ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Να συγκαλύψουμε τι; Εμείς δεν γνωρίζαμε τίποτα»

«Να συγκαλύψουμε τι; Εμείς δεν γνωρίζαμε τίποτα»

«Στο υπουργείο Πολιτισμού και όχι μόνο, αλλά στο σύνολο των αρμοδιοτήτων της κυβέρνησης, είναι δεδομένο ότι όπου χρειαστεί θα ανανεωθεί το θεσμικό πλαίσιο και θα θεσπιστούν κανόνες συμπεριφοράς στους εργασιακούς χώρους που θα καθορίζουν με ακρίβεια τις επαγγελματικές σχέσεις». Σε άλλες εποχές αυτή η φράση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, από τη συνέντευξη Τύπου της περασμένης Παρασκευής, θα συναντούσε την ανακούφιση, ίσως και την επιδοκιμασία, των καλλιτεχνών και των εργαζομένων στον πολιτισμό. Θα γινόταν δεκτή ως προληπτικό μέτρο ή ως «μάθημα» που πήρε η ελληνική πολιτεία από το #MeToo της Αμερικής το 2017. Δεν θα μπορούσε όμως να υπάρξει πιο ανατριχιαστική αφορμή για να προκληθούν θεσμικές αλλαγές στην οργάνωση και λειτουργία των εποπτευόμενων φορέων του υπουργείου από τις βαρύτατες καταγγελίες και μηνυτήριες αναφορές που εμπλέκουν πρόσωπα του καλλιτεχνικού χώρου σε αδικήματα σεξουαλικής βίας και παρενόχλησης.

Ηταν ίσως η πιο φορτισμένη συνέντευξη Τύπου που έδωσε η κ. Μενδώνη από την αρχή της θητείας και παρά την ψυχρότητα που προκαλεί η απόσταση του Διαδικτύου, η ένταση ήταν παραπάνω από ορατή όσο περνούσε η ώρα και η υπουργός βομβαρδιζόταν με ερωτήσεις σχετικά με τον τέως καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρη Λιγνάδη, για τον οποίο είπε ότι την εξαπάτησε. «Εδώ αισθάνομαι ότι ο Λιγνάδης, πέραν όλων των άλλων, μας εξαπάτησε και με εξαπάτησε. Με βαθιά υποκριτική τέχνη προσπαθούσε να μας πείσει ότι δεν έχει καμία σχέση με όλα αυτά», υπονοώντας τις φήμες που τον ενέπλεκαν σε υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης που τώρα ερευνά η Δικαιοσύνη. Ο κ. Λιγνάδης παραιτήθηκε από τη θέση του στις 6 Φεβρουαρίου. 

Από την αρχή πήρε αποστάσεις από τον τέως διευθυντή λέγοντας ότι είναι μυθεύματα οι φήμες που κυκλοφορούν περί προσωπικής τους γνωριμίας και φιλικής σχέσης με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. «Ας βρουν ένα μάρτυρα, μία φωτογραφία, που να δείχνει ότι ο πρωθυπουργός ή εγώ κάναμε παρέα ιδιωτική με τον Δημήτρη Λιγνάδη. Δεν θα βρεθεί, γιατί δεν υπάρχει», σημείωσε. Η ίδια, πρόσθεσε, είχε μια τηλεφωνική συνομιλία μαζί του το 2014 και τον ξαναείδε σε παράστασή του στο Εθνικό το 2018.

Η τοποθέτησή του στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή έτυχε διθυραμβικής αποδοχής ακόμη και από αυτούς που σήμερα τον κατηγορούν, πρόσθεσε η υπουργός, ενώ χαρακτήρισε fake news τις κατηγορίες ότι ανακλήθηκε εσκεμμένα η προκήρυξη της θέσης που έβγαλε η πρώην υπουργός Μυρσίνη Ζορμπά και το ότι επέμενε σε ομιλία της στο ήθος του κ. Λιγνάδη.  

Απαντώντας στις κατηγορίες περί προστασίας παραβατικών συμπεριφορών η κ. Μενδώνη επανέλαβε αρκετές φορές ότι οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ δεν γνώριζαν κάτι σχετικό. «Να συγκαλύψουμε τι; Γιατί εμείς δεν ξέραμε. Αν αυτοί που βγαίνουν και λένε μα, εμείς ξέραμε, πώς δεν ξέρετε εσείς, αυτοί έχουν ευθύνη για τη συγκάλυψη. Διότι εμείς δεν γνωρίζαμε», σημείωσε, ενώ σε άλλο σημείο της συνέντευξης Τύπου είπε ότι ο κ. Λιγνάδης «είναι ένας επικίνδυνος άνθρωπος, αυτό προκύπτει, όμως, τώρα, γιατί εάν ήταν, και το γνώριζαν, και αν η υπουργός Πολιτισμού το 2018 δεν εμπόδισε το Εθνικό Θέατρο να χρησιμοποιήσει τον Δημήτρη Λιγνάδη και αν η πρώην υπουργός Πολιτισμού γνώριζε και ήταν πρωταγωνίστριά του το 2020, τότε οι ευθύνες και η συγκάλυψη είναι αλλού, δεν είναι εδώ».