ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σε επιφυλακή οι ελληνικές υπηρεσίες ασφαλείας

Στο διάστημα που ακολούθησε τη δολοφονία του καθηγητή Σαμουέλ Πατί και την επίθεση στον καθεδρικό ναό στη Νίκαια, οι ελληνικές Αρχές αύξησαν το επίπεδο συναγερμού για τον κίνδυνο χτυπήματος επί ελληνικού εδάφους (φωτ. EPA).

Σε εγρήγορση βρίσκονται οι ελληνικές υπηρεσίες ασφαλείας μετά τις αιματηρές τρομοκρατικές επιθέσεις σε Παρίσι, Νίκαια και Βιέννη. Στο διάστημα που ακολούθησε τη δολοφονία του Γάλλου καθηγητή Σαμουέλ Πατί σε προάστιο του Παρισιού και την επίθεση στον καθεδρικό ναό της Νοτρ Νταμ στο κέντρο της Νίκαιας, με απολογισμό τρεις νεκρούς, οι ελληνικές Αρχές αύξησαν το επίπεδο συναγερμού για τον κίνδυνο επίθεσης επί ελληνικού εδάφους. Τα στελέχη των υπηρεσιών ασφαλείας και του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη επισημαίνουν ότι δεν διαθέτουν ενδείξεις ή πληροφορίες για το ενδεχόμενο οργανωμένης ενέργειας. Στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις τους, ωστόσο, δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο ενεργοποίησης ενός «μοναχικού λύκου», όπως ακριβώς συνέβη στη Γαλλία με αφορμή τα σκίτσα του Μωάμεθ.

Το θέμα των οπαδών της τζιχάντ με ρίζες από τη Βόρεια Μακεδονία, όπως ο 20χρονος Fejzulai Kujtim, που το βράδυ της Δευτέρας συμμετείχε στην αιματηρή τρομοκρατική επίθεση στη Βιέννη, είχε απασχολήσει προ διετίας κλειστή σύσκεψη υψηλόβαθμων αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. με ομολόγους τους από τη Βόρεια Μακεδονία. Η συνάντηση είχε πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη παρουσία τού τότε αρχηγού της ΕΛ.ΑΣ. και σημερινού γενικού γραμματέα Δημόσιας Τάξης Κωνσταντίνου Τσουβάλα. 

Αξιωματικοί από τη Βόρεια Μακεδονία είχαν παρουσιάσει στους Ελληνες ομολόγους τους στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, από τους 150 Σκοπιανούς εξτρεμιστές που είχαν ενταχθεί στο «Χαλιφάτο», οι 30 σκοτώθηκαν σε ένοπλες συγκρούσεις και 80 επέστρεψαν στη χώρα τους. Τα ίχνη των υπολοίπων έως σήμερα αγνοούνται. Σε εκείνη τη συνάντηση, ανώτατοι αξιωματικοί της γειτονικής χώρας είχαν ζητήσει τη συνδρομή της Αντιτρομοκρατικής σε θέματα εκπαίδευσης και τεχνογνωσίας. 

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που έχουν δημοσιοποιηθεί στον Τύπο, σε 1.100 ανέρχονται οι ξένοι μαχητές από τα Βαλκάνια που το διάστημα 2012-2016 ταξίδεψαν στη Συρία και στο Ιράκ για να πολεμήσουν στις τάξεις του Ισλαμικού Κράτους. Οι περισσότεροι ήταν Κοσοβάροι και Βόσνιοι, ωστόσο αρκετοί είχαν καταγωγή από τη Βόρεια Μακεδονία.  

Σύμφωνα με έκθεση του Κέντρου Μελετών Ασφαλείας του Κοσόβου (KCSS), το 20% των Βαλκάνιων μαχητών ήταν δεύτερης ή και τρίτης γενιάς μετανάστες σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης, όπως ακριβώς ο 20χρονος που αιματοκύλισε τη Βιέννη. Σε έρευνα που δημοσίευσε το Balkan Insight με θέμα τον θρησκευτικό φανατισμό στις αλβανόφωνες κοινότητες χωρών της Ε.Ε., αναφέρεται επί λέξει ότι «οι δεύτερης γενιάς άνδρες και γυναίκες με καταγωγή από τα Βαλκάνια που ζουν στη Δύση έχουν ριζοσπαστικοποιηθεί στον ίδιο ή και μεγαλύτερο βαθμό (σ.σ.: συγκριτικά με άτομα πίσω στις χώρες καταγωγής τους)».

Ως παράγοντας ριζοσπαστικοποίησης αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα κηρύγματα μίσους αλβανόφωνων ιμάμηδων, συχνά μέσω Διαδικτύου. Στην έρευνά του το Κέντρο Μελετών Ασφαλείας του Κοσόβου (KCSS) διαπίστωσε ότι τόσο το Facebook όσο και το YouTube χρησιμοποιήθηκαν για τη στρατολόγηση βίαιων εξτρεμιστών. Πρώην τζιχαντιστής περιέγραψε στους ερευνητές του ΚCSS ότι υποχρεώθηκε από τους επικεφαλής ενός στρατοπέδου του Ι.Κ. στη Συρία να φωτογραφηθεί με στολή και το όπλο στο χέρι προκειμένου η φωτογραφία του να αναρτηθεί στο Facebook και να ωθήσει τους νέους στο Κόσοβο να συμμετάσχουν στη μάχη στη Συρία και στο Ιράκ. «Με υποχρέωσαν να φωτογραφηθώ, διαφορετικά δεν θα με άφηναν να επιστρέψω στο Κόσοβο», είπε.

Το προφίλ που διατηρούσε στο Facebook ο Σκοπιανός ιμάμης Rexhep Memishi (συνελήφθη τον Αύγουστο του 2015) είχε 17.980 ακολούθους και είχε αποσπάσει 17.298 likes. Καλούσε σε «ιερό πόλεμο» κατά των σταυροφόρων και σε μάχη ενάντια στη «δυτικοποίηση» των αλβανόφωνων κοινωνιών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 60 σελίδες, 4 κλειστές ομάδες και 120 προφίλ στο Facebook, καθώς επίσης σε 6 κανάλια στο YouTube. Στους λογαριασμούς εμφανίζονταν άλλοτε αραβικές και άλλοτε αλβανικές λέξεις και φράσεις-κλειδιά, όπως «Tawhid» (μονοθεϊσμός), «Munafiqun» (υποκριτές), «Kafir» (άπιστος), «Shehidat e Ballkanit» (Βαλκάνιοι μάρτυρες) κ.ά.