ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στην «πρίζα» μπαίνει ο ΟΑΣΑ

Το ηλεκτρικό λεωφορείο στο Σύνταγμα. Η δοκιμαστική διαδρομή πραγματοποιήθηκε χωρίς επιβάτες, αλλά με βάρη εντός του οχήματος ώστε να προσομοιάζουν οι συνθήκες με αυτές ενός γεμάτου λεωφορείου.

Το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο πραγματοποίησε χθες στους δρόμους της Αθήνας ένα ηλεκτρικό λεωφορείο. Στόχος της δοκιμαστικής διαδρομής, η οποία πραγματοποιήθηκε χωρίς επιβάτες αλλά με βάρη εντός του οχήματος, ώστε να προσομοιάζουν οι συνθήκες με αυτές ενός γεμάτου λεωφορείου, είναι να εξεταστούν ενδελεχώς όλες οι τεχνικές ανάγκες που απαιτούνται για τη δρομολόγηση ηλεκτρικών λεωφορείων στην πρωτεύουσα. 

Tο πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα που δρομολογούν οι ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) είναι της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας BYD, η οποία ανταποκρίθηκε στην ανοιχτή πρόσκληση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για διάθεση δοκιμαστικής λειτουργίας ηλεκτρικών οχημάτων στο δίκτυο των Αστικών Συγκοινωνιών. Η πιλοτική κυκλοφορία σε μήκος κατάλληλων διαδρομών είναι αναγκαία προκειμένου να υπάρξει η σωστή προετοιμασία από άποψης υποδομών αλλά και οι κατάλληλες λειτουργικές επιλογές οχημάτων-φόρτισης. Το εν λόγω demo bus (λεωφορείο δοκιμών), κινεζικής τεχνολογίας, έχει μήκος 12 μέτρα, τρεις διπλές πόρτες χωρίς σκαλοπάτια εισόδου και η χωρητικότητά του σε επιβάτες είναι 24 καθήμενοι, 51 όρθιοι, ένα ΑμεΑ. Διαθέτει ράμπα για εύκολη πρόσβαση ΑμεΑ και η μπαταρία του είναι 348 kw. Διαθέτει επίσης δύο ηλεκτρομοτέρ 2×150 kw, που αντιστοιχούν σε ισχύ 402 hp, WIFI συνδεσιμότητα για τους επιβάτες και USB φορτιστές για τα κινητά επιβατών.

Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται η δοκιμαστική κυκλοφορία δύο ακόμη τύπων ηλεκτρικών λεωφορείων, ενός ευρωπαϊκής τεχνολογίας και ακόμη ενός κινεζικής τεχνολογίας, τα οποία θα μεταφέρουν και επιβάτες.

Το λεωφορείο που δοκιμάζεται ήδη εκτελεί γραμμές σχετικά μικρού μήκους εντός του κέντρου της Αθήνας. Συγκεκριμένα, χθες στις 10 το πρωί αναχώρησε από τον σταθμό του μετρό «Αγιος Ιωάννης» πραγματοποιώντας στάσεις επί των σημείων: Μενεκράτους, Λαϊκή, Αγιος Αρτέμιος, Νεάρχου, Αρρυβού, Υμηττού, Προφήτης Ηλίας, Πλατεία Πλαστήρα, Αγιος Σπυρίδων, Στάδιο, Μετς, Αγαλμα Βύρωνος, Σύνταγμα, Ακαδημία, Ρεξ, Πολυτεχνείο, Αιγύπτου, Πανελλήνιος, Επτανήσου, Ιθάκης, Ζακύνθου, Σκύρου, Πλατεία Κυψέλης, Αίγλης, Αγιος Αθανάσιος, Κατσή. Τερμάτισε στην Ανω Κυψέλη.

Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Υποδομών προχωράει άμεσα στην προμήθεια των πρώτων 300 λεωφορείων μέσω leasing, τα οποία θα καλύψουν τις ανάγκες της επιβατικής εξυπηρέτησης έως την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την αγορά νέων οχημάτων. Στην τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου των ΟΣΥ αποφασίστηκε «η διενέργεια ηλεκτρονικού διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεση υπηρεσιών χρηματοδοτικής μίσθωσης (σ.σ. leasing) θερμικών αστικών λεωφορείων τεχνολογίας Diesel Euro V ή νεότερης τεχνολογίας». Στόχος είναι, εντός του πρώτου τριμήνου του 2021, να αποτελούν μέρος του στόλου του ΟΑΣΑ, ώστε να ενισχυθούν τα δρομολόγια του Οργανισμού. Πρόκειται για αστικά λεωφορεία μεταχειρισμένα έως 10 ετών τα οποία θα έρθουν από το εξωτερικό, όπως συνέβη και στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης. 

Επίσης, προχωράει η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ, που θα αναλάβουν με περίπου 250 λεωφορεία και 550 οδηγούς συγκοινωνιακό έργο στην Αττική. Η δαπάνη του ΟΑΣΑ εκτιμάται για το 2020 σε 10 εκατ. ευρώ, ενώ για κάθε έτος που θα συνεχιστεί η συνεργασία με τα ΚΤΕΛ το κόστος εκτιμάται στα 34,8 εκατ. ευρώ. 

Η ετήσια δαπάνη για την κάλυψη του κόστους πρόσληψης προσωπικού, το οποίο επίσης δρομολογείται άμεσα, εκτιμάται στο ποσό των περίπου 4 εκατ. ευρώ για το τρέχον έτος και στο ποσό των περίπου 14 εκατ. ευρώ για κάθε επόμενο έτος. Αφορά την πρόσληψη, με κριτήρια ΑΣΕΠ, συνολικά 655 ατόμων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, διαφόρων ειδικοτήτων, για τους τρεις συγκοινωνιακούς φορείς της πρωτεύουσας. 

Την ίδια στιγμή, στο υπουργείο Υποδομών επεξεργάζονται τις τεχνικές προδιαγραφές για τον γιγαντιαίο διαγωνισμό προμήθειας 1.000 λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που θα ολοκληρώσει τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η προκήρυξη για τα πρώτα 600 λεωφορεία θα βγει μέσα στο φθινόπωρο, με απώτερο στόχο το 2021 να δούμε τα πρώτα λεωφορεία στους δρόμους των πολεοδομικών συγκροτημάτων Αθήνας και Θεσσαλονίκης.