ΣΧΟΛΕΙΟ

Ανάρτηση 2.000 θεμάτων στην Τράπεζα για την Α΄ Λυκείου

anartisi-2-000-thematon-stin-trapeza-gia-tin-a-lykeioy-561198391

Το εναρκτήριο λάκτισμα της Τράπεζας Θεμάτων στο λύκειο θα δοθεί αύριο, καθώς εκτός απροόπτου θα αναρτηθούν αρχικά 2.000 θέματα για τα οκτώ μαθήματα της Α΄ Λυκείου. Στελέχη του υπουργείου Παιδείας, μιλώντας στην «Κ», ανέφεραν ότι είναι δεδομένο πως ο συνολικός αριθμός των θεμάτων θα ξεπεράσει τις 10.000 στην πρώτη φάση οργάνωσης της Τράπεζας.

Ειδικότερα, η οργάνωση της Τράπεζας Θεμάτων θα γίνει με κονδύλια του ΕΣΠΑ και, όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) Γιάννης Αντωνίου, προχωράει η προκήρυξη για την πρόσληψη των ατόμων που θα μετέχουν στην οργάνωση της Τράπεζας. Συγκεκριμένα θα προσληφθούν θεματοδότες – καθηγητές λυκείου που θα δημιουργήσουν θέματα, την έγκριση των οποίων θα αναλάβουν οι συντονιστές.

Τα 2.000 πρώτα θέματα έχουν επιλεγεί από την προηγούμενη Τράπεζα Θεμάτων, που οργανώθηκε το 2013-2014, και γι’ αυτό εργάστηκαν στελέχη του ΙΕΠ.

Από την Τράπεζα θα επιλεγούν φέτος τα δύο θέματα κατά τις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ Λυκείου. Τα θέματα της Τράπεζας θα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας. Σε κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα της Α΄ Λυκείου θα μπαίνουν τέσσερα θέματα, δύο από τον διδάσκοντα το μάθημα και δύο από την Τράπεζα.

Πολιτική στόχευση του υπουργείου Παιδείας είναι η Τράπεζα Θεμάτων να αξιοποιηθεί ώστε να υπάρχει έλεγχος της πορείας της διδακτέας ύλης σε όλα τα σχολεία και να μην εμφανίζονται στο τέλος σχολεία που έχουν μείνει πίσω στη διδασκαλία της ύλης ανά μάθημα.

Από την πλευρά της, πάντως, η ΟΛΜΕ ζητάει την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων. Μάλιστα αυτό είναι μεταξύ των αιτημάτων της σημερινής παράστασης διαμαρτυρίας που έχει προγραμματίσει το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ έξω από τη Βουλή. «Καμία “τηλεαξιολόγηση” μαθητών, μείωση διδακτέας και εξεταστέας ύλης, επανάληψη της διδαχθείσας ύλης με το άνοιγμα των σχολείων, κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων», λέει η ομοσπονδία, ζητώντας επίσης τη μη ψήφιση του νομοσχεδίου για την επαγγελματική εκπαίδευση – η ψηφοφορία επ’ αυτού στη Βουλή είναι προγραμματισμένη για σήμερα.

Μήνυμα αγάπης

Παράλληλα, χθες, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε την υλοποίηση της δράσης «Τα σχολεία στέλνουν μήνυμα αγάπης», «στο πλαίσιο της έμπρακτης ένδειξης αλληλεγγύης σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, που δοκιμάζεται εξαιτίας της πανδημίας, και σε νοσηλευομένους με κορωνοϊό, που θα περάσουν τις γιορτινές ημέρες μακριά από τους οικείους τους», όπως ανέφερε. Η δράση αφορά την παρότρυνση των μαθητών νηπιαγωγείων και δημοτικών της χώρας να φιλοτεχνήσουν εορταστικές ευχετήριες κάρτες/ζωγραφιές, με φυσικό ή ψηφιακό τρόπο, οι οποίες θα αποσταλούν με δύο μεθόδους: είτε με φυσική αποστολή, μέσω ΕΛΤΑ, στα νοσοκομεία όλης της χώρας είτε με ανάρτηση σε ειδική εφαρμογή που έχει διαμορφωθεί στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, ώστε να αναρτηθούν σε ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας. Επιπλέον, σύμφωνα με το υπουργείο, «η δράση αποσκοπεί στην περαιτέρω καλλιέργεια και ανάπτυξη της ενσυναίσθησης των μαθητών, της έννοιας της προσφοράς καθώς και των ψηφιακών δεξιοτήτων τους».

Ολόκληρη η ανακοίνωση για την Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας 

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής δημοσιοποιεί το corpus των θεμάτων τα οποία έχουν έως τώρα ενταχθεί στην Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στην Α΄ τάξη Γενικού Λυκείου. Πρόκειται, στην πλειονότητα των μαθημάτων, για θέματα τα οποία είχαν συμπεριληφθεί στην παλαιά Τ.Θ.Δ.Δ., αξιολογημένα και επικαιροποιημένα βάσει των αλλαγών που έχουν επέλθει κατά περίπτωση στη διδακτική προσέγγιση, την ύλη και τον τρόπο αξιολόγησης κάθε μαθήματος. Στην περίπτωση μαθημάτων που τα παλαιά θέματα κρίθηκαν μη αξιοποιήσιμα στο σύνολό τους, περιλαμβάνονται νέα θέματα, ενδεικτικά της φιλοσοφίας και του νέου τρόπου αξιολόγησης των εν λόγω μαθημάτων. Έχοντας ως βασικό χαρακτηριστικό τη δυνατότητα διαρκούς διεύρυνσης και επικαιροποίησής της, η Τ.Θ.Δ.Δ. θα εμπλουτιστεί στο επόμενο χρονικό διάστημα με θέματα που θα εκπονήσουν επιστημονικές ομάδες επιλεγμένες για τον σκοπό αυτό κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης από το ΙΕΠ. Περαιτέρω, δικαίωμα υποβολής θεμάτων (προς αξιολόγηση) θα έχουν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί, καθώς και επιστημονικοί φορείς, με προσωποποιημένους κωδικούς.

Ως αποθετήριο εξεταστικών αντικειμένων η Τ.Θ.Δ.Δ. αφορά τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις κάθε τύπου Λυκείου. Από αυτήν κληρώνονται είτε αυτοτελή θέματα είτε ενότητες θεμάτων που σε ποσοστό αντιστοιχούν στο πενήντα τοις εκατό (50%) της γραπτής δοκιμασίας για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ και Β΄ τάξης κάθε τύπου Λυκείου και στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ΄ τάξης κάθε τύπου Λυκείου. Κατά το σχολικό έτος 2020-2021, η Τ.Θ.Δ.Δ. θα λειτουργήσει για τις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ Λυκείου, έτσι ώστε έως το 2023 να ολοκληρωθεί ο πρώτος κύκλος λειτουργίας της με την αξιοποίησή της διαδοχικά για τις προαγωγικές εξετάσεις της Β΄ Λυκείου (σχολικό έτος 2021-2022) και τις απολυτήριες εξετάσεις της Γ΄ Λυκείου (σχολικό έτος 2022-2023). Σε αυτό το πλαίσιο, ως μια δυναμική και εξελισσόμενη διαδικασία, η δημιουργία και η λειτουργία της Τ.Θ.Δ.Δ. αποτελούν σημαντικό εργαλείο οργάνωσης και διαχείρισης μιας διαδικασίας αξιόπιστης αξιολόγησης των μαθητών και μαθητριών ως αναπόσπαστης συνιστώσας του εκπαιδευτικού έργου.

Σε γενικότερο επίπεδο, ωστόσο, η Τ.Θ.Δ.Δ. αποτελεί μια δεξαμενή γνώσης, εμπειρίας, διδακτικών πρακτικών, καθώς και ανατροφοδότησης εκπαιδευτικών και μαθητών. Η ελεύθερη προσβασιμότητα σε αυτήν ενισχύει τον ανατροφοδοτικό χαρακτήρα της, καθώς δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της για τον σχεδιασμό πρακτικών διαμορφωτικής αξιολόγησης. Επιπλέον, ο διαρκής εμπλουτισμός της με προτυποποιημένα θέματα συγκεκριμένων προδιαγραφών προσδίδει στην Τ.Θ.Δ.Δ. επιμορφωτικό χαρακτήρα, υποστηρίζοντας τους/τις εκπαιδευτικούς και συμβάλλοντας στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου. Σε αυτό το πλαίσιο, για τα θέματα που ορίζονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) από τον/την διδάσκοντα/ουσα ή τους διδάσκοντες/ουσες το αντίστοιχο μάθημα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, θα περιλαμβάνονται στην Τ.Θ.Δ.Δ. ενδεικτικά θέματα. Μεγάλης σημασίας είναι και η δυνατότητα πρόσβασης των ίδιων των μαθητών και μαθητριών σε αυτήν, έτσι ώστε όλες και όλοι να έχουν τη δυνατότητα να εξασκηθούν στον συγκεκριμένο τύπο θεμάτων στα οποία θα κληθούν να αξιολογηθούν, στοιχείο που ενισχύει την επιδίωξη για ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση.

Η δημοσιοποίηση των θεμάτων της Τ.Θ.Δ.Δ. για την Α΄ Λυκείου γίνεται για όλη την εκπαιδευτική αλλά και την ευρύτερη κοινότητα μέσω της ιστοσελίδας
http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida