Πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το βόρειο τμήμα του άξονα Ε65

Πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το βόρειο τμήμα του άξονα Ε65

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το πράσινο φως πήρε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το υπουργείο Υποδομών για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65. Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού έκρινε ότι δεν θεωρείται κρατική ενίσχυση η ανάθεση της κατασκευής του τμήματος (που είχε «αποκοπεί» από το υπόλοιπο το 2013) και κατόπιν της λειτουργίας του στην ΤΕΡΝΑ, η οποία διαχειρίζεται το κεντρικό και κατασκευάζει το νότιο κομμάτι του ίδιου άξονα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε χθες την απόφασή της να εγκρίνει το σχέδιο που κατέθεσαν οι ελληνικές Αρχές το 2019. Το σχέδιο αφορά την κατασκευή του τμήματος Τρικάλων – Καλαμπάκας – Εγνατίας (Κηπουριό, 15 χλμ. δυτικά των Γρεβενών), μήκους 70,5 χλμ., με προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ. Με δεδομένο ότι το τμήμα «αποκόπηκε» κατά την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης το 2013, η έγκριση της Ε.Ε. για την εκτέλεσή του με άλλους όρους αλλά τον ίδιο εργολάβο ήταν απαραίτητη.

Οπως συνέβη και με το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα), που επίσης είχε αποκοπεί το 2013, το βόρειο τμήμα θα κατασκευαστεί από την ΤΕΡΝΑ (η οποία κατέχει την παραχωρησιούχο Κεντρική Οδό) ως δημόσιο έργο, χωρίς δηλαδή καθόλου ιδιωτική χρηματοδοτική συμμετοχή. Μετά την κατασκευή του, θα ενταχθεί στην παραχώρηση της Κεντρικής Οδού, αλλά με δικό του «πορτοφόλι», καθώς τυχόν έσοδα θα καταλήγουν στο Δημόσιο, αφού πρώτα παρακρατήσει η Κεντρική Οδός τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησης. Αν τα έσοδα του άξονα δεν επαρκούν, το Δημόσιο θα καλύπτει τη διαφορά: η Επιτροπή ενέκρινε τη διάθεση έως 38 εκατ. ευρώ για τον σκοπό αυτό σε όλη τη διάρκεια της παραχώρησης. Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών έχει προτείνει το βόρειο τμήμα για ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Η έγκριση του σχεδίου από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού ήταν μάλλον αναμενόμενη, παρά τη μηδενική οικονομική συμμετοχή της ΤΕΡΝΑ στο έργο, καθώς είχε ήδη εγκριθεί το ίδιο μοντέλο για το νότιο τμήμα. «Συνεχίζουμε τη δουλειά χωρίς μεγάλα λόγια. Για έργα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη, επιλύουν προβλήματα που αντιμετωπίζουν ολόκληρες περιοχές της χώρας και αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των πολιτών», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής.

Η σύμβαση παραχώρησης του Ε65 (Λαμία – Εγνατία και Μαλιακός κόλπος της ΠΑΘΕ) στην Κεντρική Οδό υπεγράφη το 2008. Τα έργα σταμάτησαν το 2011 λόγω της οικονομικής κρίσης και το 2013, με την επανεκκίνηση των έργων, αποφασίστηκε να κατασκευαστεί μόνο το κεντρικό τμήμα (Ξυνιάδα – Τρίκαλα, 80 χλμ.), που εγκαινιάστηκε στα τέλη του 2017. Το νότιο τμήμα (32,5 χλμ.) ξεκίνησε να κατασκευάζεται στις αρχές του 2019 και πλέον η παράδοσή του τοποθετείται στα μέσα του 2022, λόγω των καθυστερήσεων που επέφεραν οι ζημιές που υπέστη ο αυτοκινητόδρομος από τον «Ιανό».

Το βόρειο τμήμα έχει εκτιμώμενο χρόνο κατασκευής τρία έτη. Περιλαμβάνει ένα σταθμό διοδίων (στην Οξύνεια), δύο ΣΕΑ (Τρίκαλα, Αγιόφυλλο) και έξι κόμβους. Με τη νέα του χάραξη διέρχεται από πεδινά δασικά τμήματα που κατά κύριο λόγο ανήκουν στο Δημόσιο – για τον λόγο αυτό εκτιμάται ότι δεν θα καθυστερήσουν οι απαλλοτριώσεις. Το πρώτο τμήμα του, Τρικάλων – Καλαμπάκας, είχε κατασκευαστεί κατά 20%-25%.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή