ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Υπερσύγχρονος σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα

Υπερσύγχρονος σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα

Ενα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση βρίσκεται ο τερματικός σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, ένα έργο το οποίο μετράει πάνω από μία δεκαετία συζητήσεων, μελετών και διαβουλεύσεων. Το έργο, το οποίο για πρώτη φορά συζητήθηκε μελετητικά προ 15ετίας, αναμένεται να αλλάξει τη συγκοινωνιακή εικόνα της πρωτεύουσας μετατρέποντας τον σταθμό των ΚΤΕΛ σε έναν υπερσύγχρονο συγκοινωνιακό κόμβο με ποικίλες άλλες δραστηριότητες. Επόμενο στάδιο από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών είναι η επιλογή του μοντέλου υλοποίησης του έργου καθώς ήδη ολοκληρώθηκε η οικονομοτεχνική μελέτη που θα οδηγήσει στην κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης. Οι δύο επικρατέστερες μορφές χρηματοδότησης του έργου είναι είτε μέσω ΣΔΙΤ είτε μέσω συμβάσεων παραχώρησης. 

Ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) στον Ελαιώνα θα συνδέεται με τον σταθμό μετρό της γραμμής 3 «Ελαιώνας», ώστε να καθίσταται εφικτή η μετακίνηση σε άλλα σημεία της πόλης από τον κεντρικό σταθμό και αντιστρόφως. Ο προγραμματισμός θέλει τον νέο σταθμό υπεραστικών λεωφορείων να διαθέτει εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και αναψυχής, ώστε να προσομοιάζει περισσότερο σε ένα σύγχρονο αεροδρόμιο και να απαλλαγεί η πρωτεύουσα από την απαρχαιωμένη εικόνα του υφιστάμενου σταθμού των ΚΤΕΛ. Η υψηλή εμπορικότητα του έργου το καθιστά εύκολα χρηματοδοτήσιμο, ενώ το κατασκευαστικό ενδιαφέρον παραμένει επίσης ζωηρό. Ο προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί γύρω στα 100 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να καλυφθεί από ιδιωτικά κεφάλαια, με τον παραχωρησιούχο (σε περίπτωση που προκριθεί αυτή η λύση) να αναλαμβάνει τη διαχείριση και εκμετάλλευση του χώρου. Στην περίπτωση των ΣΔΙΤ θα συγχρηματοδοτηθεί από ιδιωτικά και δημόσια κεφάλαια. 

Γνωμοδότηση και έγκριση

Αμεσα αναμένεται η γνωμοδότηση από την Περιφέρεια Αττικής και στη συνέχεια η έγκριση του έργου από το υπουργείο Περιβάλλοντος, καθώς έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι διορθώσεις στη σχετική μελέτη που εκπονήθηκε προ ετών από το ΕΜΠ. Η διαδικασία υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι. Στη συνέχεια, με τη μελέτη εγκεκριμένη περιβαλλοντικά, θα κατευθυνθεί στο υπουργείο Υποδομών. Επόμενο βήμα αποτελεί η επιλογή του μοντέλου χρηματοδότησης και είτε θα ενταχθεί ως έργο ΣΔΙΤ, αφού περάσει από τη Διυπουργική Επιτροπή, είτε ως παραχώρηση προκειμένου να ξεκινήσει η σχετική διαδικασία. Το πιθανότερο σενάριο είναι το έργο να δημοπρατηθεί από το υπουργείο Υποδομών, καθώς το οικόπεδο που θα το φιλοξενήσει ανήκει στην «Αττικό Μετρό». 

Η έναρξη του διαγωνισμού αναμένεται εντός του 2022 ώστε η υπογραφή της σύμβασης να ολοκληρωθεί πριν από το 2023. 

Ο νέος τερματικός σταθμός που θα κατασκευαστεί σε έκταση 69 στρεμμάτων θα προσομοιάζει με τερματικό σταθμό αεροδρομίου. Οι εγκαταστάσεις θα έχουν συνολική επιφάνεια που θα υπερβαίνει τα 30 στρέμματα, ενώ οι ελεύθεροι χώροι και οι χώροι πρασίνου θα ανέλθουν σε περίπου 20 στρέμματα. Στον σταθμό θα κατασκευαστούν χώροι στάθμευσης 572 θέσεων. Ο νέος αυτός συγκοινωνιακός κόμβος θα φιλοξενεί τα ΚΤΕΛ από όλη τη χώρα και διεθνείς λεωφορειακές γραμμές. Εκτιμάται ότι θα αγγίξει έναν ετήσιο φόρτο της τάξεως των 16 εκατ. επιβατών.

Οι σταθμοί Κηφισού και Λιοσίων, που εξυπηρετούν σήμερα την πρωτεύουσα, φιλοξενούν συνολικά 49 γραμμές και δέχονται έναν ημερήσιο φόρτο που κυμαίνεται από 24.000 έως 44.000 επιβάτες. Με τη λειτουργία του, το νέο έργο θα ανακουφίσει τις περιοχές που στέγαζαν επί δεκαετίες τους σταθμούς υπεραστικών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει σημαντικά την υποβαθμισμένη περιοχή του Ελαιώνα.