ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ

Δραματική μείωση των πωλήσεων εισιτηρίων

Δραματική μείωση των πωλήσεων εισιτηρίων

Σε ελεύθερη πτώση βρίσκονται τα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, καθώς οι πωλήσεις εισιτηρίων έχουν περιοριστεί δραματικά και η επιβατική κίνηση συρρικνώνεται μέρα με την ημέρα. Θα περίμενε κανείς το ταξίδι με τις αστικές συγκοινωνίες αυτή την περίοδο να είναι άνετο, ωστόσο η πραγματικότητα εξακολουθεί να οδηγεί επιβάτες σε οχήματα που ασφυκτιούν από κόσμο. Τα φαινόμενα συνωστισμού, βέβαια, δεν είναι γενικευμένα, αλλά αφορούν κυρίως κεντρικές γραμμές με παραδοσιακά αυξημένη ζήτηση. 

Η σύγκριση των μεγεθών επιβατικής κίνησης και πωλήσεων με τα δεδομένα του περασμένου Σεπτεμβρίου είναι απογοητευτική. Τα διαθέσιμα στοιχεία αφορούν τις καθημερινές επικυρώσεις εισιτηρίων από τις 22 Σεπτεμβρίου 2020 έως και τις 14 Ιανουαρίου 2021. Ειδικότερα, από τα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου μέχρι και τις 7 Νοεμβρίου, οπότε και ξεκίνησε το τελευταίο lockdown, οι επικυρώσεις εισιτηρίων σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας κυμαίνονται μεταξύ 518.000 και 579.000 σε ημερήσια βάση. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι την τελευταία ημέρα πριν από την έναρξη του νέου lockdown (6 Νοεμβρίου) παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση των μετακινήσεων με συνολικά 632.367 επικυρώσεις. Στον αντίποδα, κατά τις πρώτες πέντε εβδομάδες της επιβολής των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων εισιτήριο «χτύπαγαν» 267.000 έως 296.000 επιβάτες την ημέρα κατά μέσον όρο. 
Σε αύξηση των επικυρώσεων οδήγησε η έναρξη του click away, το οποίο οδήγησε συνολικά σε 325.000 επιβιβάσεις. 

Κρίσιμη θεωρείται και η τρέχουσα εβδομάδα μετά το άνοιγμα των καταστημάτων, καθώς αναμένεται ενίσχυση των μετακινήσεων όχι μόνο από υποψήφιους αγοραστές, αλλά και εργαζομένους του λιανεμπορίου. Σημειώνεται πως ο αριθμός επικυρώσεων εισιτηρίων δεν αντιστοιχεί απαραιτήτως στον πραγματικό αριθμό των μετακινήσεων, αφού δεν περιλαμβάνει εκείνους που επιβιβάζονται χωρίς εισιτήριο.

«Μαύρη τρύπα»

Αποτέλεσμα της δραματικής πτώσης των πωλήσεων είναι τα ήδη επιβαρυμένα οικονομικά του ΟΑΣΑ να συρρικνώνονται συνεχώς. Μόνο η περίοδος των περιοριστικών μέτρων της περασμένης άνοιξης δημιούργησε «μαύρη τρύπα» στα ταμεία του ΟΑΣΑ που ξεπέρασε τα 10 εκατ. ευρώ. Η κυβέρνηση έσπευσε να καλύψει αυτή την απώλεια εσόδων με έκτακτη κρατική επιδότηση πάνω από 23 εκατ. ευρώ σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ. Ωστόσο, ο ΟΑΣΑ καλείται να δώσει μονιμότερη λύση για την αύξηση των εσόδων του. Ο ΟΑΣΑ προχώρησε στην ανάθεση σε εξωτερικό σύμβουλο της εκπόνησης μελέτης για τους πιθανούς τρόπους ενίσχυσης των εσόδων, έναντι 23.560 ευρώ.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα στοιχεία του προϋπολογισμού για το 2020 επιβεβαίωναν την κακή οικονομική κατάσταση των συγκοινωνιακών φορέων, χωρίς ακόμη να έχει υπολογιστεί η επίπτωση της πανδημίας. Είναι ενδεικτικό ότι το 2019 η τακτική επιδότηση των συγκοινωνιών ανήλθε στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ προστέθηκε και έκτακτη επιχορήγηση 70 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της λειτουργίας των ΟΣΥ.