ΣΧΟΛΕΙΟ

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών, απειλές γονέων

Μαθητές Δημοτικού παρακολουθούν τον αγιασμό για την έναρξη του σχολικού έτους, πέρυσι τέτοιον καιρό. Εφέτος, αυτό που προβληματίζει τους δασκάλους είναι ο τρόπος που θα επιβάλουν στα παιδιά να φορέσουν μάσκα (φωτ. ΑΠΕ).

Τα Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOCs, όπως είναι γνωστά από την αγγλική ορολογία) εισέρχονται στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Την ίδια στιγμή, τα σταυρόλεξα και τα κρυπτόλεξα αποτελούν εργαλεία για τους εκπαιδευτικούς, ώστε να αξιολογήσουν τις γνώσεις των μαθητών τους με τα εξ αποστάσεως μαθήματα. Ειδικότερα, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η οποία αναμένεται να αξιοποιηθεί κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά λόγω πανδημίας, βάζει νέα εργαλεία στην εκπαίδευση των μαθητών και την επιμόρφωση των νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών.

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίο και το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο δημιούργησε σειρά από MOOCs τα οποία είναι διαθέσιμα διαδικτυακώς (στις ιστοσελίδες των αρμόδιων φορέων) για τους εκπαιδευτικούς, ενώ εξέδωσε γραπτές οδηγίες για τα εξ αποστάσεως μαθήματα.

Χαρακτηριστικά, το ΙΕΠ λέει ότι «επειδή ο εκπαιδευτικός ενδέχεται να μην είναι παρών ταυτόχρονα με τον μαθητή, θα πρέπει να έχει προνοήσει για την παροχή διευκρινίσεων σε πιθανά δυσνόητα σημεία του κειμένου. Ετσι, στα σημεία που κρίνεται ότι ενδεχομένως να παρουσιάζουν δυσκολίες κατανόησης για τους μαθητές, θα πρέπει να παρέχονται βοηθητικά κείμενα, αντιπροσωπευτικά παραδείγματα, γλωσσάρι, συνδέσεις με ηλεκτρονικές πηγές ή ό,τι άλλο χρειαστεί». Ως προς την αξιολόγηση των μαθητών προτείνονται μεταξύ άλλων η ανάγνωση σύντομων κειμένων προς συζήτηση, η συμπλήρωση κενών σε κείμενο, η παρακολούθηση βίντεο ή/και ακρόαση μουσικών αποσπασμάτων, η συλλογή-καταγραφή απόψεων-προτιμήσεων, οι αφηγήσεις, τα σταυρόλεξα, τα κρυπτόλεξα, οι ασκήσεις ταιριάσματος, ταξινόμησης, σύγκρισης, η καθοδηγούμενη αναζήτηση πληροφοριών, οι διάφοροι τύποι παιχνιδιών όπως γνώσεων κ.ά.

Ωστόσο, μεγάλη μερίδα των εκπαιδευτικών εξοικειώθηκε με την τηλεκπαίδευση την περασμένη άνοιξη λόγω της καραντίνας – και πλέον αναμένεται από την υπουργό Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως το συνολικό πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, θα δρομολογηθεί ολοκληρωμένο πρόγραμμα ταχύρρυθμης επιμόρφωσης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση για το σύνολο των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων (160.000 εκπαιδευτικοί, με προϋπολογισμό 2 εκατ. ευρώ μέσω ΕΣΠΑ). Πάντως, ήδη, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΕΠ, κ. Γιάννη Αντωνίου, 12.000 εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν στην ασύγχρονη εκπαίδευση έως τα τέλη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς.

Θεσμική θωράκιση

Την ίδια στιγμή, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ζητούν από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να θωρακίσει θεσμικά τη θέση των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να εφαρμόσουν τα υγειονομικά μέτρα του ΕΟΔΥ μέσα στα σχολεία και κυρίως να επιβάλλουν στα παιδιά να φορέσουν μάσκα. Ενδεικτικά, ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) κ. Θανάσης Κικκινής ανέφερε στην «Κ» ότι υπάρχει κίνδυνος γονείς που τάσσονται κατά της μάσκας στα παιδιά (και όχι μόνο) να προσφύγουν ενδίκως κατά των εκπαιδευτικών που θα ζητήσουν από τα παιδιά να φορέσουν μάσκα εντός της τάξης. Ηδη υπάρχουν επιστολές γονέων προς τη ΔΟΕ και Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, που αναφέρουν ότι δεν δέχονται τα παιδιά τους να φορέσουν μάσκα. Οπως ανέφερε στην «Κ» ο κ. Κικινής, «πρέπει να περιγραφεί ένα πλαίσιο ενεργειών που είναι υποχρεωμένος ο εκπαιδευτικός να κάνει ως προς τη χρήση μάσκας».