ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εικόνες συνωστισμού και καβγάδες στα μέσα μαζικής μεταφοράς

Κόσμος περιμένει σε στάση λεωφορείου στο κέντρο της Αθήνας (φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ).

Συνωστισμός στα οχήματα και στους συρμούς, επιβάτες που αρνούνται να φορέσουν μάσκα, εργαζόμενοι που προσπαθούν να εκτελέσουν τη δουλειά τους υπό συνθήκες ασφυκτικής πίεσης. Αυτά συνθέτουν την εικόνα των μέσων μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας εν μέσω έξαρσης της πανδημίας του κορωνοϊού. Η αστυνομία έχει αρμοδιότητα να προχωρά σε ελέγχους για τη χρήση μάσκας, με «ποινή» ακόμα και την αναγκαστική αποβίβαση αρνητών χρήσης της. Οι επιβάτες από την πλευρά τους επιχειρούν επίσης να «βάλουν τάξη» στο χάος που επικρατεί στις συγκοινωνίες καταλήγοντας συνήθως σε καβγάδες, που ορισμένες φορές οδηγούν σε χειροδικίες. 

Ειδικότερα, παρότι οι επιστήμονες κάνουν λόγο για αύξηση κρουσμάτων στην Αττική και η πολιτεία επιβάλλει πρόσθετα μέτρα για την αποφυγή του συνωστισμού, οι συρμοί και τα οχήματα των συγκοινωνιών του ΟΑΣΑ είναι γεμάτα. Ο πρόεδρος των εργαζομένων στον ΟΑΣΑ Μιχάλης Σιορίκης έκανε λόγο για επεισόδια με επιβάτες που δεν φορούν μάσκες και την αδυναμία διατήρησης των αποστάσεων ασφαλείας στα λεωφορεία.

Ωστόσο, οι ελλείψεις σε λεωφορεία και προσωπικό δεν αφήνουν πολλά περιθώρια βελτίωσης της κατάστασης. Οι καθυστερήσεις στην άφιξη των λεωφορείων εντείνονται καθώς ο στόλος δεν επαρκεί για την εξυπηρέτηση του συνόλου του όγκου των επιβατών, ενώ ακόμα και το μετρό φθάνει με αυξημένες χρονοαποστάσεις, οδηγώντας τους επιβάτες να στριμώχνονται σε συρμούς. 

Ο διευθύνων σύμβουλος των ΣΤΑΣΥ Νίκος Χαιρέτας υποστηρίζει από την πλευρά του ότι οι εικόνες συνωστισμού που είδαν το φως της δημοσιότητας είναι μεμονωμένες. Ο ίδιος ανέφερε ότι «το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στις πλατφόρμες των σταθμών μετεπιβίβασης, όπως είναι το Σύνταγμα, η Ομόνοια και το Μοναστηράκι, όπου μαζεύεται πολύς κόσμος. Δεν μπορούμε να το αρνηθούμε, δεν είναι κάτι που εύκολα μπορούμε να βρούμε μια λύση. Το ομολογούμε. Δεν μπορούμε να πούμε εύκολα στον κόσμο “μην μπαίνεις”. Βγαίνει από το ένα τρένο, μπαίνει στο άλλο τρένο».

Χρήση Ι.Χ.

Στο μεταξύ, η πολιτεία επιχειρεί με έμμεσους τρόπους να προτρέψει τους Αθηναίους στη χρήση Ι.Χ., έχοντας παρατείνει την άρση του δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας. Ταυτόχρονα, δρομολογείται η συνεργασία με τα ΚΤΕΛ ώστε να αναλάβουν μέρος του συγκοινωνιακού έργου των λεωφορείων σε περιφερειακές κυρίως γραμμές, με στόχο ο στόλος των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) να εξυπηρετήσει κεντρικά δρομολόγια τα οποία έχουν μεγαλύτερη επιβατική κίνηση. Αντίστοιχα η προσπάθεια των ΣΤΑΣΥ για περιορισμό των χρονοαποστάσεων μεταξύ των συρμών του μετρό και του ηλεκτρικού φαίνεται ότι σκοντάφτει στις ελλείψεις της εταιρείας σε προσωπικό και τροχαίο υλικό. Ωστόσο, η διοίκηση των ΣΤΑΣΥ απέδωσε τα προβλήματα σε βανδαλισμούς που καταγράφονται τις νυχτερινές ώρες σε συρμούς του ηλεκτρικού.