ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οδήγηση ελαφρού δικύκλου με δίπλωμα αυτοκινήτου

odigisi-elafroy-dikykloy-me-diploma-aytokinitoy

Υπό τις πιο αυστηρές προϋποθέσεις μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. θα μπορούν οι Ελληνες οδηγοί κάτοχοι διπλώματος αυτοκινήτου να οδηγούν δίκυκλα έως 125 κ.εκ. σύμφωνα με σχετικό σχέδιο νόμου το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή, επιβεβαιώνοντας πρόσφατο ρεπορτάζ της «Κ». Οι προϋποθέσεις που τίθενται για την ισχύ της ισοδυναμίας των δύο παραπάνω αδειών οδήγησης είναι ο οδηγός να έχει συμπληρώσει το 27ο έτος της ηλικίας του, να είναι κάτοχος διπλώματος Β (Ι.Χ. αυτοκινήτου) για τουλάχιστον έξι χρόνια και να παρακολουθήσει τρία πρακτικά μαθήματα. Οι αντιδράσεις δεν είναι λίγες, παρά το γεγονός ότι πρόκειται ουσιαστικά για ενσωμάτωση ευρωπαϊκής οδηγίας. Στις υπόλοιπες χώρες που έχουν εφαρμόσει την ισοδυναμία (μεταξύ των οποίων Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Βέλγιο) καμία δεν προβλέπει θεωρητικές εξετάσεις. Μόνο τέσσερις χώρες θέτουν ως προϋπόθεση την παρακολούθηση πρακτικών μαθημάτων οδήγησης, ενώ το υψηλότερο ηλικιακό όριο που τίθεται στα υπόλοιπα κράτη-μέλη είναι τα 25 έτη και το ανώτερο όριο κατοχής διπλώματος οδήγησης είναι τα πέντε έτη. 

«Οι οδηγοί αυτοκινήτου που θα αποφασίσουν να οδηγήσουν δίκυκλο θα γίνουν καλύτεροι οδηγοί Ι.Χ. και βάσει ευρωπαϊκών μελετών θα γίνουν και καλύτεροι οδηγοί δικύκλων», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου Συνδέσμου Εισαγωγέων Μοτοσικλετών (ΣΕΜΕ) Σωτ. Χατζίκος. Ο ίδιος μάλιστα υποστηρίζει ότι η χώρα μας επέλεξε την πιο ισόρροπη λύση σε σχέση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά δεδομένα, έχοντας θέσει τις πλέον αυστηρές προϋποθέσεις. «Οι ασφαλιστικές εταιρείες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου εφαρμόζεται το μέτρο δεν αντιμετωπίζουν δυσμενέστερα τους ασφαλισμένους δικυκλιστές που κάνουν χρήση της αυτοδυναμίας», συμπληρώνει. 

Στην αντίπερα όχθη, οι εκπαιδευτές οδήγησης υποστηρίζουν ότι το μέτρο θα είναι καταστροφικό για την οδική ασφάλεια. «Ζητούμε άμεσα την απόσυρση της πρόβλεψης καθώς αποτελεί ενσωμάτωση μη δεσμευτικής οδηγίας της Ε.Ε. Το αυτοκίνητο και η μοτοσικλέτα δεν είναι το ίδιο πράγμα και απαιτεί εντελώς διαφορετική εκπαιδευτική διαδικασία», δηλώνει στην «Κ» ο πρόεδρος των εκπαιδευτών οδήγησης Δ. Αττικής και αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Ν. Γρέντζελος. 

«Το 90% των προσφερόμενων δικύκλων είναι εύκολου χειρισμού καθώς είναι αυτόματα ή ημιαυτόματα. Ενώ ο χειρισμός τους είναι απλούστερος από ένα ποδήλατο το οποίο φέρει μηχανισμό 5 έως 15 ταχυτήτων», υποστηρίζει από την πλευρά του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Επισκευαστών Δικύκλων.

Μητρώο εισαγόμενων Ι.Χ.

Το νομοσχέδιο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας προβλέπει τη δημιουργία μητρώου εισαγομένων μεταχειρισμένων οχημάτων με στόχο την εποπτεία της εν λόγω αγοράς. Παράλληλα, θεσπίζει κανόνες κυκλοφορίας για τα οχήματα μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα), τροχοσανίδες και αυτοεξισορροπούμενα οχήματα. Προβλέπει την αυτοδίκαιη άρση παρακράτησης κυριότητας μετά την παρέλευση 7 ετών από την ημερομηνία άδειας κυκλοφορίας, απαλλάσσοντας τον πολίτη από τη σχετική γραφειοκρατία. Τέλος, επιτρέπει την κυκλοφορία οχημάτων χωρίς οδηγό για ερευνητικούς λόγους.