Νέοι οδηγοί, γηρασμένος στόλος και ταλαιπωρία επιβατών

Νέοι οδηγοί, γηρασμένος στόλος και ταλαιπωρία επιβατών

Σταδιακή βελτίωση της κατάστασης στην πρωτεύουσα προβλέπουν οι αρμόδιοι

νέοι-οδηγοί-γηρασμένος-στόλος-και-ταλ-561302209

Το υπηρεσιακό τιμόνι πιάνουν οι νεοπροσληφθέντες οδηγοί των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) με πρωταρχικό στόχο την ενίσχυση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει επιδοθεί σε έναν αγώνα ταχύτητας προκειμένου να αντιμετωπίσει τα δύο βασικά προβλήματα των συγκοινωνιακών φορέων της πρωτεύουσας, που αποτυπώνονται στα αραιά δρομολόγια και τον συνωστισμό ο οποίος απαντάται ακόμα σε κεντρικά κυρίως δρομολόγια. Οι ελλείψεις προσωπικού από τη μία και ο γηρασμένος στόλος από την άλλη αποτελούν τα κυρίαρχα συστατικά της φτωχής συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, η οποία ακόμα και εν μέσω πανδημίας –οπότε η κινητικότητα θεωρητικώς είναι περιορισμένη–παραμένει σοβαρό πρόβλημα. Ηδη ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους οι 356 νέοι οδηγοί και οι 56 τεχνικοί των ΟΣΥ.

Κάποιοι εξ αυτών έχουν ήδη πάρει θέση πίσω από το τιμόνι εξυπηρετώντας πλέον το τακτικό πρόγραμμα δρομολογίων του Οργανισμού. Στελέχη του ΟΑΣΑ υποστηρίζουν ότι τις επόμενες δύο εβδομάδες θα αρχίσει να αποτυπώνεται στο συγκοινωνιακό έργο η ενίσχυση του προσωπικού κίνησης. Από την άλλη, με καθυστέρηση αναμένεται η ενίσχυση του προσωπικού στις ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), καθώς οι νέοι οδηγοί και τεχνικοί που πρόκειται να ενσωματωθούν στο δυναμικό της εταιρείας αναμένεται να αναλάβουν τα καθήκοντά τους τον Ιούνιο. Οι ειδικότητές τους απαιτούν πολύ πιο εξειδικευμένη και χρονοβόρα εκπαίδευση. Το πρόβλημα της υποστελέχωσης των συγκοινωνιακών φορέων πηγάζει από τις χιλιάδες αποχωρήσεις εργαζομένων που έχουν παρατηρηθεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια. 

Παράλληλα, το πρόβλημα το γηρασμένου στόλου επιχειρεί να διαχειριστεί το υπουργείο Υποδομών, το οποίο μέχρι στιγμής έχει πετύχει μόνο την ενσωμάτωση των ΚΤΕΛ στο δίκτυο των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Εχουν ήδη ενταχθεί στον στόλο των ΟΣΥ συνολικά 200 λεωφορεία, εκ των οποίων 164 κανονικά (12 μέτρων), 30 αρθρωτά (18 μέτρων) και 6 μικρολεωφορεία (8 μέτρων). Το ετήσιο κόστος ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου στην ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε., το οποίο θα καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό ανέρχεται σε 24,1 εκατ. ευρώ (προσφερόμενη τιμή 1,41 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο). Πέραν των 200 οχημάτων η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ αφορά και σε 550 οδηγούς οι οποίοι καλύπτουν τα παραπάνω οχήματα. Το έργο το οποίο ανατίθεται στα ΚΤΕΛ αντιστοιχεί ετησίως σε 17,1 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, που αναλογούν στο 19,97% του οδικού συγκοινωνιακού έργου.

Στο μεταξύ εκτός χρονοδιαγράμματος φαίνεται ότι έθεσε η απόρριψη από το Ελεγκτικό Συνέδριο της απόφασης κατακύρωσης του διαγωνισμού της προμήθειας 300 μεταχειρισμένων λεωφορείων με τη διαδικασία του leasing. Η «παρεξήγηση», όπως αποκαλεί την απόρριψη το υπουργείο Υποδομών, προέκυψε από φυλλάδιο που κατέθεσε ο κατασκευαστής μαζί με τη σύμβαση στο οποίο απεικονίζονται τα οχήματα όπως κατασκευάστηκαν, χωρίς παράθυρα (ο διαγωνισμός προβλέπει ότι τα οχήματα έχουν ανοιγοκλειόμενα παράθυρα). Παράλληλα, ακόμα μία ένσταση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την προσφορά μιας εκ των εταιρειών που υπέβαλε τρεις διαφορετικές τιμές για τα 12μετρα λεωφορεία που πρόκειται να παραδώσει. Το Ελεγκτικό Συνέδριο υποστηρίζει, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι δεν μπορεί να ζητεί ο ανάδοχος τρεις διαφορετικές τιμές για το ίδιο λεωφορείο.
Ωστόσο, οι τρεις διαφορετικές τιμές αφορούν ισάριθμους διαφορετικούς τύπους 12μετρων λεωφορείων που προσφέρει η εταιρεία. Εντύπωση προκάλεσε σε κυβερνητικά στελέχη το γεγονός ότι η σύμβαση είναι σχεδόν ταυτόσημη με την αντίστοιχη που είχε κατατεθεί για την προμήθεια λεωφορείων της Θεσσαλονίκης, όπου μάλιστα ο διαγωνισμός οδήγησε σε έναν ανάδοχο αντί τριών που προέκυψαν από τον αντίστοιχο διαγωνισμό της Αθήνας. Γεγονός πάντως παραμένει ότι το φρένο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 23 Φεβρουαρίου οδήγησε σε καθυστέρηση στην προσθήκη 300 οχημάτων στον στόλο του ΟΑΣΑ. 

Στην παρούσα φάση έχει κατατεθεί σχετικό αίτημα ανάκλησης της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αναμένεται εντός των ημερών η τελική απάντηση, η οποία θα ξεμπλοκάρει, όπως ευελπιστούν στο υπουργείο Υποδομών, την παραπάνω προμήθεια που θα «προσφέρει» στον ΟΑΣΑ 300 ακόμα οχήματα. 

Αλλοι δύο διαγωνισμοί

Προ των πυλών βρίσκεται ακόμα ένας διαγωνισμός για την προμήθεια 800 λεωφορείων, ο οποίος έχει ήδη τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Ο διαγωνισμός είναι προϋπολογισμού 372 εκατ. ευρώ και τα οχήματα που θα προμηθευτεί το υπουργείο Υποδομών θα κατευθυνθούν τόσο στην Αθήνα όσο και τη Θεσσαλονίκη. Ειδικότερα ο διαγωνισμός αφορά την προμήθεια:

• 200 απλών αστικών λεωφορείων, 12μετρων, υβριδικής τεχνολογίας EURO VI.

• 200 απλών αστικών λεωφορείων, 12μετρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI.

• 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων, 18μετρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VΙ.

• 300 απλών αστικών ηλεκτρικών λεωφορείων, 12μετρων και των παρελκόμενων αυτών (φορτιστών βραδείας φόρτισης). 

Το 2022 έχει προγραμματιστεί ακόμη ένας διαγωνισμός για την προμήθεια άλλων 500 λεωφορείων.  

Οσοι μπορούν μετακινούνται με το Ι.Χ. τους

Μειωμένη κινητικότητα απεικονίζουν τα στοιχεία επιβιβάσεων στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, με τη συμφόρηση στους δρόμους όμως να μη φαίνεται να ακολουθεί παρόμοια πορεία. Τα συστηματικά «έκτακτα» περιστατικά (πορείες διαμαρτυρίας) σε μια πόλη, που θα έπρεπε να είναι σχεδόν άδεια λόγω των μέτρων περιορισμού, επιβαρύνουν σημαντικά τον κυκλοφοριακό φόρτο. Τα δεδομένα κάνουν λόγο για ενισχυμένη κινητικότητα στους δρόμους της πρωτεύουσας με τους μετακινούμενους να φοβούνται, όπως αποδεικνύεται για υγειονομικούς λόγους, την επιβίβαση σε λεωφορεία, τρόλεϊ και μετρό. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς φαίνεται ότι αποτελούν την έσχατη λύση για όσους δεν διαθέτουν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης, με τις εικόνες συνωστισμού να έχουν περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό, αλλά δεν έχουν εξαλειφθεί. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών) πριν από την εμφάνιση της πανδημίας στη χώρα, τον περασμένο Ιανουάριο οι επιβιβάσεις κατά τη διάρκεια μιας τυπικής Δευτέρας (13 Ιανουαρίου 2020) ήταν 413.840 σε λεωφορεία και τρόλεϊ και 1,5 εκατ. σε μετρό και τραμ. Ενα χρόνο αργότερα, ακριβώς την ίδια ημέρα (13 Ιανουαρίου 2021) λεωφορεία και τρόλεϊ χρησιμοποίησαν μόλις 149.820 άτομα, ενώ τα μέσα σταθερής τροχιάς επέλεξαν σχεδόν 495.000 πολίτες. 

Στις 10 Μαρτίου 2020 οπότε και ανακοινώθηκε το κλείσιμο των σχολείων της χώρας λόγω του κορωνοϊού οι επιβιβάσεις στις ΟΣΥ ανήλθαν σε 360.043 έναντι 285.771 την επόμενη ημέρα, οπότε και τέθηκαν σε ισχύ τα μέτρα περιορισμού. Αντιστοίχως, η κίνηση στο μετρό από 1,255 εκατ. στις 10 Μαρτίου 2020 περιορίστηκε στις 984.946 την επόμενη μέρα (11 Μαρτίου 2020). Στις 10 Μαρτίου 2021 η κίνηση στις ΟΣΥ διαμορφώθηκε στις 131.360 επιβιβάσεις, με την επόμενη ημέρα (Πέμπτη 11 Μαρτίου 2021) να βρίσκεται σε ίδια επίπεδα (129.010 επιβιβάσεις). Παρόμοια εικόνα κατεγράφη και σε μετρό και τραμ με την επιβατική κίνηση να διαμορφώνεται στις 984.946 στις 11 Μαρτίου 2020, έναντι 454.647 ένα χρόνο αργότερα (11 Μαρτίου 2021).
Από την άλλη, η πρώτη ημέρα εφαρμογής των αυστηρότερων μέτρων περιορισμού στις 11 Φεβρουαρίου 2021 βρήκε την πόλη με ενισχυμένη κυκλοφορία, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή ημέρα (23 Μαρτίου 2020), σύμφωνα με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής. Ταυτόχρονα, η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στο οδικό δίκτυο στις 11 Φεβρουαρίου σε σχέση με την προηγούμενη ημέρα (παραμονή επιβολής των περιορισμών) διαμορφώθηκε μόλις στο 7%.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή