ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ασπίδα στις επιχειρήσεις της Αθήνας

Στοχευμένα μέτρα ύψους 40 εκατ. ευρώ δρομολογεί ο δήμος προκειμένου να αντιμετωπίσθουν οι συνέπειες της πανδημίας

Στόχος των μέτρων είναι οι επιχειρήσεις της Αθήνας, όχι μόνο να αποφύγουν ενδεχόμενο λουκέτο, αλλά αντίθετα να πραγματοποιήσουν ένα νέο ξεκίνημα. Φωτ. ΙΝΤΙΜΕ

Οχι μόνο να μη βάλουν οριστικά λουκέτο πολλές επιχειρήσεις της Αθήνας, αλλά αντίθετα να πραγματοποιήσουν ένα νέο ξεκίνημα, είναι ο στόχος του νέου προγράμματος του Δήμου Αθηναίων που θα «διοχετεύσει» στην πόλη τουλάχιστον 40 εκατομμύρια ευρώ μέσω στοχευμένων δράσεων τους επόμενους μήνες. Στο συγκεκριμένο πλάνο προβλέπεται ότι θέατρα, κινηματογράφοι και άλλοι χώροι πολιτισμού θα λάβουν οικονομική στήριξη συνολικού προϋπολογισμού 7,7 εκατομμυρίων ευρώ, για όσο καιρό δεν μπορούν να υποδεχθούν κοινό λόγω πανδημίας. Το μέτρο αφορά την ενίσχυση του κεφαλαίου κίνησης για τους συγκεκριμένους χώρους ώστε οι παραγωγές τους να παραμείνουν ζωντανές και προβλέπεται να δημοσιοποιηθεί η σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος έως το τέλος του μήνα. 

Μέσα στο επόμενο τετράμηνο σταδιακά θα ανακοινωθούν με λεπτομέρειες τα 22 διαφορετικά μέτρα-δράσεις, που θα χρηματοδοτηθούν από τον Δήμο Αθηναίων με την έκδοση διαδικτυακών οδηγών με τους όρους και τις προϋποθέσεις για την ένταξη των ενδιαφερομένων. «Είναι δέσμευση ότι μέσα σε τέσσερις μήνες θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ώστε το ποσό των 40 εκατομμυρίων να μπορέσει να απορροφηθεί γρήγορα από την αγορά. Χωρίς καθυστερήσεις και χωρίς βασανιστική γραφειοκρατία», τονίζει στην «Κ» ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης.  

Το σχέδιο δράσης επικεντρώνεται σε τέσσερις τομείς οι οποίοι, ωστόσο, αλληλοσυμπληρώνονται: Επιχειρηματικότητα, Απασχόληση και Κοινωνική Συνοχή, Πολιτισμός και Τουρισμός, Ψηφιακό Μέλλον και Καινοτομία. Οι τέσσερις αυτοί τομείς εκτιμάται ότι αγγίζουν το σύνολο της οικονομίας και της απασχόλησης στο κέντρο της Αθήνας αλλά ειδικά στο ιστορικό κέντρο της πόλης. «Ο κύριος στόχος με αυτές τις δράσεις δεν είναι μόνο να διατηρηθούν οι υπάρχουσες θέσεις εργασίες αλλά και να αυξηθούν σταδιακά στο μέτρο του δυνατού», δηλώνει ο κ. Μπακογιάννης.

Οι δράσεις του προγράμματος έχει προβλεφθεί να συνδέονται με τις προϋποθέσεις και τις απαιτήσεις ευρωπαϊκών προγραμμάτων έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η χρηματοδότησή τους κατά κύριο λόγο από ευρωπαϊκά κονδύλια παράλληλα με την άμεση έγκριση και άρα εκταμίευση των πόρων. Μάλιστα ο Δήμος Αθηναίων τονίζει ότι τα 40 εκατομμύρια που ανακοινώθηκαν θα μπορούσαν να αυξηθούν εφόσον υπάρξει ανάγκη και ενδιαφέρον από επιχειρήσεις και πολίτες. 

Οι δράσεις αποφασίστηκαν σε στενή συνεργασία με αυτούς στους οποίους απευθύνονται και αφορούν: Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, τον Σύνδεσμο Ελληνικών και Τουριστικών Επιχειρήσεων, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο και τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών. «Εδώ και πολλούς μήνες βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με τους παραγωγικούς φορείς της πόλης έτσι ώστε να καταλάβουμε τις ανάγκες και να προσαρμόσουμε ανάλογα τις δράσεις ώστε να τις υποστηρίζουν», τονίζει στην «Κ» ο Βαγγέλης Βλάχος, διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ) που έχει αναλάβει τον συντονισμό και την επίβλεψη του προγράμματος. 

Ενα από τα πρώτα μέτρα που αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή είναι η «Χρηματοδότηση των επιχειρήσεων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας για τη βελτίωση της εικόνας τους», προϋπολογισμού ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που έχει στόχο την ενεργειακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων στο πλαίσιο των προδιαγραφών που ορίζει η Ε.Ε., ωστόσο, παράλληλα, δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να πραγματοποιήσουν σημαντικές εργασίες «αναζωογόνησης» της εικόνας τους. Μπορούν για παράδειγμα να βελτιώσουν την πρόσοψη αλλάζοντας τη βιτρίνα ή να ανακαινίσουν το κατάστημά τους επιλέγοντας φιλικά για το περιβάλλον υλικά και χρώματα, εξηγεί ο κ. Βλάχος.

Δημιουργία e-shop

Παράλληλα μέσα από το μέτρο «Ψηφιακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων για την ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους» με προϋπολογισμό ενός εκατομμυρίου ευρώ οι επιχειρήσεις της πόλης θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν e-shop προκειμένου να μπορέσουν να απευθυνθούν σε ευρύτερο καταναλωτικό κοινό από όσους μπορούν να περάσουν την πόρτα του φυσικού τους καταστήματος.  

Στην κατεύθυνση της προβολής της αγοράς της πόλης κινείται το μέτρο της δημιουργίας χάρτη-οδηγού «Athens Shopping» σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών. Η Αθήνα έως τώρα είναι γνωστή ως προορισμός σε σχέση με τον πολιτισμό και τη γαστρονομία αλλά λίγοι τουρίστες γνωρίζουν ότι υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα αγορά για να πραγματοποιήσουν τα ψώνια τους. «Μέσα από αυτή την πλατφόρμα θέλουμε να πουλήσουμε την αγορά της πόλης ως προϊόν συνολικά», εξηγεί ο κ. Βλάχος. 

«Αν υποθέσουμε ότι έχουμε 5 εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο στην Αθήνα, αν ο καθένας από αυτούς ξοδέψει 100 ευρώ για να ψωνίσει κάτι, αυτόματα σημαίνει ότι τα καταστήματα της πόλης θα έχουν 500 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον έσοδα». Το συγκεκριμένο παράδειγμα χρησιμοποίησε ο εκπρόσωπος του εμπορικού συλλόγου Σταύρος Καφούνης προκειμένου να καταδείξει την αξία αυτής της εφαρμογής για τον εμπορικό κόσμο της πόλης.  

Στην ίδια γραμμή το «Σύμφωνο Ποιότητας της Πόλης» έχει στόχο τη δημιουργία ενός σήματος ποιότητας το οποίο θα ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες προδιαγραφές. Οι όροι και οι προϋποθέσεις για την απόκτηση του σήματος βρίσκονται ακόμα υπό διαμόρφωση, όμως είναι πιθανό να περιλαμβάνονται προδιαγραφές όπως η γνώση αγγλικών, η ανακύκλωση, η ύπαρξη e-shop. Σύμφωνα με τους αρμόδιους του Δήμου Αθηναίων, που συνεργάζονται με τους παραγωγικούς φορείς, «πρόκειται για μια πρακτική ευρέως διαδεδομένη στο εξωτερικό μέσω της οποίας αυξάνεται η καταναλωτική εμπιστοσύνη του επισκέπτη».

Αναζήτηση προσωπικού

Ενα ίσως από τα πλέον πρωτοποριακά μέτρα του προγράμματος είναι το «Skills on Demand», που προβλέπει την καταγραφή των αναγκών των επιχειρήσεων όσον αφορά τις δεξιότητες των υπαλλήλων που αναζητούν. Χρειάζονται κάποιον που να γνωρίζει κινεζικά; Χρειάζονται κάποιον που να γνωρίζει λεπτομέρειες για την αργυροχρυσοχοΐα; «Θα προηγηθεί μελέτη για το τι λείπει και στη συνέχεια θα διοργανώσουμε προγράμματα επιμόρφωσης σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες και ανέργους ώστε να αποκτήσουν ακριβώς τις δεξιότητες που θα τους δώσουν πρόσβαση στην αγορά εργασίας», αναφέρει ο κ. Βλάχος. 

Προβλέπεται επίσης σχέδιο προβολής της πρωτεύουσας με στοχευμένες δράσεις έτσι ώστε να εξασφαλιστεί ότι μετά την πανδημία οι επισκέπτες θα ξαναβάλουν στα ταξιδιωτικά τους πλάνα την Αθήνα. «Αυτό που κάνουμε πρακτικά μαζί με τον εμπορικό κόσμο της πόλης είναι να βοηθήσουμε όλους αυτούς τους ανθρώπους να σταθούν όρθιοι σε αυτή τη δύσκολη περίοδο. Και την επόμενη μέρα να βρεθούν μέσα σε ένα νέο περιβάλλον με εκσυγχρονισμένες επιχειρήσεις», καταλήγει ο δήμαρχος Αθηναίων.