ΕΡΓΑΣΙΑ

«Είναι ευκαιρία να αλλάξουμε τους όρους του παιχνιδιού»

«Είναι ευκαιρία να αλλάξουμε τους όρους του παιχνιδιού»

Η δυναμική που οι γυναίκες σε θέσεις-κλειδιά προσδίδουν σε μια επιχείρηση, οι ευκαιρίες και οι κίνδυνοι της τηλεργασίας, αλλά και η έμφυλη ανισότητα στα εργασιακά, συζητήθηκαν τη δεύτερη ημέρα του συνεδρίου SingularityU Summit Greece σε πάνελ αποτελούμενο από γυναίκες στον χώρο των πολυεθνικών και της συμβουλευτικής, με συντονίστριες τις κ. Νίκη Συροπούλου, επικεφαλής του SingularityU Greece, και Μαριάννα Σκυλακάκη, οικονομολόγο και αρχισυντάκτρια στην «αθη-ΝΕΑ». «Η επαγγελματική εξέλιξη μιας γυναίκας θυμίζει μαραθώνιο και όχι αγώνα δρόμου, όπως ισχύει για τους άνδρες», ανέφερε η κ. Μαρία Σκάγκου, αντιπρόεδρος της Vodafone, με βάση ορισμένα από τα πρόσφατα συμπεράσματα σχετικής μελέτης της εταιρείας. «Παραμένει η απόσταση στις αμοιβές των δύο φύλων και μικρή εκπροσώπηση των γυναικών στις υψηλόβαθμες θέσεις, ενώ επιβιώνουν πολλές προκαταλήψεις εις βάρος των γυναικών, που συχνά εκδηλώνονται στις συνεντεύξεις». Οπως επεσήμανε η ίδια, μελέτη των Financial Times καταδεικνύει ότι η πανδημία επιβάρυνε έτι περαιτέρω τις ανισότητες: δημιουργήθηκαν 810.000 νέες θέσεις εργασίες στην ψηφιακή οικονομία, οι οποίες προορίζονται κυρίως για άνδρες, δεδομένου του ελλείμματος των γυναικών στις ψηφιακές δεξιότητες. 

«Πριν από τέσσερα-πέντε χρόνια, συζητούσαμε για τη δυναμική που προσδίδουν σε μια επιχείρηση οι γυναίκες σε θέσεις-κλειδιά, τώρα έχουμε και έρευνες που το αποδεικνύουν», παρατήρησε η κ. Εφη Πυλαρινού, σύμβουλος σε θέματα Fin Tech: «Επιχειρήσεις με γυναίκες στο τιμόνι τους έχουν καλύτερη εξέλιξη, για παράδειγμα πιο γρήγορη είσοδο στο χρηματιστήριο ή μεταπώληση – από 7,5 χρόνια που είναι ο μέσος όρος σε μόλις 6 χρόνια». Ομως αυτή την πραγματικότητα δεν την έχει αναγνωρίσει το κεφάλαιο, που εξακολουθεί να μην «επενδύει» σε γυναίκες. «Στις ΗΠΑ ούτε 3% των επενδύσεων δεν πάει σε γυναίκες, στη Μ. Βρετανία το ποσοστό αγγίζει το 1% όταν η εταιρεία εκπροσωπείται από γυναίκα και όταν η εκπροσώπηση είναι μεικτή φτάνει το 10%». Στις γυναίκες που διστάζουν να ανοίξουν τον δρόμο σε άλλες γυναίκες αναφέρθηκε η κ. Ζωή Γιώτη, από τη Siemens Energy, στη διαχείριση επιχειρησιακών αλλαγών: «Η Μαντλίν Ολμπράιτ είχε χαρακτηριστικά πει ότι υπάρχει ένα συγκεκριμένο σημείο στην κόλαση γι’ αυτές». Ζούμε, όμως, σύμφωνα με την κ. Γιώτη, μια σημαντική εποχή σε επίπεδο συμβόλων, που ενδείκνυται για αλλαγές. 

«Σύμφωνα με το World Economic Forum, για να γεφυρωθεί το έμφυλο χάσμα, θα χρειαστούν εκατό χρόνια», υπογράμμισε η κ. Ευτυχία Κασσελάκη, σύμβουλος στην Ernst and Young. Οι νομοθετικές ρυθμίσεις συνεισφέρουν στην αλλαγή. «Είναι ενδεικτικό ότι στη Γαλλία η σχετική νομοθεσία για την ποσόστωση, που ψηφίστηκε δέκα χρόνια πριν, έχει οδηγήσει σε εκπροσώπηση των γυναικών κατά 43,3%, ενώ στην Ελλάδα είναι μόλις 11%». Η τηλεργασία, που προέκυψε ως ανάγκη λόγω της πανδημίας, κρύβει κινδύνους αλλά και ευκαιρίες για τη θέση της γυναίκας. «Είναι ευκαιρία να αλλάξουμε τους όρους του παιχνιδιού, να αλλάξουμε τον προορισμό, μέσω της τεχνολογίας είναι εφικτές οι κοινωνικές αλλαγές», υποστηρίζει η κ. Πυλαρινού, «είναι στη φύση της γυναίκας η δημιουργία digital communities».

«Στροφή στον άνθρωπο»

Κατά την κ. Κασσελάκη, «η φωτεινή πλευρά της πανδημίας είναι μια αποδεδειγμένη στροφή στον άνθρωπο». Μελλοντικά, η μεγαλύτερη δεξιότητα θα είναι αυτή της γρήγορης προσαρμογής σε νέα δεδομένα «το learn και unlearn». «Οι επιχειρήσεις πιέζουν τους εργαζομένους να επιστρέψουν στα γραφεία, όμως η φυσική παρουσία είναι παρωχημένος και λανθασμένος δείκτης παραγωγικότητας», προσθέτει η ίδια. Η πανδημία αναδεικνύει ότι ο ιδανικός εργαζόμενος συνδυάζει λογική και… ευαισθησία, «είναι η κατάλληλη στιγμή για ψηφιακό μετασχηματισμό με επίκεντρο τον άνθρωπο».