Αρχαία Ελληνικά: μια νεκρή γλώσσα ή μήπως… η Γλώσσα του Μέλλοντος;

Αρχαία Ελληνικά: μια νεκρή γλώσσα ή μήπως… η Γλώσσα του Μέλλοντος;

3' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Συχνά εδώ στην «Καθημερινή» έχουν γραφτεί άδικες αναφορές στη Σχολή των Αρχαίων Ελληνικών που δημιούργησα πριν από 26 χρόνια. Ευχαριστώ που μου δίνετε το βήμα να απαντήσω για το τι πραγματικά κάνουμε εκεί τόσα χρόνια.

Η Ελληνική Αγωγή είναι ένας εκπαιδευτικός φορέας που δραστηριοποιείται στη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας τόσο σε παιδιά προσχολικής ηλικίας όσο και σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και σε ενήλικες, όταν έγινε ευρύτερα γνωστό πως η γνώση των αρχαίων ελληνικών, από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής του ατόμου, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στη μετέπειτα νοητική και γλωσσική ανάπτυξή του (Griffin, 2006, σελ. 561-574; Crivellato a, Ribatti, 2007,σελ. 327–336).

Το τελικό αποτέλεσμα δικαίωσε τις αρχικές προσδοκίες. Επειτα από είκοσι έξι χρόνια συνεχούς και αδιάπτωτης διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, ως εξωσχολικής δραστηριότητας, για ένα μόλις δίωρο την εβδομάδα, ένας πολύ μεγάλος αριθμός μαθητών παρακολούθησε με ενδιαφέρον και ενθουσιασμό τους εκπαιδευτικούς κύκλους, αποφοίτησε με επιτυχία από τη σχολή εμβαθύνοντας τις γνώσεις του στη γλώσσα και τον πολιτισμό του τόπου και διευρύνοντας περαιτέρω τους πνευματικούς του ορίζοντες, καθώς ο ελληνικός πολιτισμός είναι ένα από τα ουσιώδη θεμέλια του δυτικού πολιτισμού. Σύμφωνα με τη θεωρία του Βρετανού κλασικιστή καθηγητή Eric Havelock, βασισμένη στον Πλάτωνα, το αρχαίο ελληνικό αλφάβητο οδήγησε τους Ελληνες να συλλάβουν διάφορες αφηρημένες έννοιες, χάρη στον μοναδικό τρόπο με τον οποίο διεγείρει το μυαλό όσων το χρησιμοποιούν.

Ειδικότερα, όσον αφορά την Ελληνική Αγωγή η πείρα απέδειξε ότι η εξειδικευμένη μεθοδολογική γνώση, το άρτιο διδακτικό, εποπτικό και οπτικοακουστικό υλικό, σε συνδυασμό με την καταρτισμένη εφαρμογή των σύγχρονων διδακτικών μεθόδων μπορούν να έχουν θεαματική επίδραση στη γνώση και τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, με τη Σχολή να αναδεικνύεται πρωτοπόρος στον τομέα της και τα μαθήματά της να παρέχονται διά ζώσης αλλά και ηλεκτρονικά, μέσω του Διαδικτύου. Παρ’ όλο που το αντικείμενο της διδασκαλίας μας είναι η γνώση των Αρχαίων Ελληνικών, της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας, χρησιμοποιούμε τα πιο σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα για να καλλιεργήσουμε την αντίληψη πως η αρχαία ελληνική γνώση δεν μας περιορίζει στο παρελθόν, αλλά μας εφοδιάζει για το μέλλον. Ετσι, η Σχολή μας είναι άρτια εξοπλισμένη με ψηφιακούς – διαδραστικούς πίνακες, οι επισκέψεις δεν γίνονται μόνον σε μουσεία, αλλά και σε χώρους που «ταξιδεύουν» τα παιδιά στο μέλλον και οι διαλέξεις δεν αφορούν μόνον τη Φιλοσοφία, αλλά το πώς η Φιλοσοφία αυτή χρησιμοποιείται στο marketing και τη διαφήμιση των πολυεθνικών εταιρειών!

Στο εξωτερικό η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών γίνεται συστηματικά σε όλα τα ευρωπαϊκά γυμνάσια και σε κάποιες χώρες και στα δημοτικά, εδώ και πάρα πολλά χρόνια. [Στην Αγγλία το πρόγραμμα «Σχέδιο Ιρις – Ελληνικά στα Σχολεία» («Τhe Ιris Project-Greek in schools») γνώρισε αξιοσημείωτη επιτυχία. Εφαρμόστηκε την περίοδο 2010-2011 στα δημοτικά σχολεία της ανατολικής Οξφόρδης, σε μαθητές από 7 έως 10 ετών και συνεχίζεται ακόμα σε περισσότερα σχολεία, καθώς έχει υπάρξει εντυπωσιακή βελτίωση, ακόμη και όσον αφορά το καθημερινό λεξιλόγιο των παιδιών].

Ολο το εκπαιδευτικό υλικό ακολουθεί την παιδαγωγική μέθοδο, η οποία θεωρεί ως σημαντικό στοιχείο της εκπαίδευσης όχι μόνο τη γνώση, αλλά και τη διαδικασία μέσα από την οποία αποκτάται η γνώση. Με άλλα λόγια, μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουμε κι αυτός είναι ένας βασικός κατευθυντήριος άξονας της μεθόδου που ακολουθείται στην Ελληνική Αγωγή. Κατάλληλη διδασκαλία θεωρείται η μεθοδική διδασκαλία, η οποία στοχεύει στη δημιουργία ευνοϊκών μαθησιακών συνθηκών που θα επιτρέπουν στον μαθητή να αναπτύσσει τους δικούς του μηχανισμούς πρόσληψης και να χαίρεται το μάθημα ως πνευματική περιπέτεια. Στο κέντρο της διδασκαλίας βρίσκεται πάντοτε ο μαθητής, ο οποίος καθοδηγεί την πορεία της διδασκαλίας και άμεσος στόχος, η απόλυτη και συνειδητή συμμετοχή του σε όλη τη διαδικασία μάθησης. 

Η αίσθηση που καλλιεργείται σε όλους μας τους μαθητές είναι πως τα Αρχαία Ελληνικά δεν είναι μία γλώσσα μόνον του παρελθόντος, αλλά του παρόντος και του μέλλοντος.

Σε κάθε περίπτωση καλώ και τους πιο μεγάλους επικριτές μας να παρακολουθήσουν ένα μάθημά μας και να μην αναδεικνύουν μερικές υπερβολές που μπορεί να ακουστούν σε μία διάλεξη ή από ένα λάθος σε μία κατάληξη που είπε ένα παιδί. Η προσπάθεια γίνεται από επαγγελματίες φιλολόγους και με τις πιο υψηλές προδιαγραφές.
 
* Ο κ. Αδωνις Γεωργιάδης είναι υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή