται από την ΚΥΑ εισπράττονται από τον φορέα διαχείρισης υδατοδρομίου και κοινοποιούνται στη Διεύθυνση Πολιτικού Σχεδιασμού Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Αεροδρομίων του υπουργείου Υποδομών, την Εποπτική Αρχή Τελών Αεροδρομίων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Οικονομικών.

Στο μεταξύ, εκκρεμεί η έκδοση ακόμη δύο ΚΥΑ, η μία εκ των οποίων μάλιστα είναι απαραίτητη για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Η απόφαση αφορά τη σύσταση της επιτροπής υδατοδρομίων που πραγματοποιεί τις αυτοψίες στα υδατοδρόμια και εισηγείται υπέρ ή κατά της έκδοσης σχετικής άδειας. Η δεύτερη ΚΥΑ αφορά τον καθορισμό της διαδικασίας απόδοσης του 5% επί της τιμής του εισιτηρίου που ορίζεται υπέρ του Δημοσίου, όπως προβλέπει ο σχετικός νόμος.

Σε διαδικασία αδειοδότησης βρίσκεται η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» με στόχο τη λειτουργία υδατοδρομίων σε Κέρκυρα, Λαύριο και Πάτρα, ενώ σύντομα θα κατατεθούν οι σχετικοί φάκελοι για τα υδατοδρόμια σε Παξούς, Ερεικούσσα, Οθωνούς και Κρήτη (Ρέθυμνο, Χανιά, Ηράκλειο). Στόχος είναι οι πρώτες πτήσεις να πραγματοποιηθούν τον Μάιο. «Πέραν των γραφειοκρατικών διαδικασιών που συνέβαλαν στην καθυστέρηση, αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε τις πτήσεις τον Μάιο αντί του Φεβρουαρίου που είχε αρχικώς προγραμματισθεί, καθώς κρίθηκε ότι εμπορικά η άνοιξη μας ευνοεί», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια», Τάσος Γκόβας.

Από την πλευρά της, η αεροπορική εταιρεία «Κ2 Smart Jets» που συνεργάζεται με την εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» είναι στις τελικές διαπραγματεύσεις με καναδική εταιρεία για την απόκτηση δύο υδροπλάνων. Το πρώτο αναμένεται να έρθει στη χώρα τον Μάρτιο, ώστε να ολοκληρωθούν οι σχετικές διαδικασίες στην ΥΠΑ, να προχωρήσουν στην εκπαίδευση οι πιλότοι και να πραγματοποιηθούν και οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις.

Οριστικοποίηση τελών

Οσον αφορά τα τέλη που οριστικοποιήθηκαν με την έκδοση της ΚΥΑ πριν από λίγες ημέρες, προβλέπεται ότι το τέλος προσθαλάσσωσης υπολογίζεται σύμφωνα με το μέγιστο βάρος αποθαλάσσωσης του υδροπλάνου και κυμαίνεται από 5 έως 15 ευρώ ανά προσθαλάσσωση. Προβλέπεται η δυνατότητα έκπτωσης έως και 50% στα τέλη κατά την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου έως την 31η Μαρτίου.

Το τέλος παραμονής (ελλιμενισμού) υπολογίζεται με βάση το μέγιστο βάρος αποθαλάσσωσης υδροπλάνου και με τον αριθμό των ωρών παραμονής του υδροπλάνου στο υδατοδρόμιο. Κυμαίνεται από 0,2 έως 0,6 ευρώ/ώρα παραμονής.

Το τέλος υπηρεσιών εξυπηρέτησης πτήσεων αντιστοιχεί σε παροχή βασικών υπηρεσιών εξυπηρέτησης των πτήσεων (π.χ. καθοδήγηση από σκάφος, πρόσδεση, μέσα επιβίβασης/αποβίβασης επιβατών, φορτοεκφόρτωση αποσκευών, έλεγχος εισιτηρίων, αποσκευών, επιβατών, καθαρισμός υδροπλάνου κ.λπ.) και τα ανώτατα/κατώτατα όριά του καθορίζονται από 20 έως 100 ευρώ για την πρώτη πτήση, ενώ για τις επόμενες πτήσεις ο φορέας έχει τη δυνατότητα να παρέχει έκπτωση ανάλογα με τον συνολικό αριθμό των πτήσεων.