ΔΙΠΛΩΜΑΤΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ

Διευκρινίσεις, μετά το αλαλούμ

dieykriniseis-meta-to-alaloym0

Αλαλούμ προκάλεσε η χθεσινή κοινή υπουργική απόφαση στην οποία αναφέρεται ότι οι κάτοχοι αδειών οδήγησης κατηγορίας Β νομιμοποιούνται να οδηγούν μοτοσικλέτα κατηγορίας Α1. Πρακτικά η ΚΥΑ εκδόθηκε με στόχο την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της οδηγίας 2020/612 της Ε.Ε. για τις άδειες οδήγησης. Ωστόσο, η είδηση προκάλεσε αντιδράσεις, καθώς κρίθηκε ότι οι κάτοχοι διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου θα μπορούν χωρίς καμία περαιτέρω κίνηση, εξέταση ή πιστοποίηση να οδηγούν μικρές μοτοσικλέτες που περιλαμβάνονται στην κατηγορία Α1. Από το υπουργείο Υποδομών διευκρινίστηκε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά μόνο την προσαρμογή του Πληροφοριακού Συστήματος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα συμπλήρωσης του εντύπου των αδειών οδήγησης. Συνεπώς, δεν δίνεται αυτόματα το δικαίωμα οδήγησης δικύκλου κατηγορίας Α1 από κάτοχο άδειας οδήγησης κατηγορίας Β. Ο νόμος που προβλέπει το δικαίωμα οδήγησης συγκεκριμένου τύπου οχήματος μπορεί άλλωστε να τροποποιηθεί μόνο με νέο νόμο και όχι με ΚΥΑ. 

Ετσι για το ενδεχόμενο οδήγησης μοτοσικλέτας κατηγορίας Α1, διευκρινίζεται από το υπουργείο Υποδομών, ότι αν εκδοθεί σχετικός νόμος, αυτός θα περιγράφει τους όρους και προϋποθέσεις για την ισοδυναμία των αδειών οδήγησης (μικρού κυβισμού μοτοσικλέτας και Ι.Χ.). Με τη συγκεκριμένη ΚΥΑ δεν αλλάζει το ισχύον πλαίσιο για τις άδειες οδήγησης.

Γενικότερα, στο πλαίσιο που παρέχει η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και με βάση τις καλές πρακτικές άλλων χωρών, το υπ. Υποδομών αναμένεται να εξετάσει το ζήτημα των ισοδυναμιών. Αλλωστε, προ ημερών προκλήθηκε νέα σύγχυση σχετικά με τη δυνατότητα κυκλοφορίας ηλεκτρικών μοτοποδηλάτων με αυτόνομη κίνηση. Από το υπουργείο Υποδομών διευκρινίζεται ότι η εν λόγω κατηγορία των ηλεκτρικών  μοτοποδηλάτων που έχουν δυνατότητα αυτόνομης κίνησης, χωρίς υποβοήθηση με πετάλι, είναι οχήματα που υπάγονται σε κανόνες κυκλοφορίας και απαιτείται άδεια οδήγησης μοτοποδηλάτου για την κυκλοφορία τους.     

Η διευκρίνιση κρίθηκε σκόπιμη για να αποφευχθεί τυχόν σύγχυση στην αγορά, καθώς υπήρξαν καταγγελίες για παραπλανητικές διαφημίσεις ηλεκτροκίνητων μοτοποδηλάτων, τα οποία παρουσιάζονται ως ηλεκτρικά ποδήλατα.

Συγκεκριμένα, τα ηλεκτρικά ποδήλατα έχουν υποβοηθούμενη ποδηλάτηση με ηλεκτροκινητήρα, η ισχύς του οποίου διακόπτεται όταν σταματήσει η ποδηλάτηση. Για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών ποδηλάτων δεν απαιτείται δίπλωμα οδήγησης. Αντίθετα, τα ηλεκτρικά μοτοποδήλατα με ενσωματωμένα πεντάλ, χειρόγκαζο και διακόπτη, μπορούν να κινούνται αυτόνομα μέσω του ηλεκτροκινητήρα, χωρίς δηλαδή ο αναβάτης να κάνει πετάλι.