ΓΡΑΦΗΜΑΤΑ

Τέλη κυκλοφορίας: Εκτίναξη της προσωρινής ακινησίας των Ι.Χ.

Κατά 55% αυξήθηκαν οι ηλεκτρονικές καταθέσεις πινακίδων το 2020 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά

teli-kykloforias-ektinaxi-tis-prosorinis-akinisias-ton-i-ch

Γιατί να πληρώνω τέλη κυκλοφορίας για ένα αυτοκίνητο που δεν κινείται; Είναι απορία χιλιάδων ιδιοκτητών Ι.Χ., οι οποίοι φαίνεται ότι βρήκαν την απάντηση στη δυνατότητα προσωρινής ακινησίας που τους παρέχει η πολιτεία. Τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας, τα κλειστά σχολεία και η αυξημένη τηλεργασία έχουν θέσει εκτός κυκλοφορίας μεγάλο μέρος του στόλου των Ι.Χ. της χώρας. Ετσι, σημαντική μερίδα των πολιτών επέλεξε να θέσει σε προσωρινή ακινησία τα οχήματά της προκειμένου να αποφύγει την καταβολή τελών κυκλοφορίας, γλιτώνοντας παράλληλα και την πληρωμή των ασφαλίστρων. Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ κάνουν λόγο για αύξηση της χρήσης της παραπάνω εναλλακτικής (προσωρινή ακινησία οχήματος) κατά 55% την περασμένη χρονιά. Η διαδικασία πλέον γίνεται ηλεκτρονικά, χωρίς την παραμικρή ταλαιπωρία των ιδιοκτητών, οι οποίοι κατά τη δήλωση της ακινησίας οφείλουν να αποδείξουν ότι έχουν συγκεκριμένο κλειστό χώρο φύλαξης του οχήματος το οποίο τίθεται σε ακινησία. Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια του 2020 συνολικά 132.000 Ι.Χ. τέθηκαν σε καθεστώς προσωρινής ακινησίας έναντι 84.000 το 2019. «Το κόστος διατήρησης του αυτοκινήτου μου εν μέσω συνθηκών lockdown ήταν κάτι που δεν μπορούσε να αντέξει ο οικογενειακός προϋπολογισμός. Ευτυχώς που υπήρχε και αυτή η εναλλακτική», εξήγησε στην «Κ» η 48χρονη Κατερίνα, ιδιοκτήτρια καφέ-μπαρ. «Είμαι περίπου ένα χρόνο χωρίς εισόδημα, με ένα μικρό διάλειμμα το καλοκαίρι. Πρακτικά είμαι χωρίς δουλειά, άρα δεν έχω και ανάγκη μετακίνησης. Το να κυκλοφορήσω για λόγους ψυχαγωγίας απαγορεύεται, αλλά και να επιτρεπόταν, αυτή τη στιγμή δεν διαθέτω τους πόρους για να στηρίξω τέτοια κινητικότητα», συμπληρώνει. 

Η διαδικασία γίνεται ηλεκτρονικά από τις αρχές του έτους, χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία του ιδιοκτήτη στις κατά τόπους εφορίες. Αντίστοιχα και η άρση της προσωρινής ακινησίας, η ανάκτηση δηλαδή των πινακίδων, διεξάγεται και αυτή ηλεκτρονικά, με προϋπόθεση την καταβολή των τελών κυκλοφορίας και του ασφαλιστηρίου συμβολαίου του οχήματος. Η πλατφόρμα myCAR της ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων) είναι εύχρηστη και απλή, ενώ η ολοκλήρωση της διαδικασίας ακινησίας είναι πολύ γρήγορη. Με μόλις πέντε (ηλεκτρονικές) κινήσεις και από την άνεση του σπιτιού τους οι ιδιοκτήτες μπορούν να θέσουν σε ακινησία το όχημά τους. Αντίστοιχα απλή είναι και η αντίστροφη διαδικασία. Οι ιδιοκτήτες μπορούν να εισέλθουν στην παραπάνω πλατφόρμα κάνοντας χρήση των στοιχείων ταυτοποίησης του υπόχρεου του Taxisnet και να επιλέξουν την ενότητα «Ψηφιακή Ακινησία/Κυκλοφορία» για να εμφανιστεί στην οθόνη ο αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος και ο ΑΦΜ του ιδιοκτήτη. Σε περίπτωση κατοχής περισσότερων του ενός οχημάτων, ο υπόχρεος επιλέγει τις πινακίδες του οχήματος που θέλει να θέσει εκτός κυκλοφορίας. Προϋπόθεση για την ψηφιακή κατάθεση πινακίδων είναι η πληρωμή τελών κυκλοφορίας μέχρι τη στιγμή της ακινησίας και η κατοχή ενεργού ασφαλιστήριου συμβολαίου. Στην περίπτωση που δεν πληρούται μία από τις παραπάνω προϋποθέσεις, η ΑΑΔΕ ενημερώνει τον ιδιοκτήτη ότι η ψηφιακή κατάθεση πινακίδων δεν μπορεί να ολοκληρωθεί.

Σε περίπτωση, ωστόσο, που διαπιστωθεί από τις Αρχές ότι το όχημα είναι σταθμευμένο με τις πινακίδες (η διαδικασία προϋποθέτει την αφαίρεσή τους και τη φύλαξή τους από τον ιδιοκτήτη), τότε, πλέον της υποχρέωσης καταβολής των διπλάσιων τελών κυκλοφορίας (πρόστιμο εκπρόθεσμης πληρωμής τελών κυκλοφορίας), επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο τριπλασιάζεται στις 30.000 ευρώ και αφαιρείται για τρία χρόνια το δίπλωμα οδήγησης του καςτόχου.

teli-kykloforias-ektinaxi-tis-prosorinis-akinisias-ton-i-ch0

Οι πωλήσεις

Την κατάσταση στην αγορά Ι.Χ. καταδεικνύουν και τα στοιχεία ταξινομήσεων οχημάτων, που κατέγραψαν μείωση 29% το 2020 συγκρινόμενα με ένα χρόνο νωρίτερα. Ειδικότερα, στο σύνολο της περυσινής χρονιάς ταξινομήθηκαν στην ελληνική αγορά συνολικά 80.977 επιβατικά οχήματα έναντι 114.109 που πωλήθηκαν το 2019. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι το 2019 καταγράφηκε αύξηση στις πωλήσεις κατά 10,3% σε σχέση με το 2018, οπότε και ταξινομήθηκαν συνολικά 103.431 επιβατικά οχήματα. 
Αντίστοιχη εικόνα και τους πρώτους μήνες της τρέχουσας χρονιάς, καθώς τον περασμένο Ιανουάριο ταξινομήθηκαν 7.766 οχήματα έναντι 9.785 τον Ιανουάριο του 2020 (μείωση 20,6%). Τον Φεβρουάριο του 2021 οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στις 6.689 οχήματα έναντι 7.862 τον Φεβρουάριο του 2020 (μείωση 14,9%). «Εχω προγραμματίσει να αγοράσω καινούργιο αυτοκίνητο εδώ και μήνες. Ωστόσο, με τα ισχύοντα δεδομένα, δυσκολεύομαι πάρα πολύ να πουλήσω το παλιό μου αυτοκίνητο, που ήταν προϋπόθεση για την αγορά καινούργιου», περιγράφει στην «Κ» ο 49χρονος Σταύρος, ιδιωτικός υπάλληλος. «Παράλληλα, δυσκολεύομαι να προχωρήσω στην αγορά του νέου αυτοκινήτου ακόμα και αν πουλήσω το παλιό, γιατί οι αντιπροσωπείες είναι κλειστές», συμπληρώνει. Την ίδια στιγμή, δυσκολίες αντιμετωπίζει η προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης να ενισχύσει την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Πέραν του προβλήματος της αυξημένης τιμής κτήσης, οι παρούσες συνθήκες φαίνεται ότι βάζουν στον «πάγο» την αγορά νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Η Ελλάδα, ωστόσο, βελτίωσε την κατάταξή της κατά δύο θέσεις και τη συνολική βαθμολογία της κατά ένα βαθμό στον δείκτη ετοιμότητας για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων 2021 της LeasePlan (2021 EV Readiness Index, LeasePlan). Συγκεκριμένα, η Ελλάδα βρίσκεται πλέον στη 17η θέση (+2 θέσεις) της παραπάνω κατάταξης που περιλαμβάνει στοιχεία 22 χωρών, ενώ η βαθμολογία της ενισχύθηκε κατά ένα βαθμό, φτάνοντας πλέον τους 16 βαθμούς. Η υψηλότερη βαθμολογία καταγράφηκε στη Νορβηγία (42 βαθμοί) και η χειρότερη στην Τσεχία (12). Οι υποδομές φόρτισης, ωστόσο, εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικό εμπόδιο για την υιοθέτηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε όλη την Ευρώπη, με το ποσοστό εγκατάστασης φορτιστών να πέφτει το 2020 συγκρινόμενο με το 2019.