ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Γρήγορες e-αγορές από παντοπωλεία χάρις σε ελληνικό ρομπότ

Τα ρομποτικά οχήματα θα εργάζονται αδιάκοπα 24 ώρες το 24ωρο και επτά ημέρες την εβδομάδα, εκμηδενίζοντας τον χρόνο συγκομιδής των προϊόντων.

Αν είστε από εκείνους που περίμεναν στωικά, στη διάρκεια της καραντίνας, έως και ενάμιση μήνα για να παραλάβουν τα ψώνια που είχαν παραγγείλει online από το σούπερ μάρκετ, μπορείτε να πάρετε μια βαθιά ανάσα, καθώς τα νέα που ακολουθούν είναι καλά. Ενα σύστημα από ρομποτικά οχήματα και βραχίονες, προϊόν της ελληνικών συμφερόντων εταιρείας Myrmex Inc., ετοιμάζεται να εισέλθει στον κλάδο του λιανεμπορίου αλλάζοντας για πάντα τα δεδομένα στις διαδικτυακές αγορές. Τα αεικίνητα μηχανήματα, καθώς θα εργάζονται αδιάκοπα 24 ώρες το 24ωρο και επτά ημέρες την εβδομάδα, θα εκμηδενίσουν τον χρόνο συγκομιδής του καλαθιού της νοικοκυράς, η οποία θα δίνει εντολές από το λάπτοπ της. Ωστόσο, η καινοτομία δεν περιορίζεται στην κατασκευή ρομπότ, αλλά στη σύσταση ενός ολοκληρωμένου σταθμού συγκέντρωσης και παραλαβής των αγορών. Οι μηχανικοί της Myrmex έχουν εκσυγχρονίσει όλα τα στάδια της αλυσίδας: τη φύλαξη της παραγγελίας σε σημείο εκτός του καταστήματος και πέραν του ωραρίου λειτουργίας, την προώθηση της παραγγελίας στην έξοδο άμα τη εμφανίσει του πελάτη – η έλευση του οποίου θα γνωστοποιείται μέσω GPS κ.ά. 

Η εν λόγω τεχνολογική πρόταση, που έχει αποσπάσει τρεις πατέντες, σαγήνευσε την Ocado Group, τη μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο με εξειδίκευση στα διαδικτυακά παντοπωλεία, που επιπλέον παρέχει τεχνολογίες στις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Ενδεικτικά, η μετοχική αξία της ξεπέρασε εκείνη της Tesco. Η Ocado Group, λοιπόν, μόλις ανακοίνωσε μεγάλου ύψους επένδυση στην ελληνική startup ρομποτικών λύσεων, αγοράζοντας έτσι τα παραπάνω ρομποτικά συστήματα, προκειμένου να τα εφαρμόσει σε επιχειρήσεις λιανεμπορίου σε όλο τον κόσμο.

«Ενας καταναλωτής για να συλλέξει στο καρότσι του τα προϊόντα από τα ράφια χρειάζεται 40 λεπτά και δεν μειώνεται ιδιαίτερα ο χρόνος όταν τη δουλειά αυτή αναλαμβάνει ένας υπάλληλος», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Γιώργος Κατινιώτης, διευθύνων σύμβουλος της Myrmex, «μια μέση παραγγελία στην Ελλάδα περιλαμβάνει περί τους 50 κωδικούς και κοστίζει περίπου 84 ευρώ». Στην προ COVID εποχή, οι online αγορές από σούπερ μάρκετ αντιπροσώπευαν στην Ελλάδα κάτω από το 1% του συνόλου, όταν ξέσπασε όμως η πανδημία, η ζήτηση εκτοξεύθηκε. Οι επιχειρήσεις δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν, καθώς ήταν φύσει αδύνατον να αυξήσουν οι εργαζόμενοι την ταχύτητά τους. Δεν ισχύει, όμως, το ίδιο για το ρομπότ της Μyrmex, που όπως υποδηλώνει και το όνομά της, έχει τις αποδόσεις ενός μυρμηγκιού, που δύναται να κουβαλήσει στις πλάτες του έως και δέκα φορές το βάρος του. Το ίδιο, λοιπόν, καλάθι θα γεμίζει σε λιγότερο από πέντε λεπτά. 

Η εταιρεία, που έχει την έδρα της στις ΗΠΑ, αλλά το γραφείο έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα, ανέπτυξε το πρώτο ρομπότ, «που απλώς περπατούσε» το 2010. «Την εποχή εκείνη, η βιομηχανία κάλυπτε όλες τις ανάγκες σε logistics και αποθήκες με εργατικό δυναμικό και δεν έδειχνε καμία διάθεση εκσυγχρονισμού ή επένδυσης στο εν λόγω κομμάτι», θυμάται ο κ. Κατινιώτης, «όμως οι εταιρείες ρομποτικής είχαν ήδη προδιαγράψει το μέλλον – η Κiva είχε πρώτη δημιουργήσει ένα ρομπότ για αποθήκη, το οποίο σύντομα μάλιστα είχε εξαγοράσει η Αmazon· τότε, ο κύβος ερρίφθη».  

«Είναι win-win»

Η 30μελής εταιρεία δεν κρύβει την ηθική της ικανοποίηση. «Δίνουμε μια πολυαναμενόμενη λύση, που είναι win-win», σχολιάζει ο Γιάννης Κανέλλος, ιδρυτής της εταιρείας. «Μέσω των ρομποτικών συστημάτων τα σούπερ μάρκετ θα διατηρήσουν τις ίδιες τιμές στο φυσικό και στο διαδικτυακό κατάστημα, ενώ έως τώρα αλυσίδες στο εξωτερικό χρεώνουν έως και 15% παραπάνω τις online αγορές». 

Κατεξοχήν ωφελημένοι δεν θα είναι μόνον οι ηλικιωμένοι, που εν μέσω πανδημίας αποφεύγουν τα σούπερ μάρκετ, αλλά και οικογένειες εργαζομένων με παιδιά, για τις οποίες τα 40λεπτά είναι υπερπολύτιμα. «Οι εργαζόμενοι στα σούπερ μάρκετ δεν θα πρέπει να μας αντιμετωπίσουν ως ανταγωνιστές αλλά ως συνεργάτες», προσθέτει ο κ. Κανέλλος, «κατά μέσον όρο κανένας εργαζόμενος δεν παραμένει στις αποθήκες πάνω από 4,5 μήνες, καθώς τους προδίδει η… μέση». 

Η επένδυση της Ocado Group θα δώσει ώθηση στην ελληνική εταιρεία, της οποίας το προσωπικό θα φτάσει τα 120 άτομα. «Μας στέλνουν μαζικά mails εταιρείες ενοικίασης εργαζομένων από την Πολωνία, τη Ρουμανία, την Ινδία», καταλήγει ο ίδιος, «όμως εμείς απευθύνουμε ανοικτή πρόσκληση σε Ελληνες software engineers, μηχανικούς με εξειδίκευση στη ρομποτική και μηχανολόγους».