ΜΕΤΡΟ

Πρώτο βήμα για τη γραμμή μετρό Γαλάτσι – Γουδί

proto-vima-gia-ti-grammi-metro-galatsi-goydi

Η κοινοπραξία ΑΒΑΞ Α.Ε.- Ghella-Alstom θα είναι, εκτός απροόπτου, η ανάδοχος της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι προσφορές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το έργο διέφεραν μόλις κατά 21,4 εκατ. ευρώ, σε ένα έργο με αρχικό προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ. Τώρα η προσοχή στρέφεται προς την έτερη διεκδικήτρια του έργου, την κοινοπραξία υπό την ΑΚΤΩΡ και το κατά πόσον αυτή θα αμφισβητήσει το αποτέλεσμα του διαγωνισμού.

Χθες, λοιπόν, η «Αττικό Μετρό» προχώρησε στην αποσφράγιση των προσφορών για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό (Αλσος Βεΐκου – Γουδί). Οπως ανακοίνωσε, η κοινοπραξία υπό την ΑΒΑΞ προσέφερε έκπτωση 12,19%, έναντι 10,57% της αντιπάλου της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ – Ansaldo – Hitachi. Επί προϋπολογισμού 1.319.481.500 ευρώ (χωρίς απρόοπτα, αναθεωρήσεις, απολογιστικές εργασίες και ΦΠΑ), η κοινοπραξία υπό την ΑΒΑΞ πρότεινε να αναλάβει το έργο με 1.158.600.000 ευρώ έναντι 1.180.000.000 της αντιπάλου της, δηλαδή με διαφορά μόλις 21,4 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός του έργου με απρόοπτα αναθεωρήσεις, απολογιστικές εργασίες είναι 1.510.000.000 ευρώ, ενώ αν συνυπολογιστεί ο ΦΠΑ φθάνει στο 1,8 δισ. ευρώ και πρόκειται για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που πρόκειται να κατασκευαστεί στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια.

Μετά την εξέλιξη αυτή, η κοινοπραξία υπό την ΑΒΑΞ (που είχε συγκεντρώσει και οριακά υψηλότερη βαθμολογία στην τεχνική της προσφορά, 88 έναντι 85,71 της αντιπάλου της), είναι η επικρατέστερη για να αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος. Ετσι το ενδιαφέρον  στρέφεται στη στάση που θα κρατήσει η έτερη διεκδικήτρια του έργου, καθώς έχει προθεσμία δέκα ημερών για την κατάθεση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Αν η ΑΚΤΩΡ δεν καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα (άρα δεν υφίσταται ενδεχόμενο να «παγώσει» και πάλι ο διαγωνισμός), τότε ανοίγει ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης. Πηγές της ΑΚΤΩΡ δήλωναν χθες ότι δεν έχει ακόμα αποφασιστεί αν η κοινοπραξία θα επιδιώξει την ανατροπή του αποτελέσματος.

Πάντως, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής εξέφρασε χθες την αισιοδοξία του για τη συνέχιση του έργου. «Μετά παλινωδίες και καθυστερήσεις ετών, επιτέλους μπαίνει στην τελική φάση το μεγαλύτερο έργο υποδομής που πρόκειται να κατασκευαστεί τα επόμενα χρόνια στην πατρίδα μας: η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας. Ενα έργο που θα αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης, θα διευκολύνει τις μετακινήσεις εκατομμυρίων συμπολιτών μας, με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, που θα φέρει ανάπτυξη και θα αναβαθμίσει τις περιοχές απ’ όπου θα περάσει».

«Από πλευράς ΑΒΑΞ είμαστε περήφανοι, καθώς αποδεικνύεται για άλλη μία φορά και η μεγάλη μας δυναμική με την αξιολόγηση της τεχνικής μας προσφοράς, αλλά και η ανταγωνιστικότητά μας όσον αφορά το οικονομικό σκέλος. Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλους όσοι έχουν συμμετάσχει μέχρι στιγμής στο εγχείρημα, για την αφοσίωση και τις προσπάθειές τους», δήλωσε ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ. 

Ακόμα κι αν δεν υπάρξει ανατροπή, η διαδρομή μέχρι την υπογραφή της σύμβασης θα διαρκέσει αρκετούς μήνες. Αφού η Επιτροπή Διαγωνισμού κηρύξει προσωρινό ανάδοχο την κοινοπραξία υπό την ΑΒΑΞ, θα ακολουθήσει η δεκαήμερη προθεσμία υποβολής προσφυγών για το αποτέλεσμα. Κατόπιν η «Αττικό Μετρό» θα ζητήσει από την κοινοπραξία τα δικαιολογητικά που είναι απαραίτητα για την κατακύρωση του έργου (ανάμεσα σε αυτά και την εγγυητική επιστολή) και τα δικαιολογητικά που θα σταλούν στην Επιτροπή Επανορθωτικών Μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης. Κατόπιν η κοινοπραξία θα ανακηρυχθεί οριστικός ανάδοχος, η σύμβαση θα σταλεί για έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν θα παρουσιαστεί στη Βουλή πριν τελικά υπογραφεί. 

Παράλληλα, μόλις οριστεί ο προσωρινός ανάδοχος στο κυρίως έργο, θα ξεκινήσει και η διαδικασία υπογραφής της σύμβασης με την ΕΡΕΤΒΟ για τις πρόδρομες εργασίες, η οποία βρισκόταν «στον πάγο» σε αναμονή των εξελίξεων. Στο υπουργείο Υποδομών αναφέρουν πως, αν δεν καταθέσει προσφυγή η ΑΚΤΩΡ, τότε θα ξεκινήσει αμέσως η διαδικασία. Το υπουργείο εκτιμά ότι οι πρόδρομες εργασίες μπορούν να ξεκινήσουν τον Μάρτιο, με το στήσιμο εργοταξίων στις θέσεις των 15 σταθμών και των 9 φρεάτων της γραμμής. Η διάρκεια των πρόδρομων εργασιών έχει υπολογιστεί σε 30 μήνες, ενώ του κυρίως έργου σε 8 έτη.